خبرگزاری کار ایران

دبیر هنری جشنواره موسیقی الکترونیک مطرح کرد:

از ورود میهمانان خارجی جلوگیری کردند و به ما توضیح ندادند/ بودجه فستیوال توسط خانواده زنده‌یاد کروریان تامین می‌شود/ کشورهای بسیاری اثر ارائه کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۹۴۳

مهدی جلالی درباره دعوت و حضور هنرمندان خارجی در سومین دوره از فستیوال موسیقی الکترونیک می‌گوید: متاسفانه امسال برای اولین بار جلوی ورود میهمانان خارجی ما یوآخیم هاینتس، دیمیتری پاپاگئورگیو، اولریکه براند (نوازنده ویلنسل اهل آلمان)، ‌افا زولنر (نوازنده‌ آکوردئون اهل آلمان)، ورنا ووست‌هوف (نوازنده‌ ریکوردراهل سوئیس) را گرفتند و در اینباره هیچ توضیحی به ما ارائه نشده است! درباره دلایل این اتفاق هیچ توضیحی به ما ارائه نشده است و حتی عوامل مربوطه در دانشگاه تهران نیز نسبت به این قضیه اعتراض کردند و گفته‌اند که آن افراد همگی استادان موسیقی و مهمانان دانشگاه هستند و برای انجام امورعلمی به ایران آمده‌‌اند. با وجود همه این توضیحات مهمانان خارجی را ریجکت کردند و از ورودشان ممانعت به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشنواره موسیقی الکترونیک یکی از رویداد‌های مهم اما مهجوری است که سومین دوره آن از روز شنبه 29 تیرماه در تهران آغاز شده و مراسم اختتامیه آن نیز روز شنبه 5 مردادماه برگزار می‌شود. این جشنواره طبق روال ادوار قبل با حمایت معاونت فرهنگی و مدیریت دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در دانشگاه تهران و خانه نمایش «دا» با اجرای گروه‌های «یارآوا»، آنسامبل «خانه رویا» و تعدادی از هنرمندان ایرانی و خارجی در قالب اجراهای تک‌نوازی برگزار می‌شود.

جشنواره موسیقی الکترونیک از ابتدا تاکنون مورد حمایت مالی و معنوی هیچکدام از نهادهای دولتی نبوده و شاید به همین دلیل تبلیغات گسترده‌ای نداشته و رسانه‌ها نیز به چند و چون آن نپرداخته‌اند و اخبار آن را منتشر نکرده‌اند. اگر در سطح شهر به بیلبوردهای تبلیغاتی توجه کنیم، خواهیم دید که این جشنواره هیچگونه تبلیغ شهری نداشته است. مهدی جلالی که به اتفاق سارا اباذری، دبیر هنری این رویداد است با اشاره به اینکه عدم استقبال رسانه‌ها برای او نیز تعجب‌برانگیز است، درباره چگونگی شکل‌گیری جشنواره موسیقی الکترونیک می‌‌گوید: فستیوال موسیقی الکترونیک با مسابقه آهنگسازی موسیقی الکترو‌آگوستیک شروع شد. البته این مسابقه با فستیوال ما که عنوانش موسیقی الکترونیک است، تفاوت دارد. آن مسابقه نیز به یاد رضا کروریان، یکی از آهنگسازان این سبک که همکار ما بود و در سال 1393 از دنیا رفت، شکل گرفت. فستیوال موسیقی الکترونیک نیز در اصل به یاد زنده‌یاد رضا کروریان برگزار می‌شود.

جشنواره موسیقی الکترونیک یکی از رویدادهای مهم هنری است که جای خالی آن همواره احساس شده و اهالی این نوع موسیقی نیز به آن اذعان دارند، با این حال چرا رسانه‌ها نسبت به انعکاس اخبار این رویداد مهم تا این حد ضعیف عمل کرده‌اند و اخبار آن را پوشش نداده‌اند.

این موضوع برای من نیز عجیب و تعجب‌ برانگیز است. گویا کسی این‌گونه از موسیقی را جدی نمی‌گیرد.

به نظرتان لزوم برگزاری رویدادی با محوریت موسیقی الکترونیک چیست؟

این‌گونه از موسیقی طی سال‌های اخیر مخاطب خود را در ایران پیدا کرده است، بخصوص آنهایی که در زمینه موسیقی الکترونیک فعال هستند از فستیوال استقبال کرده‌اند. و خب این رویداد فرصت خوبی برای هنرمندان عرصه موسیقی الکترونیک است تا طی آن آثارشان را ارائه دهند و با همکاران و هنرمندان دیگر این عرصه آشنا شوند، بخصوص در بخش بین‌الملل که هنرمندان خارجی در آن حضور دارند و به اجرای اثر و برگزاری سمینار و ورکشاپ می‌پردازند.

در دوره‌های قبل  استقبال هنرمندان و مخاطبان از فستیوال چگونه بوده است؟

هنرمندان طی چهار سال گذشته نیز از این رویداد در آن حد که انتظارش را داشتیم استقبال کرده‌اند و خب در زمینه چگونگی استقبال مخاطبان نباید از این گونه جدی همان انتظاری را داشته باشیم که از گونه سنتی و حتی کلاسیک داریم. با وجود عدم فعالیت‌های رسانه‌ای و انعکاس ضعیف اخبار فستیوال در رسانه‌ها نحوه استقبال راضی‌کننده است. معمولا کسانی که این رشته و این گونه از موسیقی را دنبال می‌کنند و در آن فعال هستند به صورت کنجکاوانه پیگیر اخبار فستیوال هستند و در نهایت به اخبار و اطلاعات لازم دست می‌یابند. البته سال اولی که مسابقه اجرا شد خبرگزاری‌‌ها به آن پرداختند و اخبارش را منعکس کردند؛ شاید به این دلیل که در آن سال نفرات برگزیده اول تا سوم ما خانم بودند.

جشنواره موسیقی الکترونیک چگونه شکل گرفت؟

اگر بخواهم به صورت کلی و خلاصه در این‌باره توضیح دهم، باید بگویم جشنواره موسیقی الکترونیک با مسابقه آهنگسازی موسیقی الکترو‌اگوستیک شروع شد. البته این مسابقه با فستیوال ما که عنوانش موسیقی الکترونیک است، تفاوت دارد. آن مسابقه نیز به یاد رضا کروریان، یکی از آهنگسازان این سبک که همکار ما بود و در سال 1394 از دنیا رفت، شکل گرفت. فستیوال موسیقی الکترونیک نیز در اصل به یاد زنده‌یاد رضا کروریان برگزار می‌شود. در اصل امسال چهارمین سال برگزاری مسابقه موسیقی الکترو‌اگوستیک و سومین دوره از فستیوال موسیقی الکترونیک است. از سال دوم با توجه به استقبال هنرمندان و مخاطبان تصمیم گرفتیم در خلال مسابقه الکترو‌آگوستیک و در مقطعی که جوایز آن به منتخبان اهدا می‌شود به طور همزمان فستیوال موسیقی الکترونیک نیز برگزار کنیم.

به طور کلی بودجه این فستیوال چگونه و از سوی کدام نهادها تامین می‌شود؟

کل بودجه و هزینه این مسابقه و فستیوال را خانواده زنده‌یاد رضا کروریان تامین می‌کند و نهادها و مراجع دولتی در این زمینه با ما همکاری ندارند و طی این چند دوره حتی یک ریال هم به ما کمک مالی نکرده‌اند.

حق و حقوق عوامل و اعضای تیم اجرایی و دیگر افرادی که در تیم برگزارکننده فعالیت می‌کنند نیز توسط خانواده زنده‌یاد کروریان تامین می‌شود؟

خیر. اعضای گروه موسیقی ما که «یارآوا» نام دارد و برگزارکننده این فستیوال است و تمام افرادی که دست‌اندرکار برگزاری آن هستند از مدیران مختلف گرفته تا اعضای دبیرخانه و تیم اجرایی و باقی دوستان در اصل مجانی کار می‌کنند. خانم دکتر سارا اباذری نیز دیگر دبیر هنری این فستیوال هستند که برای برگزاری بهتر آن زحمات زیادی کشیده‌اند.

فستیوال موسیقی الکترونیک طی چند روز برگزار می‌شود؟

مدت زمان فسیتوال طی دوره‌های گذشته هشت روز بوده و در فستیوال امسال نیز روال به همین شکل است و مدت زمان برگزاری آن هشت روز است. در حال حاضر دانشگاه تهران میزبان سمینارهای فستیوال است و این رویه تا شنبه پنجم مردادماه که روز برگزاری اختتامیه است،‌ ادامه دارد.

طی این چند دوره چقدر فستیوال‌های و رویدادهای موسیقی‌محور کشورهای دیگر را مد نظر داشته‌اید تا به این ترتیب به استانداردهای لازم نزدیک شوید؟

با توجه به اینکه کشور آلمان در حال حاضر یکی از مهمترین کشورها در زمینه موسیقی الکترونیک است، از همان ابتدا و در بدو آغاز این جریان با پروفسور یوآخیم هاینتس، استاد آهنگسازی و مدیر استودیوی موسیقی الکترونیک دانشگاه موسیقی، تئاتر و رسانه‌ «هانوفر » آلمان تعامل داشتیم و درباره تمام امور و موضوعات مهم با ایشان مشورت می‌کردیم. کشورهای دیگر نیز  از این رویداد که در ایران برگزار می‌شود استقبال بسیاری کردند و اصلا به همین دلیل بود که فستیوال موسیقی الکترونیک به رویدادی بین‌المللی تبدیل شد. کسی انتظار نداشت که در ایران چنین فستیوالی برگزار شود و استقبال هنرمندان خارجی از  آن اتفاق مثبتی است. در این فستیوال به جز پروفسور یوآخیم هاینتس افراد دیگری نیز هستند که در تیم برگزاری حضور دارند. پروفسور دیمیتری پاپاگئورگیو، استاد آهنگسازی دانشگاه ارسطو تسالونیکی یونان، پروفسور آلفنسو بلفیوره رئیس دپارتمان موسیقی الکترونیک کنسرواتوار لوئیجی کروبینی فلورانس ایتالیا، دیگر هنرمندانی هستند که در فستیوال موسیقی الکترونیک با ما همراهند.

به عنوان یکی از متولیان فستیوال موسیقی الکترونیک ویژگی مهم و بارز این رویداد را چه می‌دانید؟

یکی از مهمترین اتفاقات فستیوال که آن را نقطه قوت می‌دانم این است که این رویداد سالانه، مانند ورزش فوتبال حالت رفت و برگشت دارد. بعید می‌دانم فستیوال‌های دیگر چنین رویه‌ای داشته باشند. در حال حاضر فستیوال در ایران برگزار می‌شود و پس از آنکه روز شنبه به پایان می‌رسد تا سال آینده میلادی یعنی تا سال 2020، طبق برنامه‌ریزی‌ها  بخشی از آثار و قطعاتی که در فستیوال ما روی صحنه رفته‌اند در کشورهای یونان، آلمان و ایتالیا اجرا خواهند شد.

در فستیوال امسال کدام کشورها حضور دارند؟

در دو بخش موسیقی الکترونیک و بخش مدیا که طی آن آثار در قالب ویدئو‌آرت ارائه می‌شوند از کشورهای بسیاری متقاضی داشته‌ایم. آلمان، یونان، اروگوئه، آمریکا، کره جنوبی، تایلند، اتریش، آرژانتین، سویس کشورهایی هستند که در حال حاضر آنها را به خاطر دارم و متقاضی شرکت در جشنواره موسیقی الکترونیک بوده‌اند. جدا از اینها به طور سالانه مهمان‌هایی را از کشورهای دیگر به جشنواره دعوت می‌کنیم و آنها نیز به ایران می‌آیند و در جشنواره حضور پیدا می‌کنند.

میهمان امسال جشنواره چه کسانی بوده‌‌اند؟

 امسال برای اولین بار جلوی ورود میهمانان خارجی ما یوآخیم هاینتس، دیمیتری پاپاگئورگیو، اولریکه براند (نوازنده ویلنسل اهل آلمان)، ‌افا زولنر (نوازنده‌ آکوردئون اهل آلمان)، ورنا ووست‌هوف (نوازنده‌ ریکوردراهل سوئیس) را گرفتند! به طور معمول پس از پایان فستیوال در هر دوره از همان روز برنامه‌ریزی دوره بعدی را آغاز می‌کنیم. یعنی یک سال قبل از هر فستیوال، تیمی بزرگ به امور مدیریتی و اجرایی آن می‌پردازد و برنامه‌های سال آینده را پیش می‌برد. ناگفته نماند که فستیوال موسیقی الکترونیک را به صورت مشترک با دانشگاه تهران و پردیس هنرهای زیبا به مرحله اجرا می‌رسانیم. به طور کلی تیم ما را دوستانی از دانشگاه تهران و اعضای گروه «یارآوا» و همکاران خارجی و دیگر افراد تشکیل می‌دهند و همه این افراد برای برگزاری فستیوال از یک سال قبل فعالیت خود را آغاز می‌کنند. برنامه دعوت میهمانان خارجی که تعدادشان پنج نفر بود نیز از یک سال قبل تدارک دیده شده بود و حتی بلیت‌های آنها نیز توسط دبیرخانه جشنواره تهیه شده بود و آنها نیز اصطلاحأ چمدان‌های‌شان را بسته بودند و با وجود تمام برنامه‌ریزی‌ها ریجکت شدند.

دلیل ممانعت از ورود مهمانان چه بود و عوامل این اتفاق در اینباره چه توضیحی به شما دادند؟

درباره دلایل این اتفاق هیچ توضیحی به ما ارائه نشده است و حتی عوامل مربوطه در دانشگاه تهران نیز نسبت به این قضیه اعتراض کردند و گفتند که آن افراد همگی استادان موسیقی و مهمانان دانشگاه هستند و برای انجام امورعلمی به ایران می‌آیند. با وجود همه این توضیحات مهمانان خارجی را ریجکت کردند و از ورودشان ممانعت به عمل آمد.

با این حساب ترتیب کنداکتور جشنواره به کلی بهم ریخته است. همینطور است؟

بله مجبور شدیم طی دو روز برنامه کل فستیوال را تغییر دهیم و همه برنامه‌ریزی‌های یک ساله ما طی دو روز بهم ریخت و تغییر کرد.

درباره این ماجرا چه توضیحی به مهمانان دادید؟

آن دوستان بسیار بزرگوار هستند و به ما لطف دارند. همگی به نوعی با ما همراهی کرده‌اند تا خلا نبودشان پر شود. آنها به وسیله ارسال ویدئو یا توسط اسکایپ کلاس‌ها و سمینارهایشان را در فستیوال برگزار کرده‌اند. حتی در میان مهمانان دو نوازنده داشتیم که قرار بود در فستیوال کنسرت برگزار کنند که به دلیل ممانعت از حضورشان این اتفاق به صورت زنده رخ نداد و آنها از اجرایشان فیلمی ضبط کرده‌اند و آن را در اختیار ما قرار داده‌اند.

موضوع جلوگیری از حضور میهمانان قطعا خسارت‌هایی را در پی داشته‌ است. از پول تهیه بلیت رفت و برگشت گرفته تا موارد دیگر. این خسارت‌ها را چگونه به شما باز گردانده می‌شود؟

در اینباره نیز توضیحی ارائه نشده است.

درباره نحوه انتخاب متقاضیان و شیوه داوری هیئت داوران نیز کمی توضیح دهید.

ببینید فستیوال یک تیم برگزاری و یک تیم انتخاب دارد. طبق برنامه‌ریزی تعدادی از قطعات انتخاب می‌شوند و در این زمینه به متقاضیان و آهنگسازان آثاری را پیشنهاد می‌دهند و از آنها می‌خواهند که قطعه‌ای را انتخاب کنند. یعنی اینگونه نیست که افراد شرکت کننده خودشان آثاری را انتخاب کنند و در فستیوال به اجرای آنها بپردازند. اما در مسابقه شرایط متفاوت است. در این بخش، شش ماه قبل از اعلام نتایج فراخوان می‌دهیم و هرکس بخواهد می‌تواند طبق قوانین در آن شرکت کند و اثر ارائه دهد. در این بخش نیز چهار داور داریم که به طور معمول دو نفر از آنها ایرانی و دو نفر دیگر خارجی هستند که البته در ادوار مختلف تغییر می‌کنند.

و در نهایت به برگزیدگان چه جوایزی اهدا می‌شود؟

جایزه نقدی کوچکی به برگزیدگان اهدا می‌شود و اجرای قطعات را داریم و مهمترین بخش انتشار آثار برگزیده در قالب سی‌دی است. آثار سه دوره قبل نیز در قالب سی‌دی منتشر شده‌اند و در بازار موجود هستند. جز این موارد به نفرات اول تا سوم نیز تندیس داده می‌شود که جایزه زنده‌یاد رضا کروریان است و آقای جمشید مرادیان، هنرمند مجسمه‌ساز طراحی و ساخت آن را به عهده داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز