خبرگزاری کار ایران

ایسپا اعلام کرد:

ایرانیان در تلگرام ماندند/کاهش مخاطبان پیام‌رسان‌های داخلی

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۵۶۷

۶۳ درصد ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که از این میزان ۴۷ درصد سهم تلگرام است استفاده از برخی پیام رسانهای داخلی به صفر رسیده است.

به گزارش ایلنا، بررسی صورت گرفته در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد که با وجود فیلترینگ، همچنان بیش از ۴۷ درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و در ماه‌های گذشته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته است.

طبق نتایج بررسی‌های صورت گرفته در مهر ماه ۱۳۹۷، ۶۲.۵ درصد از پاسخگویان اعلام کردند قبل از فیلتر تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می­‌کردند. نکته جالب توجه اینکه در نظرسنجی خرداد ماه این مرکز نیز ۶۲.۴ درصد پاسخگویان گفته بودند قبل از فیلتر از تلگرام استفاده می­‌کردند. براساس نتایج این نظرسنجی در حال حاضر و با گذشت حدود پنج ماه از فیلتر تلگرام ۴۷.۳ درصد از کل پاسخگویان اعلام کرده‌اند همچنان از تلگرام استفاده می­‌کنند که این عدد نسبت به خرداد ماه تقریباً ثابت مانده است. براساس نتایج این نظرسنجی زنان و مردان تقریباً به یک میزان از تلگرام استفاده می‌کنند.

همچنین نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد استفاده از واتس‌آپ بعد از فیلتر تلگرام افزایش یافته، این عدد براساس نظرسنجی ملی ایسپا در نیمه فروردین ماه سال جاری قبل از فیلتر تلگرام ۱۲ درصد بوده اما در خرداد و مهر ماه به ترتیب ۲۵ درصد و ۳۰.۱ درصد بوده است. میزان استفاده از اینستاگرام بعد از فیلتر تلگرام رشد صعودی داشته و از ۱۷.۷ درصد در فروردین ماه سال جاری به ۳۲.۲ درصد در خردادماه رسیده بود اما این عدد طبق نتایج اخیر ایسپا از خرداد تا مهر نسبتاً ثابت مانده است.

از طرف دیگر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی داخلی از خرداد ماه تا مهر ماه کاهش یافته است؛ پیام‌رسان "سروش" که در فروردین ماه قبل از فیلتر تلگرام، حدود ۲ درصد عضو داشته است در خرداد ماه و براساس نتایج نظرسنجی ملی ایسپا به ۱۳.۵ رسیده بود اما در مهرماه سال جاری این مقدار به ۴.۳ درصد رسیده است، "ایتا" از ۲.۹ درصد به ۰ درصد، "آی‌گپ" و "بله" هرکدام از ۲.۵ و ۱.۸ درصد به ۰.۴ درصد، "گپ"  از ۱.۴ درصد به ۰.۲ درصد، "بیسفون" و "ساینا" از ۰.۶ درصد هرکدام به ۰.۱ درصد رسیده‌اند.

همچنین ۳۶.۳ درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند در حال حاضر از هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. به عبارت دیگر در حال حاضر ۶۳.۷ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی مجازی هستند.

طرح نظرسنجی «بررسی مسائل روز کشور از منظر افکار عمومی مردم ایران» در مهرماه ۱۳۹۷ با پرسشگری از ۱۲۸۱ نفر از افراد بالای ۱۸ سال به بالای کشور به شیوه تلفنی انجام شد و بخشی از طرح مذکور به میزان استفاده مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی اختصاص داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز