خبرگزاری کار ایران

در مراسم افتتاح شبکه رادیویی اربعین مطرح شد:

اربعین فقط راهپیمایی نیست/کسی حسینی است که گردنکش نباشد/نباید گرانی و ارزانی در ایام اربعین تاثیرگذار باشد

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۹۱۸

مراسم افتتاح شبکه رادیویی اربعین با حضور مسئولان و مداحان اهل بیت‌(ع) در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام قاضی عسکر (نماینده ولی فقیه در حج و زیارت) در مراسم افتتاح شبکه رادیویی اربعین گفت: خداوند در جایی از قرآن می فرماید خلقت هیچ چیزی بی دلیل نبوده و برای هر کدام از آنها هدفی نایل شده است. رویداد اربعین نیز که در آن از نقاط مختلف جهان جمع می‌شوند اهداف بلندی را به دنبال خود دارد یکی از اهداف آن سخنی است که در زیارت اربعین آمده است و آن این است که امام حسین(ع) جان خودش را در این مسیر فدا کرد تا مردم از جهالت و گمراهی نجات پیدا کنند که این یک هدف مهم از اربعین است. هدف اربعین آزادگی مقابله با ظلم ستم و آگاه ساختن برای مقابله با ظلم ستم فرهنگ شهادت و جانبازی از پیام‌های عاشورا و اربعین است.

وی ادامه داد : ویژگی‌های این رویداد این است که راه را به روی هیچکسی نمی‌بندد و همه مردم آزاده جهان با شنیدن پیام‌های امام حسین(ع) در آن می‌توانند شرکت کنند ولی در حج این مساله وجود دارد که اهل کتاب در آن شرکت نکنند ولی اربعین چون می‌خواهد تمام افراد آزاده جهان را دور خود جمع کند و جامعه بین‌المللی را برای مقابله با ظلم ایجاد کند، به چنین چیزی اشاره ندارد.

وی افزود: در دوره صدام اجازه نمی‌دادند که کسی برای زیارت بیاید چراکه در آنجا با شنیدن شعارهای امام حسین(ع) می‌توانست جبهه‌ای علیه ظلم تشکیل شود. اگر امام حسین(ع) آنطوری که هست، معرفی شود همه آزادیخواهان جهان در کنار آن می‌ایستند و نهضت مقابله علیه ظلم را شکل می‌دهند.

حمید شاه‌آبادی (معاون صدای سازمان صداوسیما) نیز گفت: امسال چهارمین سالی است که رادیو اربعین کار خود را آغاز می‌کند و رمز این تداوم تجربه و همیاری مردم در این مدت بوده است که اگر علاقمندی مردم نبود و مطالبات  عمومی برای این شبکه شکل نمی‌گرفت شاید ما نمی‌توانستیم آن را ادامه دهیم.

وی افزود: حرکت امام حسین(ع) در محرم نماد امامت تشییع است و ما از آن درس مبارزه با ظلم را می‌گیریم ولی امروز درحالی وارد حال و فضای اربعین می‌شویم که برای ادامه راه تداوم عاشورا شکل گرفته است چراکه اگر در عاشورا حماسه صورت می‌گیرد در اربعین ماموریت انتشار این راه و هدف صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ما به راستی جهانی شدن تشییع را از اربعین آموختیم که باید نهضت امام حسین(ع) را در آن نشان داد و در این راه رسانه ملی گام جدی برداشته و همچنان نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

شاه‌آبادی افزود: امروز تلاش بسیاری از رسانه‌داران به این ختم می‌شود که واقعیت‌ها را تحریف کنند که در چه شرایط رسانه ملی باید به عنوان یگانه رسانه گام برداشته و نگذارد چنین تحریف صورت گیرد. اگر 1400 سال پیش این گام در اربعین برداشته شد امروز جهان تشییع را با قیام امام حسین(ع) می‌شناختم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: خوشبختانه تعامل ایران و عراق یکی از مظاهر و دلیل‌های اصلی همین حرکت اربعین است. تلاش‌های زیادی برای خراب کردن ارتباط این دو ملت و حتی جنگ آنها ایجاد شده اما خون امام حسین(ع) دوباره آنها را به هم پیوند داده است. در همین حال اقداماتی برای اختلاف افکنی بین این دو ملت انجام می‌گیرد اما وقتی مردم ایران وارد عراق می‌شوند با روی گشاده باز و از آنها استقبال شده و عراقی‌ها خانه‌های خود را در اختیار ایرانی‌ها می‌گذارند.

وی ادامه داد: امسال در چهارمین دوره رادیو اربعین از بحث کمی و کیفی نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری داریم و محتوای این رادیو از امروز آغاز به کار کرده و تا دو روز بعد از اربعین نیز به کار خود ادامه می‌دهد. بعلاوه این موضوع کشورما با این وجود که مهمان عراقی‌ها در این رویداد است میزبان زائرینی از کشورهای افغانستان، پاکستان و هند خواهد بود. به همین ترتیب در بخش غیرفارسی رادیو نیز اقداماتی انجام گرفته و علاوه بر تقویت بخش عربی قرار است بخش را مختص زبان اردو و هندو قرار دهیم. همچنین فرستنده‌های رادیو در ایران و عراق تقویت شده و امیدواریم شاهد شنیدن رادیو اربعین در کشور عراق هم باشیم.

این مداح اهل بیت(ع) در ادامه گفت: در رادیو اربعین باید کارهای ارزشمندی انجام داد و باید بتوان در طول سال از آن استفاده برد و فقط مختص به این ایام و روضه مداحی نباشد. ما شبکه‌های مختلفی داریم که در آنها از ساز استفاده می‌شود ولی سوال من این است که با گریه شیخ مفید، امام زمان ظهور نکرد چطور با چنین سازهایی این اتفاق می‌افتد؟ به همین دلیل این شبکه یکی از نیازهای ما بوده و می‌تواند راهی برای شناخت امام حسین(ع) باشد چراکه امام حسین(ع) عامل غنی‌سازی خون ماست.

وی ادامه داد: اربعین فقط راهپیمایی نیست در حقیقت زیارت اربعیت مهم است که یکی از شرایط اصلی آن انصراف از غیر است.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم که خدا محب امام حسین(ع) را دوست دارد ولی در عین حال گردنکش‌هایی هستند که می‌گویند امام حسین(ع) را دوست دارند در چنین موقعیتی تکلیف چیست؟ نتیجه می‌گیریم کسی حسینی است که گردنکش نباشد.

وی افزود: بارها گفته شده است که هر کاری می‌خواهید بکنید و بعد اگر برای امام حسین(ع) گریه کنید همه گناه‌های شما پاک خواهد شد. ولی چه کسی این حرف را زده است؟ کسی که برای امام حسین(ع) گریه می‌کند، هر کاری را نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما باید در رادیو اربعین باید تربیت بچه‌ها را هدف خود قرار دهیم باید شبها در آن یک لالایی باشد. این رادیو باید در جاهایی تصویرسازی کند و باید از جهات مختلف با شبکه‌های مختلف متفاوت باشد.

وی افزود: خواهش من این است که رادیو اربعین را در طول سال جدی بگیریم چراکه می‌تواند نقش زیادی را در شناساندن چنین رویدادهایی ایفاد کند.

حجت الاسلام ناصر رفیعی نیز در ادامه مراسم گفت: گفته شده پیامبر برای کسانی که علی(ع) را یاری کرده، دعا کرد و همینطور شنیده‌ایم امام حسین(ع) در روز عاشوا طلب یاری کرد اما ما چگونه می‌توانیم امام حسین(ع) را یاری کنیم؟ برای این منظور 7 مورد را نام می‌برم که عبارتند از: نصرت علمی، نصرت جان، نصرت مالی، نصرت اخلاقی، نصرت اجتماعی، نصرت زبانی و نصرت هنری که نصرت هنری می‌تواند موثر باشد چراکه وقتی از حضرت یوسف می‌پرسیم همه فیلم یوسف، مختار و امام علی(ع) را به خاطر می‌آورند و این موضوع نشان می‌دهد که نصرت هنری تاثیرگذار است. تاریخ اسلام خیلی گسترده است و باید تبدیل به فیلم شود.

وی گفت: یکی از راه‌های یاری اهل بیت هم رادیو اربعین است که نباید شبیه شبکه‌های دیگر نباشد. باید با رویکرد جدید یک نوآوری تازه را به ارمغان آورد. رادیو اربعین باید برای اربعین باشد و بحث‌های مرتبط به این موضوع را پوشش دهد. به عنوان مثال به زیارت اربعین بپردازد که از آن روایت ثوابش زیادش گفته شده است.

وی در پایان گفت: گرانی و ارزانی در زیارتتان در ایام اربعین تاثیر نگذارد چراکه این زیارت هرچقدر هزینه داشته باشد خدا چند برابر آن را برمی‌گرداند. همینطور از مسوولان رادیو اربعین می‌خواهیم که روی عقلانیت، شعور و فهم تکیه کنند چراکه اربعین مجموعه‌ای از اخلاق، انسانیت، نماز و ... است.

در بخش دیگری از این مراسم، آیت‌الله همدانی و علوی گرگانی پیام‌هایی را برای افتتاح این شبکه فرستاده بودند که در آنها به اهمیت اربعین اشاره شده بود. در بخش پایانی مراسم نیز از خانواده پنج شهید مدافع حرم تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز