خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت خواستار شد:

اختصاص 2هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع کوچک

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۱۱۷

معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت با اشاره به راه اندازی معاونت بانکداری صنایع کوچک در بانک صنعت ومعدن خواستار پرداخت 2000 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی کوچک شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی و بین الملل، دکتر سید محمد علی سید ابریشمی در "اولین هم اندیشی بانکداری صنایع کوچک" که در شهرک صنعتی عباس آباد تهران برگزار شد، با بیان فعالیت ها و ماموریت های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: در سال‌های گذشته اولویت اول سازمان بر ایجاد زیرساخت‌های عمرانی برای فعالیت واحد‌های صنعتی بوده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: در حال حاضر 20 درصد از صنایع کوچک با ظرفیتی کمتر از 50 درصد کار می‌کنند و مهم‌ترین کار برای رفع مشکلات، دسترسی واحد‌ها به تسهیلات مورد نیاز است.

دکتر سید ابریشمی با بیان این‌که اکنون اولویت اول سازمان به بخش دوم فعالیت یعنی حمایت از صنایع کوچک تبدیل شده است، گفت: ما تقریبا فاز اول را پشت سر گذاشته‌ایم البته اینگونه نیست که بگوییم کار اتمام یافته و دیگر نیازی به ایجاد زیرساخت صنعتی نداریم، اما با توجه به این‌که بسیاری از واحد‌های صنعتی در سال‌های اخیر به دلایل مختلف دچار مشکلاتی شده‌اند، اولویت ما رفع این مشکلات است.

وی با اشاره به راه اندازی معاونت صنایع کوچک در بانک صنعت و معدن گفت: امیدواریم که در سال جاری 2000 میلیارد تومان تسهیلات از این طریق در اختیار واحدهای صنعتی کوچک سراسر کشور قرار گیرد.

معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت افزود: شرکت شهرکهای صنعتی استان‌ها از نظر کارشناسی و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با تمام توان در اختیار بانک صنعت و معدن هستند تا بتوان بخشی از مشکلات واحد‌های صنعتی را حل کرد.

دکتر سید ابریشمی افزود: در حال حاضر 130 هزار هکتار زمین در 942 شهرک صنعتی دراختیار سازمان قراردارد که از این تعداد 751 مورد از آنها  در حال بهره‌ برداری و واگذاری زمین قراردارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که 64 هزار قرار‌داد برای استقرار واحد‌های صنعتی در شهرک‌ها منعقد شده است، اظهار کرد: از مجموع بیش از 87 هزار واحد صنعتی در کشور  و34 هزار و 500 واحد  در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند که عمده این واحد‌ها صنایع کوچک هستند.

تاکید مدیرعامل بانک صنعت ومعدن برافزایش سرمایه بانک ها

مهندس میر اشرف افخمی ، مدیرعامل بانک صنعت و معدن  نیز در این هم اندیشی بر افزایش سرمایه بانک ها تاکید کرد و گفت: همانطور که واحدهای صنعتی برای افزایش ظرفیت تولید  به نقدینگی نیاز دارند، بانک ها نیز برای اعطای تسهیلات بیشتر به واحدهای صنعتی به منابع مالی  احتیاج دارند لذا با افزایش سرمایه بانک ها واحدهای صنعتی بیشتری مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

 وی در اظهار امیدواری کرد این هم اندیشی به هم افزایی بیشتر در زمینه ارائه راهکارهای مناسب برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط و تخصیص تسهیلات لازم منجر شود، گفت: با سیستماتیک شدن این ارتباط تلاش می کنیم تا هرچه بیشتر به همکاری و رفع مشکلات و چالشهای این صنایع کمک کنیم .

وی با بیان اینکه این اقدام اولین تجربه همکاری بانکها به صورت تخصصی از صنایع کوچک و متوسط خواهد بود، افزود: خرسندیم که بانک صنعت و معدن به عنوان بنیانگذار بانکداری تخصصی صنایع کوچک و متوسط می تواند نقشی در پیشبرد اهداف اقتصادی صنعتگران و فعالان اقتصادی به عهده داشته باشد .

 افخمی در ادامه با اشاره به اینکه  در حال حاضر sme بانک ها در کشور وجود ندارد از آن به عنوان یکی از حلقه های مفقوده برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط نام برد و گفت: توجه به این مهم ما را برآن داشت تا با محور قرار دادن صنایع کوچک و متوسط با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به فکر انجام توسعه همکاریها در این راستا باشیم چرا که درک مشترک از مسائل و مشکلات می تواند در حل و ارائه راهکار لازم موثر واقع شود.

وی با تاکید بر اینکه صنایع کوچک و متوسط برای دسترسی به منابع بانکی همواره دستشان کوتاهتر از صنایع بزرگ بوده است اظهار کرد: امیدواریم با اتخاذ سیاستهای مناسب بتوانیم بیش از پیش در ارائه حمایتهای خاص از این صنایع تاثیرگذار باشیم.

نجات و توسعه اقتصادی کشور در گرو حمایت از صنایع کوچک

 معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیزدر این مراسم نجات اقتصاد کشوررا در گروه تشویق و حمایت از واحدهای صنعتی کوچک برشمرد وگفت: این مهم میسر نخواهد شد مگر با تامین زنجیره تولید که یکی از موارد آن دسترسی به منابع بانکی است.

دکترغلامرضا سلیمانی با بیان این‌که با توسعه صنایع کوچک می‌توان در کشور رقابت‌پذیری ایجاد کرد، گفت: برای خروج از رکود و اشتغالزایی و با لطبع آن توسعه متوازن در کشور لازم است از صنایع کوچک حمایت شود تا بتوانیم صادرات غیرنفتی را از طریق این صنایع افزایش دهیم.

 عضو هیات مدیره ومعاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران  در ادامه افزود: در حال حاضر سه میلیون بنگاه کوچک با اشتغال حدود پنج میلیون نفر در کشور فعال است، که مهم‌ترین مشکل این صنایع دسترسی به منابع تامین مالی آنهاست که با توجه به تجربه‌های موفق در دنیا که در حوزه بانک‌های SME وجود دارد، این موضوع در کشور ما اجرایی شد.

 وی افزود: کاهش بوروکراسی ها، اختصاص سهم مشخصی از تسهیلات بانکی ، پرداخت تسهیلات با شرایط وانواع مشخص و ارائه مشاوره های لازم از موضوعاتی است که امیدواریم در تعاملی که با بانک صنعت و معدن آغاز شده است به شکل دقیق دنبال شود.

گفتنی است ،در ادامه این هم اندیشی  تفاهم نامه همکاری مشترک بین مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران و مدیرعامل بانک صنعت ومعدن به منظور همکاری و هماهنگی در زمینه ارائه خدمات حمایتی ، مشاوره ای و سایر خدمات مرتبط با صنایع کوچک و راه اندازی واحد تخصصی ارائه خدمات مالی و بانکی اعم از تسهیلات به صنایع کوچک به امضاء رسید.

همچنین در این هم اندیشی دو پانل تخصصی با حضور نمایندگان سازمان، بانک صنعت ومعدن و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک برگزارشد که در پانل اول ضمن تحلیل فرآیندها و فرمت‌های اخذ تسهیلات از بانک صنعت و معدن، اولویت‌های پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک، روند پذیرش متقاضیان و فرآیند اعطای تسهیلات، شرایط پرداخت یارانه‌ها، اصلاح فرآیندها، وام های اضطراری به بنگاه‌ها، چگونگی برخورد با واحدهای دارای بدهی معوقه، چگونگی تأمین وثایق، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و نقش های محوله، استقرار شعبات بانک در شهرکهای صنعتی با حضور مسئولان سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، بانک صنعت و معدن و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین دومین پانل تخصصی نیز با محوریت مشاورین توانمندسازی سرمایه گذاران و ارائه خدمات مشاوره ای به صنایع کوچک با حضور مسئولان برگزار شد.

در این پانل تخصصی موضوعاتی نظیر مشاورین به عنوان اعضای کارگروه تسهیلات استانی و مدافعین طرح ها جهت اخذ تسهیلات، مشاورین در کنار واحدها از اخذ تسهیلات تا یکسال پس از بهره برداری، ارائه خدمات مشاوره ای در کل زنجیره ارزش صنایع کوچک تا یک سال پس از ارائه تسهیلات، وشکل گیری کانون سراسری مشاورین صنایع کوچک  وتدوین نظام ارزیابی  مشاورین مورد بررسی قرار گرفت.

براساس نتایج دو پانل مذکور،مقرراست که معاونت صنایع کوچک بانک صنعت ومعدن، نسبت به اصلاح و بهبود فرآیندهای ارائه خدمات بانکی به صنایع کوچک کشور اقدام نموده وعملا برمبنای این دستور العمل ها و نتایج هم اندیشی مجموعه سازمان صنایع کوچک ، شهرکهای صنعتی ایران ،شرکت های تابعه ، معاونت صنایع کوچک بانک صنعت و معدن وشعبات استانی آن وصندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک با همدلی وهم افزایی کامل نسبت به پذیرش ،بررسی وپرداخت تسهیلات به صنایع کوچک اقدام نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز