خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

وزارت فرهنگ شماره دو تنها اختیار بخش فرهنگی شورای عالی فضای مجازی را دارد/شهرهای ایران به تکیه دولت‌های ثابتی برای نمایش‌های آیینی و سنتی دارد

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۱۲۰

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما به تکیه دولت‌های ثابتی برای نمایش‌های آیینی و سنتی نیاز داریم. مکان‌هایی ثابت که در کنار فراهم آوردن فضاهای تاریخی و مناسب شهری، امکانی برای اجرای نمایش‌ها فراهم آورند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در پاسخ به سوال ایلنا درباره ایجاد وزارت فرهنگ شماره دومی و نقش شورای عالی فضای مجازی در این ساختار گفت: شورای عالی فضای مجازی یک قرارگاه و یک شبکه وسیع است که در حوزه‌های مختلف فرهنگ، اقتصاد، امنیت و نهادهای متنوع فرهنگ مسئولیت دارد. ما در وزارت فرهنگ شماره دو آن برشی را که مربوط به فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است پیگیری می‌کنیم.

سید عباس صالحی در پاسخ به سوالی درباره امکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: حوزه مکان برای این نمایش‌ها مساله مهمی است. در این راستا ایجاد گذر فرهنگ و هنر را در شهرها شروع کرده‌ایم و امیدواریم مسیر سریع‌تری پیدا کند تا فرصت‌های بیشتری برای مکان‌های ثابت نمایش‌های خیابانی و آیینی داشته باشیم. این اتفاق با آغاز جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در شهر کاشان شروع شد.

صالحی با اشاره به اینکه در کنار آن این شرایط دغدغه فراهم آمدن مکان‌هایی در شهرهای تاریخی به عنوان فرصتی برای نسبت نمایش و فضا را هم پاسخ می‌دهد اظهار امیدواری کرد بعد از کاشان، شهرهای دیگر هم به این امر بپردازند.

او همچنین سیال بودن را از مختصات نمایش‌هایی آیینی و سنتی خواند و ارتباط راحتش با مکان و نمایش را یکی از ویژگی‌های آن برشمرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما به تکیه دولت‌های ثابتی برای نمایش‌های آیینی و سنتی نیاز داریم. مکان‌هایی ثابت که در کنار فراهم آوردن فضاهای تاریخی و مناسب شهری، امکانی برای اجرای نمایش‌ها فراهم آورند.

صالحی با تاکید بر اینکه تهران به تکیه دولت خودش نیاز دارد، گفت: خوشبختانه شوراهای شهرهای بزرگ از جمله تهران به این فضا نزدیک‌تر شدند و علاوه بر فضاهای مدرن به ایجاد فضاهایی سنتی بری فرصت‌های ملی ما هم اندیشیده‌اند. خوشبختانه شورای شهر و شهردار تهران این همراهی را بیشتر نشان می‌دهد و امیدوارم با همکاری همگی بتوانیم این دغدغه را کم کنیم. ضمن اینکه نویدهایی هم در این زمینه داده شده که امیدواریم سرعت بیشتری پیدا کند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره ورود پول‌های مشکوک به تئاتر هم گفت: در این زمینه باید دو بحث را پا به پای هم و متوازن پیش برد. از یک طرف باید از ورود سرمایه به تئاتر و فرهنگ و هنر استقبال کرد چراکه این به نفع فرهنگ و هنر است. تا کسانی که علاقه شخصی به سرمایه‌گذاری در فرهنگ و هنر دارند عطای آن را به لقایش نبخشند. اما از آن طرف مهم است سرمایه‌ای که وارد هنر می‌شود سالم باشد و بتواند تضمینی باشد بر استمرار این موضوع.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هر سرمایه ناسالمی که وارد هنر می‌شود یا سرمایه‌ای که سالم وارد شده اما سالم خارج نشود آن حیطه را دچار شرایطی می‌کند که دیگر سرمایه‌ای واردش نمی‌شود و امنیت و حرکت را در آن از بین می‌برد. بنابراین باید این دو را پا به پای هم پیش ببریم.

صالحی تاکید کرد: نگاه ما از یک طرف باید تشویق سرمایه‌گذاران خصوصی به سرمایه‌گذاری فرهنگی و اقتصادی باشد و از سویی به سلامت این مسیر فکر کنیم.

او خاطرنشان کرد: باید خود صنوف پاسدار این سلامت باشند؛ اینکه بخواهیم دولت را مسئول اصلی قرار دهیم مسیر را سخت می‌کند اما اگر خود صنوف و اهالی صنف پاسبان این سلامت اقتصادی باشند همه چیز در سمیر صحیح قرار می‌گیرد. از طرفی نهادهای قضایی که مسیرهای پشت پرده را تعریف و تشخیص می‌دهند به طوری که امنیت هم از بین نرود به این حوزه ورود می‌کنند. ما هم به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کنیم حلقه وصلی باشیم بین سرمایه‌گذار سالم و خود صنف تئاتر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز