خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جزئیات اجرای تلفیقی کمانچه و تنبور به روایت حیدر کاکی و فرزندش

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۷۶۸

حیدر کاکی درباره اجرای پیش‌رو گفت: در این اجرا وارد مقام‌های کلام نمی‌شویم و به اجرای مقام‌های مجلسی تنبور می‌پردازیم، زیرا مقام‌های کلام و آنهایی که ذکر دارند بسیار کوتاه هستند و در کنسرت‌های این‌چنینی امکان اجرای آنها آنطور که باید، وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حیدر کاکی درباره ایده و طرح تلفیق کمانچه و تنبور و دونوازی این دو ساز در کنسرت روز پنجشنبه (چهارم بهمن‌ماه) گفت: این اتفاق برای اولین بار نیفتاده و حدود ده سال پیش استاد علی اکبر مرادی و کیهان کلهر دونوازی تنبور و کمانچه داشته‌اند که خروجی بسیار زیبایی داشت و ما نیز به نوعی از آن ایده گرفته‌ایم.

این نوازنده تنبور درباره شیوه همراهی کمانچه با ساز تنبور گفت: تنبور، سازی مستقل است و موسیقی تنبور، مقام‌های مخصوص به خود را دارد و در این میان ساز کمانچه خودش را به تنبور نزدیک کرده است.

وی افزود: نوازنده کمانچه فرزند خودم است. او که در حال حاضر دانشجوی موسیقی است، از کودکی با تنبور، موسیقی و مقام‌های این ساز آشنایی پیدا کرده لذا با این فضا غریبه نیست. به اضافه اینکه هر دوی ما در زمینه موسیقی ردیف نیز کار کرده‌ایم.

کاکی درباره جزئیات قطعاتی که برای اجرا در کنسرت پیش رو آماده کرده است، گفت: قطعاتی را براساس مقام‌های تنبور ساخته‌ام و در این میان از موسیقی ردیف نیز وام گرفته‌ام.

این نوازنده تار و سه‌تار در ادامه گفت: ریشه ردیف، موسیقی‌های قدیمی و مقام‌های سازهایی چون تنبور است و بهتر است بگوییم این دو از یکدیگر جدا نیستند؛ هرچند به مرور زمان از یکدیگر فاصله گرفته‌اند.

وی درباره اجرای مقام‌های تنبور در کنسرت روز پنجشنبه توضیح داد: در کنسرت پیش‌رو وارد مقام‌های کلام نمی‌شویم و به اجرای مقام‌های مجلسی تنبور می‌پردازیم، زیرا مقام‌های کلام و آنهایی که ذکر دارند بسیار کوتاه هستند و در کنسرت‌های این‌چنینی امکان اجرای آنها آنطور که باید، وجود ندارد.

کاکی درباره جزئیات اجرای مقام‌های مجلسی تنبور و دلایل انتخاب آنها گفت: در کنسرت مقام‌هایی چون «ساروخانی»، «سحری»، «غریبی» و «قطار» را اجرا خواهیم کرد. مقام‌های «قطار» و «سحری» با دستگاه شور نقاط مشترک دارند و مقام «غریبی» نیز نقاط مشترکی با دستگاه ماهور دارد. تلاش کرده‌ام از این وجوه مشترک استفاده کنم و قطعات نویی ساخته‌ام که در اجرای همه آنها کمانچه نیز نواخته می‌شود.

سرپرست گروه تنبورنوازان «لاوچ» درباره احتمال تمدید یا بازاجرای کنسرت روز پنجشنبه نیز گفت: همه این اتفاق‌ها به چگونگی پوشش رسانه‌ها بستگی دارد که مسئله بسیار مهمی است؛ زیرا موسیقی سنتی با موسیقی پاپ بسیار متفاوت است. کنسرت‌های پاپ حتی اگر از سوی رسانه‌ها حمایت نشوند بازهم مخاطبان خودشان را دارند و این موسیقی سنتی و فولکوریک است که به حمایت‌های رسانه‌ای نیاز دارد.

کاکی در پایان گفت: در موسیقی سنتی هنرمندان این عرصه هستند که آن را حفظ کرده‌اند و به لحاظ مادی و معنوی از خودشان مایه می‌گذارند و باید از آنها حمایت‌های بیشتری صورت گیرد.

کنسرت دونوازی تنبور و کمانچه با اجرای حیدر کاکی و پسرش همایون کاکی با محوریت موسیقی و مقام‌های کهن تنبور و بهره‌مندی از موسیقی سنتی با همراهی کمانچه چهارم بهمن، راس ساعت ۲۱ در تالار رودکی به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز