خبرگزاری کار ایران

مدیر بخش کشاورزی گروه صنایع غذایی مدلل:

کشت قراردادی و حمایت از کشاورزان/با حمایت از سرمایه‌گذاران پای آنها را به کشت قراردادی باز کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۹۶۳

مدیر بخش کشاورزی گروه صنایع غذایی مدلل گفت: کشت قراردادی جایگزین خرید تضمینی محصولات کشاورزی می‌شود که این اقدام در راستای حمایت از تولیدکنندگان است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کیوان فرهنگ‌ آسا در نشست با خبرنگاران به اهمیت کشت قراردادی اشاره کرد که حدود یک سال است که در دستور کار وزرات جهاد کشاورزی قرار گرفته است و می‌توان با اعتماد سازی این نوع کشت را در بخش کشاورزی توسعه داد.

وی حمایت دولت را در اجرای این طرح بسیار مهم دانست و افزود: در صورتی این طرح موفق خواهد بود که صنایع وابسته به آن کشت‌ها را در آن دخیل کنیم.

مدیر بخش کشاورزی گروه صنایع غذایی مدلل با یادآوری اینکه حدود یک سال است که کشت قراردادی در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، توضیح داد: سیاست‌ها باید به سمتی برود که از کشت در داخل و تولید داخل حمایت و این سیاست‌ها باید در زمان مناسب ابلاغ شود. 

وی ادامه داد: حدود یک ماه فرصت داریم تا کشت کلزای ما در مناطق سرد کشور آغاز شود که زمان زیادی نیست. اگر سیاست‌هایی که دولت در دستورکار قرار می‌دهد، که عمده آن در حوزه بازرگانی و خرید تضمینی است، به درستی تبیین و به موقع ابلاغ شود، فعالان این صنعت می‌توانند در این حوزه نقش پررنگ‌تری را در بخش کشاورزی و کشت قراردادی ایفا کنند.

فرهنگ آسا به بخشی از فعالیت‌های این گروه صنعتی در بخش فعالیت‌های تحقیقاتی اشاره کرد و دانه روغنی سویا را یکی از مهم‌ترین دانه‌های روغنی معرفی کرد که میزان زیادی از واردات را به خود اختصاص می‌دهد. 

فرهنگ آسا با بیان اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی در کنار فعالیت‌های زراعی به عنوان یک اصل در دستورکار ما قرار گرفت به اقدامات این حوزه اشاره کرد و گفت:کشورهایی که صاحب ارقام و ژرم پلاسمای جدید سویا یا مقاوم سویا در استرس‌های محیطی بودند، رایزنی کردیم و موفق شدیم چهار رقم متحمل به گرما را از برزیل یا به واسطه این کشور، به صورت قانونی وارد ایران کنیم. 

وی ادامه داد: سپس این ارقام تحت نظارت موسسات تحقیقاتی و وزارت جهاد کشاورزی، در دو اقلیم شمال و جنوب کشور در قالب طرح‌های تکراردار تحقیقاتی کشت کردیم. نتایج اولیه حاکی از این بود که این ارقام جدید حداقل 20 تا 25‌ درصد پتانسیل عملکرد بالاتری نسبت به ارقام موجود در کشور دارند.

مدیر زراعت گروه صنایع غذایی مدلل به دیگر اقدامات مجموعه مدلل اشاره کرد و گفت: در حوزه کشاورزی در سال اول منتج به این شد که ۳۸ هزار ۵۰۰ تن محصول کلزا را ۵‌ درصد بالاتر از نرخ خرید تضمینی مصوب از کشاورزان خریداری کردیم. برای این منظور ۴۲۰‌میلیارد تومان نقدینگی موردنیاز بود که تامین و به هزار و ۲۷۶ کشاورز پرداخت شد.

فرهنگ آسا درخصوص مشکلات و موانع پیش روی این مجموعه گفت: از جمله مشکلاتی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، بحث بازرگانی و تحویل و پرداخت وجه کشاورزان است که این موضوع همواره جزء دغدغه‌های کشاورزان به‌خصوص در حوزه دانه‌های روغنی بوده است. طی ۲۰ سال گذشته تا به امروز، همه ساله این مشکل وجود داشته و کشاورز همواره دغدغه این را داشته که پس از تولید محصول خود در شرایط سخت و دشوار، محصولات خود را به چه کسی و چگونه باید تحویل دهد و چه زمانی وجه خود را دریافت می‌کند.

وی با اشاره به امتیازات پیش‌بینی شده از سوی این مجموعه برای کشاورزان بیان کرد: ما طی قراردادی که با کشاورزان می‌بندیم، متعهد به خرید محصول از کشاورزان و همچنین تحویل در همان شهرستانی می‌شویم که محصول در آن تولید شده است و هم در بازه زمانی مشخصی وجه را به حساب کشاورز پرداخت می‌کنیم.

 فرهنگ‌آسا ادامه داد: حدود یک ماه فرصت داریم تا کشت کلزای ما در مناطق سرد کشور آغاز شود که زمان زیادی نیست. اگر سیاست‌هایی که دولت در دستورکار قرار می‌دهد، که عمده آن در حوزه بازرگانی و خرید تضمینی است، به درستی تبیین و به موقع ابلاغ شود، فعالان این صنعت می‌توانند در این حوزه نقش پررنگ‌تری را در بخش کشاورزی و کشت قراردادی ایفا کنند.

در مدل کشت قراردادی سرمایه‌گذار با کشاورز قبل از شروع سال زراعی قرارداد می‌‌‌بندد و نقدینگی و نهاده موردنیاز را در اختیارش می‌‌‌گذارد. در پایان سال به قیمتی که توافق کرده‌‌‌اند محصول را از او خریداری می‌کند. این روش اگر به‌‌‌درستی اجرا شود منجر به افزایش تولید و درآمد خواهد شد زیرا کشاورز در خلال تولید، کمبود نقدینگی ندارد و در فرآیند تولید هم تحت حمایت سرمایه‌گذار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز