خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

استفاده نکردن از نیروهای بومی؛ عامل افزایش بیکاری در لرستان

asdasd
کد خبر : ۳۷۷۴۴۷

استفاده نکردن از نیروهای بومی در انتخاب مدیران گرفته تا مجریان طرح‌های عمرانی، کارخانه ها و... سبب افزایش بیکاری در استان لرستان شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان لرستان طی سال های متمادی رتبه اول بیکاری در کشور را دارا بوده و همواره با وجود منابع انسانی متخصص و جوان مرکز بیکاری کشور بوده است و درحال حاضر لرستان در مرز بحران بزرگی به نام بیکاری قرار دارد و بی‌شک بحران‌های اقتصادی، بحران‌هایی همچون اجتماعی و فرهنگی را نیز گریبانگیر مردم این استان خواهد کرد. 

لرستان از لحاظ سرمایه‌گذاری در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد و هیچ کدام از سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تمایلی به حضور اقتصادی و سرمایه‌گذاری در لرستان ندارند و همین امر باعث مشکلات فراوانی برای مردم شده است و در صورت رفع موانع و چالش های فعالیت بخش خصوصی گام مهمی در راستای توسعه لرستان برداشته خواهد شد .

 با وجود افراد تحصیلکرده بسیار در لرستان برای عهده‌داری مدیریت و حتی به عنوان کارگر ساده فرصتی به آنها داده نمی‌شود، مدیریت ها در دست افراد غیربومی است و حتی شرکت‌های پیمانکاری هم برای تأمین نیروی فضای سبز و آشپزخانه کارگران غیربومی می آورند و حتی برای پست‌های مدیریتی نیز  افرادی را از استان های مختلف برای مدیریت در لرستان می آورند که به مدیران پروازی مشهور هستند.

با تمام احترامی که برای مدیران غیربومی قائل هستیم اما به نظر می‌رسد لرستان محلی برای کارآموزی برخی از این مدیران و سکویی برای ارتقاء آن‌ها به سطوح مدیریتی بالاتر تبدیل شده و به کارگیری نیروهای غیربومی در اجرای طرح های استان لرستان سبب شده که توانمندی‌های مدیران بومی در قبال غیربومی‌ها نادیده گرفته شود.

طبق گفته علی آشتاب مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان 44 هزار و 846 نفربیکار لرستانی مدرک دانشگاهی دارند و از این تعداد 16هزار و 490 نفردارای مدرک فوق دیپلم 26هزار و303 نفر مدرک کارشناسی و دو هزار و53 نفر نیز دارای مدرک بالاتر از کارشناسی هستند.

براساس آمار 137 هزار بیکار در لرستان وجود دارد که از این تعداد، 48 هزار و 76 نفر زن و 89 هزار و 140 نفر مرد هستند. 

انتخاب استان لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی فرصت‌هایی برای توسعه این استان فراهم آورده است و هر منطقه‌ای که با رونق اقتصادی روبه‌رو باشد و مشکلات آن در پایین‌ترین سطح قرار گیرد بیکاری آن نیز در پایین‌ترین سطح خواهد بود.

اکنون که فرصت‌احیاء و راه‌اندازی مجدد کارخانه‌ها و طرح‌هایی همچون پتروشیمی لرستان، پارسیلون، مجتمع کشت و صنعت لرستان، توسعه فرودگاه و ... فراهم شده است، اما متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که به رغم به وجود آمدن فرصت های شغلی در این استان همچنان جوانان و نیروهای متخصص این استان در بیکاری به سر می برند و از نیروهای غیر بومی و ساکن استان‌های همجوار برای این طرح‌ها استفاده می شود و با وجود این ظرفیت ها، آمار بیکاری استان لرستان اصلا قابل قبول نیست.

استفاده نکردن از نیروهای بومی یکی از علل مهم و اصلی این بیکاری است و در حال حاضر تعداد زیادی از طرح های بزرگ این استان که به بخش خصوصی واگذار شده است از نیروهای غیر بومی استان برای تامین نیروی انسانی خود استفاده می شود.

 فقر و محرومیت در سطح شهرها و روستاها همچنان مطرح است و برخی روستاها فاقد آب آشامیدنی و برق هستند و انتظار می رود با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی این مشکلات برطرف شود.

 مردم لرستان استعداد، توانایی، پشتکار و انگیزه لازم را دارند اما دلیل استفاده نکردن از نیروهای بومی این استان معلوم نیست که باید بررسی و موشکافی شده و مجریان طرح های بزرگ را ملزم به استفاده نیروی بومی استان کرد.

نماینده منتخب مردم  شهرستان پلدختر در مجلس دهم اواخر اردیبهشت ماه سالجاری در مجلس شورای اسلامی از حضور بی‌رویه مدیران غیربومی در استان انتقاد کردند.

سید حمیدرضا کاظمی گفت: طی جلسه‌ای که با حضور همه نمایندگان شهرهای استان برگزار شد، حمایت از مدیران بومی متخصص استان مورد تأکید اکثریت وکلای مردم قرار گرفت.

وی افزود: یکی از مطالبات و دغدغه‌های مردم بحث حضور بی‌رویه مدیران غیربومی در استان است که شاهد آن هستیم.

وی اظهار داشت: وکلای مردم معتقد هستند فرزندان لرستان قابلیت‌های فراتر از استان را دارا هستند که می‌توانند در سطح کشوری نیز مسئولیت بپذیرند و این توانمندی‌ها اثبات‌شده است؛ چرا که هم‌ اکنون عده زیادی از مدیران باتجربه لرستان در خارج از استان مورداستفاده قرار می‌گیرند که می‌توانند در توسعه استان خود مؤثر واقع شوند.

نماینده جدید مردم پل‌دختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به توسعه استان کمک کنیم می‌بایست از ظرفیت و توانمندی‌های مدیران متخصص لرستانی استفاده نماییم به همین خاطر نظر قاطع وکلای مردم حمایت از فرزندان لرستانی است.

کاظمی با انتقاد از عدم استفاده از توانایی‌های مدیران بومی استان اظهار داشت: در این خصوص نظر وکلای مردم به آقای استاندار منتقل شده و خواستار استفاده حداکثری از مدیران لرستان در رأس ادارات شدیم.

وی در پایان گفت: این موضوع یکی از مطالبات جدی مردم است که آن را از طریق مسئولان کشوری نیز دنبال خواهیم کرد.

در استان اراک پالایشگاهی وجود دارد که دستور داده شده هر کدام از افراد مشغول به کار در آن که غیربومی هستند را بیرون کنند اما گویا در استان ما نیروهای متخصص و توانمند پیدا نمی‌شود که مجبور می‌شویم نیروهای غیر‌بومی آن هم به صورت گسترده به استان دعوت کنیم؟! 

برای بررسی در این زمینه همچنین تشکیل کارگروهی از سوی استاندار لرستان ضروریست تا با توجه به راه اندازی این واحد صنعتی در لرستان، اشتغال ایجاد شده در آن نیز به افراد بیکار استان اختصاص یابد و به هر حال باید منتظر ماند و دید آیا منتخبان مردم لرستان و استاندار لرستان پرونده عدم به کارگیری نیروهای غیربومی در لرستان را به سر منزل مقصود خواهند رساند یا خیر؟!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز