خبرگزاری کار ایران

ایلنا پیگیری کرد؛

آمار بالای حفاری‌های غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد/ همه به دنبال اشیاء کم‌نظیرِ پنهان در گورستان‌ها هستند/ حفاران "امامزاده محمد" شیء باستانی پیدا نکردند

asdasd
کد خبر : ۹۳۲۲۴۶

کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حضور حفاران غیرمجاز در محوطه‌های باستانی این استان، گفت: چندی پیش شاهد حضور حفاران در امامزاده محمد بودیم که محوطه راتخریب کردند اما شیء باستانی بدست نیاوردند. در این میان بافت تاریخی دهدشت شرایط مناسبی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش خبرهایی درخصوص انجام حفاری‌های غیرمجاز در گورستان‌های روستای لیراوی کهگیلویه و بویراحمد به منظور دستیابی به قبرهای بسیار قدیمی این قبرستان‌ها در فضای مجازی منتشر شد.

علی اصغر آتش فراز (کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد) با اشاره به آنکه منطقه لیراوی یکی از مناطق بسیار مهم در حوزه باستان‌شناسی این استان‌ است که در مرز استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، گفت: کاروانسرا و قلعه‌ای بسیار با اهمیت در این منطقه قرار دارد ضمن آنکه قبرستان‌ها و محوطه‌های باستانی از دوره ایلامیان در این منطقه وجود دارد. مدت‌هاست طی سال‌های گذشته بخصوص اوایل دهه ۸۰ شاهد انجام حفاری‌های غیرمجاز در این محوطه‌ها هستیم اما چندی است که دیگر شاهد چنین حفاری‌هایی نیستیم.

او تصریح کرد: از آنجا که گورستانی در روستای لیراوی قرار دارد که اوایل امر اطلاعی از تاریخی بودن این منطقه در دست نبود، روستاییان برای ساخت خانه‌هایشان سبب تخریب بخش‌هایی از این گورستان شده بودند. البته با حضور مسئولان یگان حفاظت در منطقه، شاهد صدمه جدی نبودیم.

آتش فراز ادامه داد: طی هفته‌های گذشته شاهد حضور حفاران غیرمجاز در منطقه امامزاده محمد در نزدیکی آبشار کمردوغ بودیم که خوشبختانه نتوانسته بودند شی خاصی پیدا کنند و فقط سبب تخریب منطقه شده بودند.

کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد درخصوص وضعیت سایر محوطه‌های باستانی استان نیز گفت: محدوده بافت تاریخی دهدشت به لحاظ تجاوزاتی که در گذشته به حریم محوطه شده بود، تقریبا در شرایط نامناسبی قرار دارد. معارضاتی داریم که درصدد تملک و خرید آن هستیم و به زودی شاهد دیوارکشی خواهیم بود. در این میان می‌توان گفت، در شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد شاهد تعداد زیادی از حفاری‌های غیرمجاز هستیم چراکه در نزدیکی مرز ایلام دوره باستان قرار دارند و گورستان‌هایی از هزاره اول در این بخش‌ها بیشتر است.

به گفته او، از آنجا که قرار است سدی بر روی رودخانه بشار زده شود و با آبگیری آن، محوطه‌های باستانی حاشیه این رودخانه زیر آب می‌رود، از این رو از اوایل دهه ۹۰ کاوش‌های نجات‌بخشی در این بخش آغاز شده که منجر به کشف گورستانی چند هکتاری با اشیائی خاص و منحص به فرد شد.

آتش فراز یادآور شد: هرچند مراقبت از این گورستان بسیار بزرگ کار دشواری است و گهگاه شاهد انجام حفاری‌های غیرمجاز در این محوطه‌ها هستیم. اما سعی داریم با انجام کاوش‌های باستان‌شناسی که با مجوزهای پژوهشکده باستان‌شناسی صادر شده در برخی از این گورستان‌ها ازجمله سادات محمودی، کاوش داشته باشیم. در این میان اشیاء خاص و کم نظیر در این گورستان‌ها بدست آمده که متعلق به دوره ایلام است و برخی از اشیاء شبیه به اشیائی است که در شهداد پیدا شده بود. البته برخی از اشیاء مفرغی که بدست آمد منحصر به فرد هستند و برای نخستین بار بود که در بخش جنوب غرب ایران چنین اشیائی بدست می‌آمد. ظروف نقش برجسته که نقوشی ازجمله پرندگان و حیواناتی مانند شیر روی آن کار شده بود، بدست آ‌مد. ضمن آنکه این کاوش‌های نجات‌بخشی تا دو فصل دیگر و زمان آبگیری سد ادامه خواهد یافت.

کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد درخصوص کاوش‌هایی که در سال ۹۹ در این استان انجام خواهد شد، گفت: علاوه بر انجام کاوش نجات‌‌بخشی گورستان ده پایین سادات محمودی و یک گورستان دیگر که در مجاورت آن قرار دارد، تعیین عرصه و حریم تپه تل خسرو نیز در برنامه قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز