خبرگزاری کار ایران

در نشست تخصصی عکاسی و احیاء بناهای تاریخی مطرح شد:

دیجیتالی کردن میراث فرهنگی و تاریخی؛ امری موثر در پیشبرد اقتصاد بدون نفت

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۵۳۶

19 آگوست، روزی که یک وبلاگ نویس آن را به عنوان روز جهانی عکاسی پیشنهاد کرد، بهانه ای شد تا نشست تخصصی «عکاسی و احیاء بناهای تاریخی» در عمارت مسعودیه و با سخنرانی استاد بابک برزویه برگزار شود.

به گزارش ایلنا، بابک برزویه، مدرس و پیشکسوت عکاسی در نشست تخصصی عکاسی و احیاء بناهای تاریخی که در تاریخ 29 مرداد و به مناسبت روز جهانی عکاسی و با همکاری «مجموعه عکاسان خلاق» درعمارت مسعودیه برگزار شد، اظهار داشت: روزی که به نام روز جهانی عکاسی می شناسیم در واقع پیشنهادی بود که در روز ۱۹ آگوست سال 2010، جوانی استرالیایی به نام کُرسکه آرا (Korske Ara)  در وبسایت خود مطرح کرد و در ابتدای امر تنها با استقبال مخاطبین همراه شد و بعضاً در تقویم برخی کشورها نیز جای گرفت.

برزویه در ادامه به تاریخ عکاسی در ایران و نقش قابل توجه ناصرالدین شاه در پیشرفت علم عکاسی اشاره کرد و بیان داشت: ناصرالدین شاه نیز به دلیل محدودیت هایی که برای حضور نقاشان و عکاس دربار در عمارت النساء وجود داشت و علاقه وافر شاه به ثبت چهره همسران خود، مجبور به یادگیری عکاسی شد و آثار قابل توجهی را نیز خلق کرد.

مدرس و پیشکسوت عکاسی در نشست تخصصی عکاسی و احیاء بناهای تاریخی همچنین به بحث «مواجهه» در عکاسی پرداخت و گفت: آگاهی عکاس نسبت به شخص، محیط و شرایط آب و هوایی موجود سبب می شود که بتواند عکس مناسب تری خلق کند.

وی بامثالی تشریح کرد: عکاس در مراسمی که تفاهم نامه ای امضاء می شود، نهایتاً چندثانیه فرصت دارد که عکس مطلوبی را خلق کند و در غیر این صورت، او برای رسانه خود عکسی نخواهد داشت؛ برای همین آگاهی به شخص به سبب رفتار زبان بدن و محیط به سبب تنظیم نور و... و سایر شرایط، جملگی می تواند در خلق تصویری مطلوب کمک کند که جمله این موارد با دانش و آگاهی عکاس پدیدار خواهد شد.

در ادامه نشست تخصصی عکاسی و احیاء بناهای تاریخی، هادی میرزایی (مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و  بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی) اظهار داشت: امروزه تصاویری از سال های گذشته بناهای تاریخی صندوق وجود ندارد و این یک ضعف اساسی است که دستان مجموعه ما را برای مرمت و احیا بسته است و اسنادی وجود ندارد تا بتوانیم در این حوزه به خوبی عمل کنیم.

میرزایی در ادامه به ضرورت دیجیتالیزاسیون میراث فرهنگی و تاریخی اشاره داشت و بیان کرد: دیجیتالی کردن میراث فرهنگی جزو گام های مهمی است که باید برداشته شود. استفاده از اساتید عکاسی در این زمینه می تواند بسیار موثر واقع شود.

وی افزود: امروزه بهره مندی از فناوری های نوین همچون VR و AR و نیز بهره مندی از تصاویر 360 درجه، گامی مفید و موثر در بهره مندی از صنعت و دانش عکاسی در عصر جدید است که می تواند به پیشبرد اقتصاد بدون نفت و تعالی بهره مندی از اقتصاد میراث فرهنگی – تاریخی کمک کند.

مدیرعامل صندوق توسعه در پایان با حمایت از برگزاری نشست ها و جشنواره های تخصصی که به پیشبرد و اشاعه دانش، هنر و صنعت عکاسی از بناهای تاریخی و فرهنگی اظهار داشت: باید یقین داشت و این تفکر را اشاعه داد که  دیجیتالیزاسیون میراث فرهنگی به حفظ طولانی مدت میراث فرهنگی و تاریخی منجر خواهد شد و با گذر ازنوگرایی به نوگرایی نوین صنعت، هنر و دانشِ عکاسی در این حوزه می توانیم اقتصاد گردشگری دیجیتال را به نحوی احسن توسعه داده و درآمدزایی قابل توجهی برای کشور را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز