خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از بازگشت امید در صعنت لرستان؛

بارقه‌های امید در صنایع لرستان

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۷۰۵

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اجرایی و اداری استان لرستان، بدون شک سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده چرا که مهم‌ترین ظرفیت‌های خوابیده و مغفول ماندهٔ لرستان در گسترهٔ این حوزه واقع شده است.

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اجرایی و اداری استان لرستان بدون شک سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده چرا که مهم‌ترین ظرفیت‌های خوابیده و مغفول ماندهٔ لرستان در گسترهٔ این حوزه واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، عدم مدیریت صحیح و کارآمد طی سال‌های گذشته باعثشده است که در حوزه معادن با خام فروشی صنعت سنگ به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم استان روبه رو باشیم.

در بحثصنایع هم طبق آخرین آمارهای اعلام شده از ۱۵۷۴ واحد صنعتی استان به قوق استاندار لرستان فقط ۱۰ الی ۱۵ درصد و بقولی دیگر نهایتاً ۳۰ واحد فعال و نیمه فعال هستند.

مجموع این ضعف‌ها و عدم استفاده از پتانسیل‌های موجود باعثشد که لرستان همواره طی سال‌های گذشته در صدر بیکار‌ترین استان‌های کشور قرار گیرد و سطح زندگی مردم در حد نامطلوبی قرار گیرد.

در بررسی‌ها و آسیب شناسی‌های مختلفی که از سوی اهالی فن و خبرگان صورت گرفته است عمده‌ترین دلیل ضعف در حفره صنایع و معادن استان ناکارآمدی مدیریت و عدم تخصصی گرایی در بحثمدیریتی صنایع و معادن استان بوده است.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییرات مدیریتی حاصل از آنکه استان لرستان را هم فرا گرفت یکی از عرصه‌های مدیریتی که مورد تغییرات قرار گرفت سازمان صنعت، معدن، تجارت بود که مدیریت جدید به نوعی تحرکی مثبت را در این عرصه به وجود آمده است.

همزمانی و همراهی مدیریت این سازمان و استانداری مهندس هوشنگ بازوند که به لحاظ مدیریتی دارای تخصص حفره‌ای عمران و توسعه است، می‌توان امتیاز ویژه و مثبتی را برای این حفره مغفول استان فراهم کند،

کما اینکه طی چند وقت گذشته با اقداماتی که صورت گرفته است، بخصوص اینکه بخش مهمی از مصوبات سفر دولت به استان در حفره صنایع و معادن بود و یا توانمندی استاندار در جذب بودجه ۵۰۰ میلیارد ریالی از محل بودجه‌های شناور برای حفره صنایع استان، می‌توان گفت که ائتلاف استاندار و مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان یک اتفاق مثبت و مبارک برای مردم لرستان خواهد بود و در آینده شاهد کارهای چشمگیری در این عرصه برای استان باشیم.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت لرستان در به ایلنا گفت؛ سهم صنعت و معدن استان لرستان از ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار سرمایه در گردش اختصاص یافته در سفر رئیس جمهور ۱۳۰۰ میلیارد تومان است، که برای بهره برداری و تکمیل طرح‌های صنعتی هزینه می‌شود.

مدیر کل صعنت و معدن و تجارت لرستان: واحدهای مشکل دار صعنت لرستان را احیاءمی کنیم

مهندس قدرت اله ولدی افزود: براساس سند اشتغال و سند آمایش استان لرستان هدف اصلی این سند به بحثصنعت و معدن مربوط می‌شود که اگر در گذشته اقدامات مثبت و اساسی در این زمینه انجام می‌گرفت یقیناً وضعیت استان چنین نبود.

وی هم چنین بیان کرد: در راستای بهره برداری از طرح‌های صنعتی تاکنون چندین برنامه را تدوین کرده‌ایم که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به شناسایی واحدهای صنعتی مشکل دار، شناسایی طرح‌های صنعتی مشکل دار، صدور جوازهای تاسیس واحدهای صنعتی برای واحدهای دارای صلاحیت و بررسی شرایط باز پرداخت تسهیلات توسط شخص وام گیرنده اشاره کرد.

قدرت اله ولدی افزود: تاکنون ۵۰ طرح صنعتی بزرگ در مجموعه‌های صنعتی لرستان مشخص شده است که اعتبار این طرح‌ها از مبلغی به میزان ۱ میلیارد تومان آغاز شده و به طرح‌هایی مانند پتروشیمی ختم می‌شود که این طرح‌ها بین ۸ کار‌شناس ماهر تقسیم بندی شده است تا کار بررسی را در این زمینه انجام دهند.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت لرستان خاطر نشان کرد؛ در سفر هیئت دولت به استان ۲۰ مورد از واحدهای صنعتی مشکل دار را به هیئت دولت معرفی کردیم و پیگیری‌های لازم را در مورد این واحد‌ها انجام دادیم که خوشیختانه بلافاصله پس از اتمام سفر به دستگاه‌ها و بانک‌ها ورود پیدا کردیم و با حضور مقام عالی نسبت به رفع مشکل واحد‌ها اقدام کردیم.

مهندس ولدی در ادامه اظهار داشت: از ۱۳۰۰ میلیارد اعتبار و سرمایه در گردش که به لرستان اختصاص داده شد بیش از ۶۲۰ میلیارد تومان برای واحدهای صنعتی و بیش از ۶۷۰ میلیارد تومان دیگر برای راه اندازی طرح‌های صنعتی اختصاص داده شده است.
وی تصریح کرد: ۵۳۵ واحد صنعتی و ۱۱۵ طرح صنعتی در لرستان که برای بهره برداری و اجرا نیازمند تسهیلات هستند به استانداری لرستان معرفی شده‌اند که از این تسهیلات ۱۳۰۰ میلیارد تومان بهره‌مند می‌شوند.

وی در ادامه افزود؛ از اعتبارات اختصاص یافته به بخش صنعت و معدن ۱۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود که اعتبار مصوب برای فاز ۴ کارخانه سیمان دورود جدای از این اعتبارات است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان خاطر نشان کرد: ۸۵ درصد بودجه دولت ملی است و در وزارتخانه‌ها توزیع می‌شود و ۱۵ درصد در استان‌ها، ما اگر وقت بگذاریم و پیگیری کنیم و از این ۸۵ درصد بودجه ملی هر چه بتوانیم برای استان بیاوریم برگ برنده خوبی نصیب استانمان شده است.

وی بیان داشت: ما بودجه را بررسی کردیم و دیدیم ۵۰ میلیارد تومان از بودجه کشوری که در مجموعهٔ وزارتخانهٔ ما به عنوان بودجه شناور وجود دارد و ما از آن بی‌خبریم. طی سالهای ۹۰،۹۱ و ۹۲ این سه سال به استناد آمار نتوانسته‌ایم در استانمان حتی یک ریال از این بودجه شناور جذب کنیم.

ولی در سال جاری به لطف حضور استاندار محترم و مجموعه مدیریتی جدید در سازمان صنعت، معدن و تجارت ۵۰ میلیارد تومان از محل این بودجه شناور برای حوزه صنایع استان جذب کردیم.

مهندس قدرت اله ولدی گفت: اگر ما سه سال گذشته می‌توانستیم از این اعتبارات حداقل چند درصد جذب می‌کردیم امروز به جای اینکه دنبال ۵۰ میلیارد باشیم باید دنبال ۱۵۰ میلیارد می‌رفتیم، ولی متاسفانه این کار در سازمان ما عملیاتی نشد و فرصت سوزی شد.

وی ادامه داد؛ در سفر هیئت دولت یازدهم به استان لرستان مصوب شد که چند کارخانه از جمله تایر سازی لرستان، کارخانه مدرن فرآوری سنگ و سه کارخانجات شهرک صنایع پایین دستی پتروشیمی ایجاد و احداثشود که بزودی احداثیک کارخانه ۵۰ هزار تنی که ۲۵ هزار تن تایر سبک و ۲۵ هزار تن تایر سنگین است، عملیاتی خواهد شد. سرمایه گذاری این کارخانه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان و با اشتغال زایی ۲ هزار نفر خواهد بود.

استاندار لرستان: حمایت منطقی از سرمایه گذاران وصعنت از شاخص‌های ارزیابی مدیران

استاندار بر تقویت فرهنگ کار در لرستان تاکید کرد و به ایلنا گفت: توسعه اروپا بر اساس تغییر فرهنگ کار و صرفه جویی شکل گرفت و تا فرهنگ کار تغییر نکند ما در لرستان راه به جایی نمی‌بریم لذا تغییر فرهنگ کار، کلید توسعه در هر جامعه است.

بازوند یکی از شاخص‌های ارزیابی مدیران در لرستان را حمایت منطقی از سرمایه گذاران و صعنت خواند و عنوان کرد: اگر مدیری از سرمایه گذار بخش خصوصی حمایت نکند این امر یک شاخصه منفی برای او محسوب خواهد شد لذا این امر در دستور کار ما بوده و در جلسات شورای اداری بر آن تاکید می‌کنیم.

وی تصریح کرد: جامعه‌ای که مطالبه‌اش توسعه است از دانشگاه توقع سخن نو را دارد تا بتواند مشکلات جامعه را حل کند.

دانشگاه‌ها راهکارهای خود را برای تدوین برنامه ششم توسعه ارائه کنند.

استاندار لرستان خواستار ارائه راهکارهای مناسب از سوی دانشگاه‌های استان در زمینه تدوین برنامه ششم توسعه شد و افزود: دانشگاه‌های باید راه‌های خروج از عقب افتادگی استان را با ارائه راهکارهایی مطرح کنند و ما نیز این راهکار‌ها را در اختیار دولت قرار دهیم تا جایگاه استان در برنامه ششم توسعه تقویت شود.

بازوند پیشنهادات و راهکارهای مطرح شده توسط روسای دانشگاه لرستان برای توسعه لرستان را بسیار مناسب دانست و گفت: سعی می‌کنیم جمع بندی این جلسه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صورت کتبی در اختیار روسای دانشگاه لرستان قرار دهیم.

گزارش کریم داودی‌نژاد ایلنا لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز