خبرگزاری کار ایران

نشست مدیرعامل صندوق توسعه با اساتید معماری و شهرسازی شهید بهشتی؛

ایجاد بنیاد خیرین میراث فرهنگی/ دانشگاهیان می‌توانند زمینه‌ساز تحولات مثبت در احیای بناهای تاریخی باشند/ وضعیت آشفته بناهای تاریخی

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۴۴۹

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در نشست تخصصی با جمعی از اساتید دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، بر لزوم تعامل با جامعه دانشگاهی به منظور تعمیق و اشاعه فرهنگ احیاء ابنیه تاریخی تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، هادی میرزائی (مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی) در ابتدای این نشست با اشاره به برنامه‌های موسسه متبوع خود در زمینه احیاء بناهای تاریخی، افزود: صندوق احیاء از یکسو با جذب سرمایه بخش خصوصی دارای صلاحیت و با حفظ شأن و اصالت بناهای تاریخی، اقدامات این حوزه را تسریع و تسهیل می‌کند و از سوی دیگر با فرهنگ‌سازی، فعالیت های پژوهشی و دانشگاهی نگاه دراز مدت به این مقوله را ترویج می‌دهد.

وی، ادامه داد: طرح ایجاد بنیاد خیرین میراث فرهنگی و ایجاد ارزش افزوده از طریق تعیین کاربری بناهای تاریخی کل کشور ازجمله مواردی است که در دستور کار صندوق قرار دارد.

رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه، ادامه داد: دانشگاهیان می‌توانند با تکیه بر دانش خود زمینه‌ساز تحولات مثبت و جریان‌سازی اثربخش در احیاء بناهای تاریخی باشند.

میرزائی با اشاره به وظایف صندوق احیاء در ترویج، توسعه و حمایت از هنرمندان صنایع دستی و فرش دستباف، ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اقدامات صندوق طیف وسیعی از فعالیت‌های حمایتی از تأمین منابع اولیه تا فروش را در حوزه صنایع دستی، فرش دستباف و بناهای تاریخی دربرخواهد گرفت.

 در ادامه این نشست هادی ندیمی (پیشکسوت معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی) ضمن انتقاد از وضعیت آشفته بناهای تاریخی در کشور از نقش موثر این صندوق در احیاء بناهای تاریخی از طریق سرمایه‌گذاری مردمی  قدردانی کرد.

وی، افزود: فرهنگ‌سازی در زمینه احیاء و نگاهداشت بناهای تاریخی اقدام مهمی است و میراث فرهنگی باید در  مورد آن اهتمام جدی داشته باشد چراکه در این زمینه خیلی ضعیف کار شده است. در این میان صندوق توسعه می‌تواند در کنار کارهای اجرائی و عملیاتی که برعهده دارد، فرهنگ احیاء را میان مردم ایجاد کند و این مقوله مهم را گسترش دهد.

این استاد دانشگاه، ادامه داد: مردم ما اعم از خواص و عوام باید بدانند که اگر چیزی از گذشته حفظ می‌شود، این مهم به معنای استمرار حیات فرهنگی و آینده خودشان است و اگر این مهم در میان مردم جاری شود، امر احیاء امری همگانی می‌شود.

ندیمی با بیان اینکه باززنده‌سازی بناهای تاریخی صرفا به منظور بهره‌مندی اقتصادی  و گردشگری نباید باشد، ادامه داد: احیاء و نگهداشت میراث کهن یک سرزمین به معنای استمرار آن در آینده و اقتدار هویت ملی است و این نکته اساسی باید گسترش پیدا کند تا تبدیل به یک فرهنگ و جریان عمومی در کشور شود.

وی یادآور شد: صندوق احیاء به سهم خود اقدامات مثبتی را در این حوزه انجام داده است اما این فرهنگ‌سازی در وهله اول برعهده میراث فرهنگی است که با اقدامات تبلیغی از طریق مجاری ارتباطی نظیر صداوسیما و رسانه‌ها فرهنگ احیاء را در جامعه ایجاد کند.

ندیمی که سال‌ها ریاست دانشگاه شهید بهشتی را برعهده داشته است، ضمن انتقاد از نابسامانی‌های موجود در عرصه علمی، سیاست‌گذاری و اجرایی این حوزه، افزود: اگر این فرهنگ‌سازی به‌درستی انجام شود خود مردم بدون آنکه کسی به آنها بگوید چه بکنند، اقدامات شگفت‌انگیزی را در این حوزه رقم خواهند زد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از نگاه صرف اقتصادی در حوزه های مرتبط با فرهنگ، ادامه داد: نتیجه نگاه صرف اقتصادی به مقوله‌های فرهنگی می‌شود همان اتفاقی که هم اکنون برای صنایع دستی روی داده است و ما شاهد هستیم که در سال‌های اخیر آثار پوچ بر مبنای الگوبرداری‌های سخیف از هنرهای صنایع دستی، بازار کشورمان را پر کرده و چون هدف از تولید آنها کسب سود بیشتر است، خسارات جبران ناپذیری را در پی خواهند داشت.

ندیمی، خاطرنشان کرد: اینکه صندوق توسعه از صاحبنظران و دانشگاهیان دعوت به‌عمل می آورد و نتایج مباحث را برای اشاعه فرهنگ احیاء بکار می‌بندد اقدام اثربخشی است، البته به شرط اینکه این فعالیت‌ها دچار پراکندگی نباشد و برای حصول به نتیجه باید یک پلتفرم کلی برای آگاهی‌سازی و فرهنگ‌سازی در این عرصه ایجاد شود و شکل موجود سند احیاء را بی‌مبنا و سطحی دانست و تأکید کرد راه‌حل تعمیق آن بهره‌گیری واقعی از تجارب جهانی، مطالعه عمیق منشورهای بین‌المللی و استفاده از محققان جوان در کشور است که ضمن بررسی این اسناد در چارچوب‌های مطالعات دکتری دستاوردهای ارزنده ارائه داده‌اند.

وی با بیان اینکه در جامعه باید فضای نقد برّنده و اثرگذار رواج یابد و اگر این حوزه تعطیل شود بسیاری از فعالیت‌ها متوقف خواهد شد، تصریح کرد: نقش مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر در این مقوله بسیار مهم است و این مسئولان هستند که با یک تصمیم درست می‌توانند کارها را به پیش برند و یا با یک تصمیم غلط موجب تخریب ابنیه تاریخی شوند.

از دیگر افراد حاضر در این نشست می‌توان به زهیر متکی، هادی صفائی پور، مهدی رئیسی، سیدروح الله پاشانجاتی و مهدی حمزه نژاد اشاره داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز