خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور خبرداد :

کشف اشیاء سفالی و مرمری در گورهای تاریخی گورستان سادات محمودی دنا

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۹۶۵

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور از انجام سومین فصل عملیات کاوش و نجات‌بخشی آثار تاریخی در منطقه سادات محمودی خبر داد و گفت: در گورهای تاریخی این منطقه تعدادی اشیاء سفالی و ظروف مرمری کشف شد.

به گزارش ایلنا ،روح‌الله شیرازی در بازدید از عملیات کاوش در منطقه تاریخی سادات محمودی اظهار داشت: هدف از این عملیات، نجات‌بخشی آثار تاریخی قبل از آغاز به‌ کار سد آبی خرسان بوده و تاکنون در سه فصل انجام شده است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور افزود: در گورهای تاریخی این منطقه تعدادی اشیاء سفالی و ظروف مرمری کشف شده که به لحاظ تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است.

شیرازی گفت: با توجه به وسعت گورستان و محوطه‌های تاریخی در دهستان سادات محمودی، مطالعات باستان‌شناسی در فصل‌های بعدی هم انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این بازدید گفت: سومین فصل از پژوهش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی در مجموعه باستانی گورستان سادات محمودی شهرستان دنا به مدت یک ماه انجام شد.

محمود باقری افزود: این پژوهش‌های باستان‌شناسی قبل از شروع به کار سد آبی خرسان و برای جلوگیری از نابودی آثار باستانی و تاریخی در این منطقه در چند فصل انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: آثار کشف شده در گورستان سادات محمودی مربوط به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد بوده و ارتباط تجاری مردم این منطقه با شرق کشور را نشان می‌دهد.

باقری گفت: اشیای کشف شده در فصل سوم یک دوره جدید از فرهنگ مردم را نشان داده و اطلاعات تاریخی جدیدی را در اختیار باستان‌شناسان کشور قرار داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: آثار کشف شده از گورستان سادات محمودی به موزه باستان شناسی مرکز استان انتقال داده می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز