خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مدیر شبکه کودک مطرح شد؛

نگرانی از برنامه‌سازی بی‌بی‌سی برای کودکان/ نه مشکل بودجه دارند نه آرشیو/ مجریان‌مان را به خاطر هر واژه انگلیسی سه هزار تومان جریمه می‌کردیم

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۸۹۹

مدیر شبکه کودک با بیان اینکه با ورود بی‌بی‌سی به حوزه برنامه‌سازی کودک با رقیب جدی مواجه شده‌ایم و به این ترتیب خطر جدی ما را تهدید می‌کند، گفت: ۲۵ درصد جمعیت کشور ما را خردسالان تشکیل می‌دهند و دست کم یک چهارم بودجه‌ها باید به آنها اختصاص یابد. در حالیکه بودجه برنامه‌سازی برای کودک بسیار ناچیز است و با این وضعیت نمی‌توان با رقیب جدی همچون بی‌بی‌سی طرف شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری تبیین طرح جامع تابستانی شبکه کودک با حضور محمد سرشار (مدیر شبکه کودک) در سالن جلسات ساختمان معاونت سیما برگزار شد.

سرشار در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری یک جشنواره تابستانی ۷۱ روزه توضیح داد: این جشنواره از اول تیر آغاز شده است و تا نهم شهریور ادامه دارد. بر این اساس ۲۸ عنوان برنامه جدید در کانال‌های پویا و نهال پخش می‌شود.

وی با اشاره به تغییر ساعت پخش در کانال‌های شبکه کودک گفت: در این ایام کانال نهال از ساعت ۱۴ تا ۲۴ برنامه‌های خود را برای کودکان زیر ۱۲ سال پخش می‌کند و کانال پویا نیز از ساعت ۸ تا ۱۴ برنامه‌های ویژه خردسالان زیر ۶ سال را پخش می‌کند.

سرشار ادامه داد: کانال پویا هفت عنوان برنامه جدید دارد که از جمله آنها می‌توان به "ببعی"، "شب بخیر بچه‌ها"، مستند "خدا چه آفریده" و چند پویانمایی خارجی جدید اشاره کرد. علاوه بر این کانال نهال نیز فصل جدید "مل مل" را پخش می‌کند. همچنین برنامه "پف فیلم" جشنواره‌ای از فیلم‌های سینمایی پویانمایی را روی آنتن می‌برد.

سرشار در ادامه گفت: ما امسال نوروز را با مستند "دورت بگردم ایران" آغاز کردیم که اکنون فصل جدید آن در دست تولید است. همچنین مستند خارجی "کتاب وحش" را هم داریم که برای اولین بار از کانال نهال پخش می‌شود.

وی همچنین در ادامه به مجموعه برنامه‌هایی برای آشنایی با آثار هنری و محصولات فرهنگی مرتبط با کودک اشاره کرد.

مدیر شبکه کودک در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پخش برنامه‌های کودک در بی بی سی و اقدامات شبکه کودک در این راستا توضیح داد: ۸۴ درصد خردسالان و ۸۲ درصد کودکان بیننده برنامه‌های شبکه کودک هستند و به نوعی بیشترین میزان بیننده تلویزیون را شبکه کودک شکل می‌دهد‌ و گروه‌های محدودی بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای هستند که البته دلایل مشخصی دارد. با این حال آماده‌سازی که در داخل کشور انجام می‌شود، بسیار بیشتر از آن چیزی است که در خارج انجام می‌شود. به طور مثال دوبله و نسخه‌ای که از کارهای خارجی در داخل کشور آماده می‌شود بسیار باکیفیت‌تر است.

وی افزود: از طرف دیگر ساخت برنامه‌های داخل با نوعی فرهنگ بومی منطبق است و وقتی می‌توان کودکان را در محل زندگی خودشان نشان داد مخاطب بیشتر علاقمند می‌شود و این عناصر پایگاه قدرتمندی را برای شبکه کودک ایجاد کرده است.

سرشار ادامه داد: نگرانی ما از ورود سازمان بی بی سی به حوزه کودک، سابقه برنامه‌سازی این شبکه برای کودکان و همچنین بودجه‌ای است که آنها دارند. بودجه بی بی سی از وزارت خارجه انگلیس تامین می‌شود و آنها ترسی از هزینه ندارند و می‌توانند هر برنامه‌ای که می‌خواهند را به تولید برسانند. نکته دوم آرشیو بزرگی از برنامه‌های کودکی است که در دسترس آنها بوده و به نوعی می‌توانند این برنامه‌ها را با دوبله پخش کنند.

وی در تشریح بیشتر این نگرانی گفت: ما تا به حال با رویکردی سطحی و تجاری رو برو بودیم و حالا دزدی است که با چراغ وارد شده است. شخصی که تاثیر تربیت را می‌شناسد، پول دارد و وارد عرصه رقابت رسانه‌ای در جنگ نرم شده است. یک حریف جدی به میدان آمده است. البته شبکه کودک به دقت حرکات رقیب را شناسایی می‌کند.

سرشار با اشاره به نیازها در این مسیر یادآور شد: در این مسیر بدون حمایت مالی نمی‌توان با قوت جلو رفت و نیاز است که اعتبارات بیشتری تخصیص یابد. چراکه ۲۵ درصد جمعیت کشور ما را خردسالان تشکیل می‌دهند و دست کم یک چهارم بودجه‌ها باید به آنها اختصاص یابد. درحالیکه بودجه برنامه‌سازی برای کودک بسیار ناچیز است. باید انیمیشن‌ها و سریال‌های بسیاری تولید شود و بضاعت فعلی برطرف‌کننده این نیاز نیست.

مدیر شبکه کودک در ادامه درباره فعالیت شبکه در حوزه ادبیات فارسی عنوان کرد: شبکه کودک در حوزه پاسداشت زبان فارسی پیشروترین شبکه است و در این زمینه به وضعیت قابل قبولی رسیده‌ایم. مجریان ما در این شبکه به ازای استفاده از هر واژه انگلیسی سه هزار تومان جریمه شده‌اند.

وی در بخش دیگر درباره ساخت سریال برای کودکان اظهار کرد: این کار برعهده سیمافیلم است و ما اجازه تولید فیلم و سریال را نداریم.

سرشار درباره ساخت آثار موسیقایی نیز توضیح داد: در حال گفتگو با فعالان قدیمی و باتجربه این حوزه هستیم. ولی تا به حال در این بخش متخصصان حرفه‌ای حضور نداشته‌اند، در حالی که حوزه کودک به این موضوع نیاز داشته و باید به بهترین شکل انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز