خبرگزاری کار ایران

لوریس چکناواریان در نشست اپرای «پردیس و پریسا» مطرح کرد:

اپرا یکبار مصرف نیست/باید تعصبات ملی را کنار گذاشت

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۵۷۷

نشست رسانه ای اپرای «پردیس و پریسا» به آهنگسازی لوریس چکناوریان ظهر امروز، یکشنبه هفتم بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای اپرای «پردیس و پریسا» با حضور محمدباقر نحوی (تهیه‌کننده)، لوریس چکناوریان (آهنگساز)، پیمان منصوری (رهبر ارکستر)، احسان تارخ (مدیر اجرایی) و تعدادی از اهالی رسانه، ظهر امروز (یکشنبه هفتم بهمن‌ماه) در تالار وحدت برگزار شد.

 احسان تارخ در ابتدای مراسم گفت: موسسه «نوای چنگ فرزانه» این کنسرت را برگزار می‌کند و خبررسانی و فروش را سایت ایران کنسرت به عهده خواهد داشت.

لوریس چکناوریان نیز درباره پیشینه اپرای «پردیس و پریسا» گفت: این اپرا آن زمان که رییس اپرای تهران بودم، در سال ۱۳۵۵ اجرا شد و هر هفته در همین تالار برنامه داشتیم. در آن زمان به من سفارش داده شد که اپرا را بنویسم و حدود یک ماه بعد به روی صحنه رفت و پس از آن اجراهای بسیاری داشتیم و بسیار موفق بودیم و این اثر همواره  مورد استقبال قرار می‌گرفت.

چکناوریان با اشاره به اینکه اپرای «پردیس و پریسا» با ارکسترهای مختلف اجرا شده، افزود:  بعدها به اپرای «پردیس و پریسا» قسمت‌هایی اضافه شد و امروز خوشحالم که پس از ۴۶ یا ۴۷ سال بازهم آن را روی صحنه می‌برم.

چکناوریان با اشاره به اینکه اپرای «پردیس و پریسا» را پس از اپرای «رستم و سهراب» نوشته است، گفت: آرزوی آهنگساز این است که وقتی اثری می‌نویسد آن اثر ماندگار بماند و خوشحالم که اپرای «پردیس و پریسا» از  تلویزیون‌های مختلف کشورهایی چون انگلیس پخش شده و به نوعی ماندگار شده است.

لوریس چکناوریان درباره چگونگی انتخاب اعضای ارکستر گفت: این امکان وجود داشت که خودم اعضای ارکستر را جمع کنم اما در ایران نوازندگان زیادی را نمی‌شناسم که آقای پیمان منصوری رهبر ارکستر زحمت آن را کشیده‌اند. البته راحت نیست؛ زیرا جمع آوری نوازندگان و خوانندگان کاربلد بسیار سخت است و آقای منصوری این کار را کرده‌اند. از ایشان بسیار ممنونم زیرا به هرحال تمرینات اپرا  بسیار سخت است که از پس‌اش برآمده‌اند.

این آهنگساز درباره نقش نوازندگان خوب در ارکستر گفت: در ارکستری هفتاد، هشتاد نفره اگر یک نفر ضعیف عمل کند مانند این است که بر ورقی سفید قطره‌ای سیاه بچکانیم.

چکناوریان درباره اجرای سمفونی‌های خودش در ایران گفت: ارکستر خودم 200 نفر بودند و اعضای آن اهل ایران نبودند؛ و مورد دیگر اینکه ما در ایران هنوز ارکستر قدرتمند نداریم که من خودم سمفونی‌هایم را اجرا کنم  و این در حالی است که 6 اپرا نوشته‌ام و آن اپراها به خواننده و ارکستر قدرتمند نیاز دارند، زیرا  آثارم، ‌آثاری سخت هستند به همین دلیل در ایران خیلی فعال نیستم.

چکناوریان گفت: برای ساختن ارکستر خوب حدود 50 سال زمان نیاز داریم و اگر جای نوازندگان قوی را با نوازندگان ضعیف عوض کنیم و کاربلدان را به کار بگیریم شاید آن 50 سال به 30 سال تقلیل پیدا کند.

او در ادامه با تاکید بر اینکه نباید در هنر تعصب ملی داشته باشیم، گفت: هنر مقوله‌ای جهانی است و ملیت نمی‌شناسد و با همکاری می‌توان آثار جهانی خلق کرد. کشورهایی مثل آمریکا و آلمان که در زمینه تولید و اجرای اپرا موفق هستند، ارکستر را ملی نمی‌دانند و تعصب‌های این‌چنینی ندارند و موفقیت آنها نیز به همین دلیل است.

لوریس چکناوریان گفت: اپرا سنتی است که خوانندگان آن لااقل باید ده سال تعلیم ببینند. آیا خوانندگان آثاری که امروزه در ایران نام اپرا بر آنها می‌گذارند واقعا خواننده اپرا هستند؟ این را مخاطبان با اطلاع تشخیص می‌دهند. از طرفی برای تولید اپراهای با کیفیت باید نوازنده تربیت کنیم و نوازنده باید از هفت سالگی آموزش ببیند.

وی با تاکید بر اینکه موسیقی کلاسیک علم است، گفت: اپرا یک اتفاق گذرا و یکبار مصرف نیست و قرار است زمانی که من نیستم نیز نسل آینده آن اجراها را ببیند.

در ادامه مراسم محمدباقر نحوی، تهیه‌کننده اپرای «پردیس و پریسا» گفت: آنچه مهم است این است که موضوعات مختلفی در فرهنگمان داریم که وجود دارند و شاید دیده نمی‌شوند اما به هرحال زمینه فعالیت‌های بسیاری وجود دارد.

نحوی افزود: در همه جای دنیا اپرا سود مالی ندارد و احساس می‌کنم با اجرای اپرای «پردیس و پریسا» به جوانان ادای دین کرده‌ام و بابت این موضوع از عوامل اجرایی ممنونم.

پیمان منصوری، رهبر ارکستر اپرای «پردیس و پریسا» نیز درباره تغییرات اپرای «پردیس و پریسا» در اجرای جدید گفت: اجرای امثال گسترده‌تر خواهد بود. اجرای سال گذشته به نوعی کنسرت بود و امسال اپراست.

منصوری افزود: در اجرای فعلی شاید برخی سازها به دلیل محدودیت حذف شده باشند اما در حال حاضر ارکستر ما کامل است. دکور و نورپردازی نیز نسبت به پارسال متفاوت است و حال می‌توان گفت ارکستر فعلی کاملا سنفونیک است.

در پایان نشست عوامل اجرایی اپرای «پردیس و پریسا» به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

اپرای «پردیس و پریسا»، پانزدهم و شانزدهم بهمن ماه در تالار وحدت به کارگردانی فرزاد امینی روی صحنه خواهد رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز