خبرگزاری کار ایران

مونسان خبر داد:

چهار مصوبه‌ جدید در حوزه گردشگری و صنایع دستی/شاید دست شهرداری‌ها از میراث ملی کوتاه شود

asdasd
کد خبر : ۵۷۸۹۷۳

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با تشریح چهار مصوبه جدید دولت در ماه‌های اخیر گفت: امیدواریم با تصویب این چهار مصوبه، سال آینده شاهد رونق هرچه بیشتر گردشگری و صنایع‌دستی در کشور باشیم.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر مونسان (معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) امروز شنبه ۱۶ دی در نشستی که با حضور خبرنگاران برگزار شد، چهار مصوبه جدید دولت در ماه‌های اخیر را تشریح کرد و گفت: مؤلفه‌های حوزه‌ی گردشگری می‌توانند به اقتصاد کشور، اشتغال‌زایی و نشاط اجتماعی کمک کنند و این مؤلفه‌های مورد نظر دولت است.

وی با بیان اصولِ یکی از این مصوبه‌‌ها درخصوص بحث اشتغال گردشگری در روستاها گفت: دولت مصوباتی را در این مدت داشته است که یکی از آن‌ها توجه دولت به رونق گردشگری و صنایع دستی با اختصاص سهم ۱۰ درصدی به این دو حوزه در قانون حمایت از اشتغال روستایی است که در این قانون بالغ بر ۱۲‌ هزار میلیارد تومان از سوی دولت اعتبار اختصاص یافته است که صنایع‌دستی و گردشگری هر کدام ۱۰ درصد سهم دارند و با اجرایی شدن این مصوبه از طریق برش‌های استانی می‌توانیم شاهد رونق گردشگری و صنایع‌دستی باشیم که می‌تواند به تولید اشتغال و رونق اقتصادی کمک کند.

مونسان افزود: یکی دیگر از مصوبات دولت، حمایت از گردشگری در آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور است که براساس ماده ۷ این آیین‌نامه به تصویب کمیسیون اقتصادی هیئت دولت رسیده، سهمی برای حمایت از تولید و اشتغال به بخش گردشگری اختصاص داده شده است.

وی گفت: براساس این آیین‌نامه، به سازمان برنامه‌ و‌ بودجه کشور اجازه داده می‌شود تا سقف ۸ هزارمیلیارد ریال بابت حمایت از تولید، اشتغال با اولویت جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مسکن، حمل‌ونقل عمومی و برای کارآفرینی هزینه کند که براساس ردیف ۸ جدول توزیع اعتبارات، بخشی از این اعتبارات برای توسعه گردشگری اختصاص پیدا می‌‍‌کند که در این ردیف آمده است که یارانه سود تسهیلات برای سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش واحدهای کوچک متوسط صنعتی، معدنی و خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی و گردشگری اختصاص می‌یابد که اختصاص این رقم به سود تسهیلات بخش گردشگری کمک بزرگی به اتمام پروژه‌های گردشگری خواهد داشت.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷۰۰ پروژه در بخش گردشگری در حال اجرا داریم که با این تسهیلات می‌توانیم پروژه‌های بالای ۶۰ درصد را تکمیل کنیم که با اتمام این پروژه‌ها رونق بسیار خوبی در حوزه گردشگری ایجاد خواهد شد.

او افزود: یکی دیگر از مصوبات خوب دولت برای حمایت و کمک به بخش مرمت و حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور است که براساس تصویب‌نامه دولت با پیشنهاد کمیسیون کلان‌شهر‌ها به شهرداری‌ها اجازه داده می‌شود که با سازمان میراث‌فرهنگی در زمینه شناسایی بناهای تاریخی و فرهنگی و میراث طبیعی واقع در شهر‌ها و حریم شهر‌ها و هم‌چنین تملک و بهره‌برداری از این بنا‌ها با همکاری کنند.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: کشور ما یک کشور تاریخی است و هزاران بنای تاریخی داریم و اعتبارات سازمان میراث‌فرهنگی به تنهایی جوابگوی این همه آثار تاریخی نیست و با حضور و مشارکت شهرداری‌ها این آثار مرمت می‌شود که فضای شهری را تغییر خواهد داد چراکه مرمت این آثار به زیبایی و هویت شهر‌ها کمک خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: ازجمله اهداف این مصوبه می‌توان به مشخص شدن و تقسیم وظایف دستگاه‌های متولی فعالیت‌های فرهنگی‌اجتماعی و تحقق مدیریت یکپارچه شهری در حوزه‌های سلامت، گردشگری و میراث‌فرهنگی اشاره کرد.

او افزود: براساس این مصوبه شهرداری‌ها می‌توانند به‌منظور احیا و بهره‌برداری بهینه از بنا‌ها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی و مشارکت در مرمت آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی که به‌عنوان آثار تاریخی در محدوده و حریم شهر‌ها ورود پیدا کنند و با رعایت قوانین مقررات مربوط احیای و مرمت و تملک را می‌توانند انجام دهند.

مونسان اضافه کرد: در بخش دیگری از این مصوبه آمده است که سازمان میراث‌فرهنگی می‌تواند در واگذاری بناهای تاریخی و فرهنگی با اولویت شهرداری‌ها اقدام کند که با توجه به امکانات بسیار خوب شهرداری‌ها این تصویب‌نامه بسیار مهمی است و به ما این اجازه را می‌دهد که به شهرداری‌ها در واگذاری ابنیه تاریخی اولویت بدهیم. همچنین شوراهای اسلامی شهر‌ها موظف هستند با رعایت قوانین و مقررات درصدی از درآمدهای شهرداری هر شهر را متناسب با نیازهای بافت تاریخی و فرهنگی و مذهبی در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سازمان میراث فرهنگی می‌تواند به‌منظور حمایت از احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل اعتبارات مربوطه برای اعطای تسهیلات مورد نیاز برای احیای بافت‌های تاریخی اقدام کند.

او گفت: با این مصوبه و ورود شهرداری‎‌ها برای حفاظت از بناهای تاریخی یک رشد بسیار خوب از این آثار داشته باشیم و این آثار در اختیار عموم مردم قرار گیرد و یک نقطه برای توسعه و رونق گردشگری باشد.

مونسان به یکی دیگر از مصوبات بسیار خوب دولت اشاره کرد و افزود: هیئت دولت در سال ۹۵ برای رونق تولید و اشتغال، اعتباری را برای وزارت صنعت و معدن در نظر گرفته است که براساس آن سامانه‌ای طراحی شد تا پروژه‌ها در این سامانه ثبت شوند و اعتباراتی به آن‌ها تخصیص یابد.

وی ادامه داد: اعتباری حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت تا برای رونق تولید و اشتغال به حوزه صنعت و کشاورزی تعلق بگیرد. وزارت صنعت نیز ار طریق سامانه‌ای به‌ نام «بهین‌یاب» این تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. با رایزنی‌های صورت گرفته خوشبختانه بخش گردشگری و صنایع‌دستی نیز در سامانه بهین‌یاب قرار گرفت و از این پس پروژه‌های مربوط به این دو بخش نیز مشمول حمایت و پشتیبانی از مصوبه تولید و اشتغال خواهد شد.

او گفت: از مزایای این سامانه این است که سرمایه‌گذاران نیازی به مراجعه حضوری به تهران ندارند و از هر استان می‌توانند طرح‌های خود را ارائه دهند و بعد از بررسی در این سامانه ثبت می‌شود و می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. ضمن این‌که از دیگر مزایای این سامانه این است که افرادی که قبلا از تسهیلات استفاده کرده‌اند می‌توانند از این تسهیلات برای اتمام پروژه‌ها و سرمایه در گردش استفاده کنند.

او افزود: با توجه به این چهار مصوبه این امیدواری وجود دارد که بتوانیم توسعه گردشگری را رشد دهیم و سال آینده امیدواریم که سال رونق گردشگری و سال پیشرفت‌های خوب در حوزه صنایع دستی باشد و نیز سالی باشد که بتوانیم با قوت بیشتری از میراث‌فرهنگی حمایت کنیم.

سعید اوحدی (معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) نیز درباره سامانه بهین‌یاب گفت: از سال ۹۵ هیئت وزیران مصوبه‌ای برای حمایت و تسهیل توانمندی بنگاه‌های اقتصادی، از‌‌ همان سال تلاش شد که سازمان میراث‌فرهنگی به‌عنوان صنعت بتواند در سامانه بهین‌یاب که به‌همین منظور طراحی شده ثبت شوند اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد. خوشبختانه امسال با تلاش صورت گرفته و همت رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از اول دی ۹۶ این مصوبه گرفته شد و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای نخستین‌بار در سامانه بهین‌یاب ثبت شد.

او در خصوص مزایای سامانه «بهین‌یاب» گفت: از ویژگی‌های این سامانه می‌توان به عدم نیاز به مراجعه حضوری متقاضی به تهران برای دریافت تسهیلات اشاره کرد. همچنین تمام فرآیند در استان و به‌دست مدیرکل سازمان میراث‌فرهنگی انجام می‌شود و بعد از تصویب این طرح‌ها ازسوی استان برای دریافت تسهیلات معرفی می‌‌شود، هر مشکلی که طرح‌ها با آن روبرو باشند نیز در‌‌ همان استان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه کد دسترسی در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار داده شده که از تهران نیز تمام فرآیند قابل رسیدگی و رصد است، افزود: به علاوه وثیقه‌ای خارج از طرح گرفته نمی‌شود و نیاز نیست که سرمایه‌گذار سپرده‌گذاری انجام دهد. همچنین بانک عامل را خود سرمایه‌گذار انتخاب می‌کند.

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: ۷۵۰ طرح بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وجود دارد امیدواریم با استفاده از این سامانه ۳۰ هزار شغل را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز