خبرگزاری کار ایران

یادگیری شگردهای خلاق کار با عروسک‌ در نمایش «آدم برفی»/نگاه مدرن نمایش «رویای سپید» به قصه معروف اندرسن

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۸۲۴

اجرای نمایش‌های «آدم برفی» به کارگردانی مشترک ندا ابرارپایدار و فاطمه ابرارپایدار از همدان و «رویای سپید» کاری از آرین ناصری‌مهر در بخش مسابقه (تئاتر خردسال) بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان دو خبر از این رویداد فرهنگی هنری است.

به گزارش ایلنا، نمایش «آدم برفی» به کارگردانی مشترک ندا ابرارپایدار و فاطمه ابرارپایدار از همدان در بخش مسابقه (تئاتر خردسال) بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اجرا می‌شود.

فاطمه ابرارپایدار نویسنده نمایشنامه و یکی از کارگردانان این نمایش توضیح داد: در نوشتن متن سعی داشتم جذابیت و هیجان قصه تا پایان حفظ شود تا کودکان همراه آن باشند. علاوه بر رعایت عنصر سرگرمی و جذابیت در قصه، به دو ویژگی آموزشی توجه داشتم که پیام و هدف قصه است و تقریبا تمام افسانه و قصه‌ها، آن را دارا هستند. دوم وجود نوعی توالی و ترتیب در نوع لباس‌ها و رنگ‌ها در قصه که موجب تقویت حافظه در کودک می‌شود.

او با بیان این که نمایش «آدم برفی» تلفیقی است و به صورت عروسکی و زنده به صحنه می‌رود، گفت: بیشتر عروسک‌ها دست‌کشی و فک زن هستند اما با شیوه و تکنیکی جدید اجرا می‌شوند.

ابرارپایدار ادامه داد: در نمایش از شگرد تبدیل‌پذیری در ساخت عروسک‌ها استفاده شده و عروسک‌ها و دکورها در روند اجرا تغییر شکل می‌دهند و با اضافه یا کم شدن یک قطعه تبدیل به موجود یا شی دیگری می‌شوند. این اتفاق بسیار ساده و جلوی چشمان بچه‌ها رخ می‌دهد و جذابیتی دو چندان ایجاد می‌کند. در عین حال موجب تقویت قوای بصری و تجسم کودکان می‌شود و به آن‌ها می‌آموزد که چگونه به راحتی می‌توانند این شگرد خلاق را در کار با عروسک‌ها اجرا کنند و دست آخر جسارت خود را در ساختار شکنی بالا ببرند.

در این نمایش که به مدت ۲۰ دقیقه اجرای می‌شود، می‌بینیم در یک روز برفی، بچه‌های یک دهکده در هنگام بازی، یک آدم برفی می‌سازند. آدم برفی خیلی دلش می‌خواهد شبیه انسان‌ها لباس‌های زیبا و رنگین به تن کند. بنابراین از رهگذری یک تکه لباس قرض می‌کند و آن را می‌پوشد.

فاطمه ابرارپایدار و ندا ابرارپایدار کارگردانان نمایش بازیگری آن را نیز به عهده دارند. مرضیه ابرارپایدار و ندا ابرارپایدار طراحی و ساخت عروسک‌ها را انجام داده‌اند. آهنگساز نمایش علیرضا ستاری است.

نگاه مدرن نمایش «رویای سپید» به قصه معروف اندرسن

نمایش «رویای سپید» کاری از آرین ناصری‌مهر در بخش مسابقه (تئاتر خردسال) بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.

آرین ناصری‌مهر توضیح داد: نمایش «رویای سپید» برداشتی آزاد از قصه «جوجه اردک زشت» هانس کریستین اندرسن است. قصه‌ای که در دسته ادبیات تعلیمی قرار می‌گیرد. اندرسن تعریف کرده وقتی در کودکی چیزی می‌نوشته مورد تمسخر بزرگ‌ترها و کوچک‌ترها قرار می‌گرفته است ولی در روزگاری جوجه اردک زشت را در دفاع از دوران کودکی خودش می‌نویسد که استاد مسلم است و شاگردان زیادی دارد.

او با بیان این که اندرسن برای این که به مخاطب خودش چیزی یاد بدهد نگاه آموزشی متفاوتی دارد، گفت: هنگام نوشتن نمایشنامه «رویای سپید» تلاش داشتم این نگاه آموزشی اندرسن را تا حدودی امروزی‌تر کنم و متن به زبان، نگاه و رویکرد آموزشی کودک مدرن امروز بازنویسی شود. همچنین برای نگارش متن چهار مرحله رشد پیاژه را مدنظر قرار دادم. او شاکله‌ای ارائه می‌دهد که براساس آن مخاطب را بشناسیم. نسبت به این چهار خصیصه روی تصاویر، اصوات، رنگ‌ها، نورها و هر آنچه یک تئاتر را می‌سازد تاکید کنم و با توجه به چهار مرحله‌ عینی دیداری، صوری، حسی حرکتی و پیش‌عملیاتی کارگردانی را پیش بردم.

ناصرمهری با این توضیح که در اجرای نمایش «رویای سپید» به هیچ عنوان نورها خاموش نمی‌شوند، اظهارداشت: شاید برای تماشاگر خردسال دیدن این نمایش نخستین تجربه باشد نمی‌خواهم از تاریکی صحنه بترسد؛ بلکه تجربه شیرینی را پشت سر بگذارد.

به گفته او، تکنیک اجرایی این نمایش زنده و عروسکی است و از عروسک بونراکو استفاده شده.

در این نمایش که به مدت۳۰ دقیقه اجرا می‌شود تماشا می‌کنیم، در کنار برکه جوجه کوچکی متولد می‌شود که با همه جوجه‌ها فرق دارد.

امیرحسین انصافی، سوده سعدایی، پیرایه پیروزنیا و آرین ناصری‌مهر بازیگران نمایش‌اند.

آهنگساز، نوازنده و ترانه سرا مهیار احمدی است. شیدا صفوی طراحی لباس، عروسک و ساخت دکور را به عهده دارد. نویسنده، کارگردان و طراح صحنه نمایش آرین ناصری‌مهر است. پیرایه پیروزنیا دستیار کارگردان محسوب می‌شود.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی از ۲۹ آبان تا ۴ آذرماه با میزبانی استان همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز