خبرگزاری کار ایران

بعد از تخریب‌ محوطه باستانی؛

استقرار گروه باستان‌شناسی در شوش

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۱۱۲

درحالی که این روزها شاهد تخریب محوطه باستانی شوش توسط بولدوزرها هستیم، مسئولان سازمان میراث فرهنگی بر استقرار گروه باستان‌شناسان در شوش تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شامگاه ۶ دی ماه بود که عوامل شهرداری با ادوات سنگین راه سازی در محل ورودی شوش و در عرصه محوطه شوش اقدام به حفر کانالی به طول ۳۰۰ متر و عرض یک متر و عمق حدودا دو متر کردند. بعد از آنکه این حفاری‌ها انجام شد مسئولان میراث فرهنگی استان خوزستان خواستار توقف گودبرداری شدند. چراکه شوش منطقه‌ای باستانی است و هر گونه فعالیت در عرصه این منطقه باید تابع قوانین و مقررات مربوط به آثار ثبتی ملی و جهانی باشد.

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح) در توضیح گودبرداری در محوطه باستانی شوش گفت:‌ متولیان و دست‌اندرکاران احداث پروژه مدعی شدند که این پروژه براساس مصوبه شورای تأمین استان خوزستان در حال انجام است در حالی که اولا هیچ گونه مصوبه‌ای به ما در سازمان میراث فرهنگی در این باره ابلاغ نشده و ثانیا شورای تأمین معمولا موضوعی که خلاف قانون باشد را تصویب نمی‌کند.

درنهایت نیز گفته شد که غلامرضا شریعتی (استاندار خوزستان) دستور توقف عملیات گودبرداری را صادر کرده است. همچنین از سوی واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و اداره کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، دادخواست قضایی تنظیم و به مراجع قضایی ارسال شد.

همچنین علی اصغر مونسان (معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) در صفحه شخصی خود در توئیتر این اقدام را محکوم کرد و نوشت: متولیان شهر شوش با حکم شبانه، ساخت زیرگذر شهری را آغاز کردند! این اقدام باعث خسارت‌های غیرقابل جبران برای تمدن چندهزارساله ما خواهد بود! اجازه نمی‌دهیم میراث تاریخی ایران را نابود کنند! هم شکایت می‌کنیم هم به معاون میراث گفتم به جد پیگیر موضوع باشد!

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که به گفته فعالان میراث فرهنگی خوزستان، همچنان گودبرداری و احداث زیرگذر در شوش متوقف نشده و این امر نیازمند بررسی بیشتر است.

در این میان شامگاه گذشته، مونسان به همراه معاون میراث فرهنگی و جمعی از باستان‌شناسان به محوطه باستانی شوش رفت و دستور داد تا گروه باستان‌شناسی در محوطه تخریب شده مستقر شوند.

با توجه به قدمت محوطه باستانی شوش، ساخت زیرگذر در این منطقه می‌تواند آسیب‌های فراوانی را متوجه میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشور، سازد از این رو نیاز است تا تمام اقدامات توسعه‌ای در این محوطه ثبتی، با نظرات و مجوز سازمان متولی امر انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز