خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با سرپرست نقش مطرح شد؛

زمانی برای تک‌نوازی اعضای گروه نقش/انتشار آلبوم‌های جدید

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۲۶۲

امیر شریفی (سرپرست گروه موسیقی نقش) اجرای 25 مرداد این گروه را امکانی برای ظهور و بروز توانایی اعضای این گروه در تک‌نوازی‌هایی طراحی شده و به هم پیوسته می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گروه نقش روز پنجشنبه 25 مرداد با عنوان «مجلس تک‌نوازان گروه موسیقی نقش» تسلسلی از تک‌نوازی و همنوازی‌های نظام‌مند را، براساس طرحی از امیر شریفی در تالار رودکی به روی صحنه می‌برد.

امیر شریفی (آهنگساز، نوازنده تار، سه‌تار و سرپرست نقش) در مورد آنچه در این کنسرت می‌شنویم، توضیح داد: امکان مهمی که گروه نقش در اختیار دارد این است که اعضایش علاوه بر توانمندی در گروه‌نوازی، تک‌تک‌شان، تک‌نوازهای قابلی هستند یا در جریان کار مستمر و دامنه‌دار  مبانی تک‌نوازی در موسیقی ایرانی را سال‌هاست که تمرین می‌کنند و طبیعتا این یک امکان بالقوه در گروه نقش بوده است که می‌توانسته بالاخره روزی به فعل درآید و کنسرت 25 مرداد بستری است برای نشان دادن این جنبه و توانمندی اعضای گروه نقش که هرکدام در حوزه تک‌نوازی هنرمندانی قابل، فعال و صاحب تالیف هستند و هریک آلبوم‌هایی هم منتشر کرده‌اند یا در دست انتشار دارند.

شریفی در پاسخ به اینکه گروه نقش پیش از این با خوانندگانی چون مهدی امامی و مجتبی عسگری روی صحنه رفته است و چرا این بار برخلاف دفعات قبل بدون حضور خواننده به اجرا خواهد پرداخت، ادامه داد: بالاخره بعد از تقریبا  هشت سال کار مستمر با خوانندگانی که نام بردید که از روزی که نقش تاسیس شده است با آن همکاری کرده‌‌اند و انشاالله همکاری­‌مان را ادامه خواهیم داد، وقت آن رسیده بود که کاری در زمینه تک‌نوازی انجام دهیم. اما از آنجا که این پروژه به صورت گروهی طراحی شده و نوازندگان در قالب کار گروهی روی سن حاضر می‌شوند، باید مناسبات و توجیهات کار گروهی را در آن رعایت می‌کردیم. بنابراین برنامه پیش­رو، چند تک‌نوازی صرف نیست که نوازندگان هر کدام بیایند و مثل برنامه‌هایی که در چند سال اخیر با محوریت تکنوازی دیده‌اید مانند «شب ساز ایرانی» که من هم از موسسانش بودم یا سلسله برنامه‌های «چند شب» که در حال برگزاری است، به اجرا بپردازند. این طور نیست که هر کدام از نوازندگان 15، 20 دقیقه تکنوازی مستقل خود را اجرا کنند و به لحاظ محتوایی و سبک و سیاق اجرا ارتباط زیادی با قبل و بعد از خود نداشته باشند.

کنسرت 25 مرداد بستری است برای نشان دادن توانمندی اعضای گروه نقش در تک‌نوازی که هرکدام در این حوزه هنرمندانی قابل، فعال و صاحب تالیف هستند

او در مورد ارتباط محتوای هر تک‌نوازی با اجرای بعدی و قبلی خود تصریح کرد: نوازندگان طبق طراحی انجام شده و خط سیر بسیار دقیق و مهندسی شده بخش مربوط به خود را با تکیه بر توانمندی­های شخصی خود آماده کرده‌اند. در مراحل­ بعدی هریک از ­این تک‌نوازی­های آماده شده برحسب سیاست‌هایی کلی طرح در قالب یک کار گروهی و کارگاهی چندین ماه است که صیقل می‌خورد و با تکیه بر خرد و روحیه کار جمعی به بهترین شکل خود نزدیک می‌شود. یعنی ایده‌ها طرح شده، خط سیر و مسیر مشخص شده و حاصل تلاش نوازندگان بعد از هر هفته، در گروه اصلاح شده و صیقل خورده است. از طرفی اتصال این تک‌نوازی‌های هدفمند و طراحی شده با بخش‌هایی آهنگسازی شده که به صورت گروهی نواخته می‌شود، برقرار خواهد شد. برای این منظور ترجیعات و مفاصلی را که هر تک‌نوازی را به تک‌نوازی بعد متصل می‌کند، با دقت ساخته‌ام. با این روش بخش‌های مجزا و مستقلی که هر کدام از ‌نوازندگان وظیفه اجرایش را برعهده دارند به یکدیگر متصل می‌­شود و بنابراین در روند کلی اثر شاهد استفاده­ توامان از تک‌نوازی و هم‌نوازی هستیم. با این روش این بخش‌های مستقل به نوعی با یکدیگر گره می‌خورند و کل اجرا پیکره­ایی واحد خواهد داشت. یک قطعه هم در آخر کنسرت اجرا می‌شود که آهنگسازی شده و بر مبنای روشی که من در این چهار، پنج سال اخیر در آهنگسازی‌ها و کارهایم استفاده کرده‌ام ساخته شده است. نمودش را در چند کنسرت قبلی‌مان  با آقایان مهدی امامی و مجتبی عسگری دیده‌اید. این قطعه در فرم نقش برآمده از رسالات قدیم موسیقی ایران ساخته شده است و به طور گروهی اجرا و پایان‌بخش کنسرت خواهد بود.

برنامه پیش­رو، چند تک‌نوازی صرف نیست که نوازندگان هر کدام بیایند و مثل برنامه‌هایی که در چند سال اخیر با محوریت تکنوازی دیده‌اید، به اجرا بپردازند.

شریفی در مورد عنوان «شش نثر و یک نظم» گفت: نوازندگانی که تک‌نوازی می‌کنند به اصطلاح رایج موسیقی‌در اکثر اوقات با استفاده از متر آزاد جملات را اجرا می‌کنند. موسیقی متر آزاد موسیقی است که فاقد الزامات و تقیدات وزنی مطلق است، همانند تکلم ما در زبان محاوره، چیزی مثل نثر، آن گونه که ما کلمات را در نثر بدون در نظر گفتن الزامات زمانی کنار هم قرار می‌دهیم. ولی وقتی صحبت از موسیقی منظوم می‌کنیم، منظور ما نقطه‌‌ای است که الزامات و تقیدات زمانی-وزنی بسیار نهاده شده و محکمی دارد که در اصطلاح رایج آن را موسیقی متر ثابت می‌نامیم. نمود موسیقی منظوم در این کنسرت همان قطعه­ آخر است، موسیقی‌ای که به اصطلاح دارای میزان‌بندی است و در مقابل موسیقی متر آزاد که به لحاظ زمانی و وزنی دارای میزان‌بندی نیست قرار می‌گیرد. ما شش تک‌نوازیم که کنار یکدیگر نشسته‌ایم و شش تک‌نوازی که اکثر لحظات آن در متر آزاد روایت می­‌شود را اجرا خواهیم نمود و در نهایت یک قطعه‌­ اجرای پیش­رو دارای متر مقید است. بنابراین شش نثر و یک نظم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد.

سرپرست گروه نقش در مورد آلبوم‌های در دست انتشار این گروه نیز توضیح داد: دو آلبوم جدید از گروه نقش با دوستانی که در کنسرت پیش­رو حضور دارند و در این سال‌ها با تمام وجودشان برای نقش کار کرده‌اند در دست انتشار است که یکی از آن‌ها مراحل پایانی میکس را طی می­‌کند، این اثر کاری است به نام «در گیسوی او پیچید» که مجتبی عسگری دو سال پیش زحمت کشید و با تمام وجودش آن را در کنسرتی با همین نام با ما خواند. این کار به واسطه­ قطعات متعددی که دارد در قالب دو سی‌دی منتشر می‌شود و امیدوارم بتوانیم تا پایان سال جاری آن را روانه بازار کنیم.

سرپرست گروه نقش در پایان گفت: در حال آماده‌سازی اثر دیگری با گروه نقش برای نشر هستیم به نام «شرح این هجران» که در کنسرت سال گذشته­ گروه نقش  مهدی امامی با توانایی مثال زدنی­‌اش آن را خواند.این اثر را بی‌نهایت دوست دارم. روندی داستانی از ابیاتی پراکنده در سراسر مثنوی ساخته بودم و خط سیری درست کرده بودم که حاصلش شد «شرح این هجران». این آلبوم هم ضبط قطعاتش انجام شده و ضبط آوازهایش آرام آرام در حال شروع شدن است. جدا از این یک آلبوم دیگر هم در دست انتشار دارم به نام «سرو بالای سهی» که ساز و آوازی است با محمداسماعیل قنبری، خواننده مطلع و کاردان و متبحر در شیوه‌های آوازخوانی قدیمی‌­تر که تا پایان تابستان رونمایی می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز