خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی لرستان‌:

فقر‌، بیکاری و اعتیاد از جمله دلایل حاشیه‌نشینی در لرستان است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۶۷

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی لرستان‌، حاشیه نشینی را یکی از معضلات و آسیب‌های بزرگ جوامع دانست و گفت: فقر‌، بیکاری و اعتیاد از جمله دلایل این معضل است‌.

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی لرستان‌، حاشیه نشینی را یکی از معضلات و آسیب‌های بزرگ جوامع دانست و گفت: فقر‌، بیکاری و اعتیاد از جمله دلایل این معضل است‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا خرم آباد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس‌، سرهنگ «مصطفی محمودی» حاشیه‌نشینی را یکی از معضلات و آسیب‌های بزرگ جوامع انسانی دانست و گفت‌: پدیده سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی‌، بسیاری از تبعات و آسیب‌ها را به دنبال دارد‌. وی در ادامه آسیب‌های اجتماعی را به عنوان زمینه‌ساز و بستر شکل‌گیری بسیاری از انحرافات و جرایم دانست و گفت‌: آسیب‌های اجتماعی زاییده اختلالات و کارکردهای ناصحیح نظام اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جامعه هستند.

«سرهنگ محمودی» حاشیه‌نشینی را مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها از طبقات پایین جامعه دانست و تصریح کرد‌: این‌گونه افراد به خاطر فقر اقتصادی در حاشیه شهر‌ها سکنی می‌گزینند و به دلیل عدم شغل مناسب‌، محرومیت از امکانات بهداشتی و… تبعات منفی در سطح شهر را به وجود می‌آورند‌.

وی فقر و اعتیاد را از معضلات اصلی مناطق حاشیه‌نشین دانست و گفت‌: این مسائل به بسیاری از معضلات دیگر از جمله افزایش سرقت دامن می‌زند‌، چرا که فرد معتاد و بیکار چاره‌ای جز‌، تامین معاش از راه سرقت و… را ندارد.

سرپرست معاونت اجتماعی استان بیکاری، بیسوادی، روی آوردن به مشاغل کاذب و… را از دلایل عمده حاشیه‌نشینی دانست و افزود‌: اصلاح ساختار نظام شهری‌، رفع کاستی‌ها در حوزه اجتماعی‌، فرهنگی و بهداشتی‌، بافت‌های برنامه‌ریزی شده اشتغال و… از عوامل موثر در کاهش این معضل است‌.

محمودی مراکز آموزشی همچون دانشگاه‌ها را در ارتقا سطح کیفیت آموزش و خدمات‌رسانی در رفع آسیب‌های اجتماعی مهم ارزیابی کرد‌.

وی با اشاره به رویکرد اجتماعی و جامعه محوری پلیس‌، برقراری امنیت مطلوب را نیازمند مشارکت و ارتبا ط دوسویه مردم و پلیس عنوان نمود.

سرپرست معاونت اجتماعی لرستان هشدار‌های انتظامی در بحثآموزش همگانی‌، برگزاری کلاس چهره به چهره‌، حضور کار‌شناسان مشاوره‌ای و مددکاری اجتماعی در کلانتری و پاسگاه‌ها در حوزه روان‌شناسی در خصوص پیشگیری از جرائمی همچون مسائل و اختلافات خانوادگی‌، اعتیاد و… را ‌، گامی موثر و مثبت در این خصوص برشمرد‌.

محمودی در ادامه به مسئله اعتیاد در خانواده‌ها پرداخت و گفت‌: یکی از آسیب‌هایی که خانواده‌ها را تهدید می‌کند اعتیاد است‌.

سرپرست معاونت اجتماعی استان در ادامه به نقش تاثیر‌گذار خانواده اشاره کرد و گفت‌: هیچ چیز به اندازه آگاه‌سازی خانواده‌ها و والدین در پیشگیری از اعتیاد جوانان به مواد مخدر‌، موثر نیست زیرا فرزندان بیش از هر کس دیگر از والدین خود تاثیر می‌پذیرند.

وی اضافه کرد‌: اعتیاد به مواد مخدر‌، یکى از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه‌‏هاى مختلف می‌شود‌.

محمودی تصریح کرد‌: ویرانگری‌هاى حاصل از اعتیاد‌، زمینه‌ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده که به این ترتیب‌، سلامت جامعه را به طور جد به مخاطره مى‌اندازد.

وی در ادامه به ارائه راه‌کار‌های پیشگیری از اعتیاد پرداخت و گفت‌: والدین الگوی مناسبی برای فرزندان می‌باشند و با عمل خود به فرزندان چگونه زیستن و یاد گرفتن و… را بیاموزند، چرا که والدین یا به عبارتی‌ هادیان خانواده‌، نقش بسیار مهمی در ایجاد فضای سالم‌، توام با آرامش دارند‌.

محمودی با اشاره به اینکه اعتیاد پایان خط نیست افزود‌: خیلی از روان‌شناسان هم به این نتیجه رسیده‌اند که معتاد یک فرد بیمار است و والدین نباید‌، این فکر را به خود راه دهند که در صورت معتاد شدن فرزند‌، او را طرد کنند‌، بلکه فرد معتاد نیاز به مراقبت ویژه از لحاظ روانی‌، روحی دارد و بایسی در صدد شناسایی و برخورد با عوامل موثر در اعتیاد باشند‌.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز