خبرگزاری کار ایران

اجرای نمایش‌ موزیکال‌ منطق‌الطیر عطار در داخل و خارج از ایران

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۴۳۳

"نمایش موزیکال و فیزیکال‌ منطق‌الطیر عطار" به کارگردانی مهرداد آبجار و آهنگسازی بهزاد عبدی که به روایت داستان سیمرغ اختصاص دارد، قرار است در داخل و خارج از ایران روی صحنه برود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهزاد عبدی گفت: کار نوشتن موسیقی "نمایش موزیکال و فیزیکال منطق الطیرعطار" را به تازگی به اتمام رسانده‌ام و به زودی قصد اجرا و ضبط آن را با یک ارکستر بزرگ دارم.

این آهنگساز در ادامه افزود: من هیچ سابقه همکاری با آقای مهرداد آبجار و تیم‌اش را نداشتم و از طرف یکی از دوستان در بنیا رودکی پیشنهاد این کار داده شد و پس از اینکه متوجه شدم این اثر توسط یک تیم حرفه‌ای در حال انجام است از این کار استقبال کردم. موسیقی این کار نیز با یک ارکستر بزرگ ضبط خواهد شد. موسیقی این کار همچون بسیاری از تجربیات من ساختار موسیقی کلاسیک دارد.

وی همچنین ضمن اشاره به ضبط بخش موسیقی این اثر در اوکراین عنوان کرد: ضبط کارهای ارکسترال در ایران بسیار هزینه‌بر است و به لحاظ سخت‌افزاری نیز امکان ضبط آثار ارکسترال در ایران وجود ندارد. ما نوازنده‌های خوبی داریم ولی استودیویی که امکانات ضبط مناسب و دقیق صدای ارکستر را داشته باشد؛ نداریم.

مهرداد آبجار نیز به عنوان کارگردان "نمایش موزیکال و فیزیکال منطق‌الطیر عطار" درباره این اثر گفت: گروه ما برای انجام این پروژه حدود 50 نفر هستند و همگی آنها از اعضای گروه خودم که"سرمستان" نام دارد؛ انتخاب شده‌اند. در این کار همچنین از رقص‌های محلی نیز بهره گرفته‌ایم.

وی در ادامه افزود: داستان "نمایش فیزیکال منطق‌الطیر عطار" درباره داستان‌های درون این کتاب است که به ماجرای سیمرغ و سایر پرندگان می‌پردازد. این اثر شهریور ماه امسال برای اجرا در تالار وحدت آماده می‌شود. متاسفانه فعلا چهار اجرا برای ما درنظر گرفته‌اند که امیدواریم تعداد شب‌های بیشتری را برای اجرا در اختیارمان قرار بدهند یا حداقل بعد از محرم و صفر؛ این اجرا را تمدید کنند.

این کارگردان همچنین درباره همکاری با بهزاد عبدی عنوان کرد: همکاری‌مان با آقای عبدی به این دلیل بود که می‌خواستیم کار فاخر و بزرگی را بسازیم؛ برای آهنگسازی چنین اثری نیز بهترین انتخاب‌‌مان آقای بهزاد عبدی بود.

آبجار درباره سایر ویژگی‌های "نمایش موزیکال و فیزیکال منطق‌الطیر عطار" گفت: ما می‌خواهیم این کار را با طراحی حرکت و رقص روی صحنه ببریم؛ دلیل‌مان هم این است که زبان بدن به نوعی زبان بین‌المللی محسوب می‌شود. منطق‌الطیر به زبان‌های بسیاری ترجمه شده است و ما قصد داریم این اجرا را در خارج از کشور نیز روی صحنه ببریم.

وی افزود: این کار از سال ۱۹۷۲ در خارج از کشور به اجرا درآمده است. پیتر بروک که کارگردان سرشناسی محسوب می‌شود در سال ۱۹۷۲ منطق‌الطیر عطار را روی صحنه برده است و ما نیز قصد داریم همین کار را در خارج از ایران اجرا کنیم. بخش کلامی و آوازی این اثر نیز توسط یک خواننده سرشناس اجرا خواهد شد؛ اما از آنجا که هنوز حضور این خواننده در کار قطعی نشده؛ اسمی از ایشان نمی‌برم.

این کار گردان همچنین عنوان کرد: مخاطب خارجی با اینکه اشعار را متوجه نمی‌شود ولی به دلیل اینکه اصل کار ما براساس حرکات بدن طراحی شده؛ می‌تواند اصل داستان را بفهمد و با آن ارتباط برقرار کند.

مهرداد آبجار درباره سایر همکارانش در ساخت و اجرای "نمایش موزیکال و فیزیکال منطق‌الطیر عطار" گفت: متن این اثر توسط خانم جیران باریکانی که نویسنده و دراماتورژ کار محسوب می‌شود، نوشته شده است. این داستان توسط خانم باریکانی در ۱۵صحنه خلاصه شده. مژگان عیوضی نیز طراحی لباس گروه را برعهده دارد. همچنین با ارشا اقدسی برای بعضی موارد همکاری داریم. باید عنوان کنم کار ما بدون دکور و با ویدئومپینگ روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز