خبرگزاری کار ایران

مسعود حبیبی:

فقدان ایرج بسطامی ضربه بزرگی به پیکره موسیقی ایران زد

سیزدهمین سالگرد در گذشت ایرج بسطامی با حضور برخی از هنرمندان به مدت دو روز در کرمان در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیزدهمین مراسم سالگرد درگذشت ایرج بسطامی با برگزاری تور دو روزه‌ای توسط بنیاد بسطامی با حضور عطالله امیدوار، احمد سبحانی (سفیر سابق ایران در ونزوئلا)، حسام سراج، مسعود حبیبی، جعفر پناهی، شهرام میرجلالی، فرامرز امینی،‌ پور بنایی، معصومه مهرعلی، بردیا صدر نوری، وحید تاج و اعضای گروه گردون برگزار شد. 

از برنامه‌های این بنیاد برای سالروز درگذشت ایرج بسطامی در روز اول، بازدید از باغ شاهزاده کرمان، حضور در موسسه فرهنگی هنری (آموزشی) ایرج بسطامی و همچنین برپایی مراسم بزرگداشتی با همکاری شرکت کارمانیا و موسسه بسطامی بود. 

در ابتدای این مراسم فاطمه بسطامی در سخنانی کوتاه گفت: نمی‌توانم صحبت کنم و کلامی را که در دل دارم بیان کنم چرا که باید با این درد که در دل دارم کنار بیایم. 

در ادامه وحید تاج به همراه گروه گردون قطعاتی را اجرا کردند.

وحید تاج نیز در این مراسم در سخنانی کوتاه گفت: از اینکه امشب اینجا هستم بسیار خوشحالم و متاسفم برای از دست دادن هموطنان عزیزمان در حادثه تلخ زلزله بم و یاد و خاطره همه آن‌ها بویژه ایرج بسطامی را گرامی می‌داریم. 

در ادامه سورج یاسایی با یادآوری خاطره‌ای از شب حادثه زلزله بم متنی را درباره آن شب قرائت کرد و گفت: آن شب اختتامیه جشنواره تئا‌تر استانی بود و ما خوشحال از جایزه‌ای که دریافت کرده بودیم. وقتی خبر زلزله را شنیدیم بدون هیچ وقفه‌ای به سمت بم و خانه ایرج رفتیم. کم کم هنرمندان زیادی آمدند به بم حتی کسانی که ایرج را بسیار آزرده بودند. 

او ادامه داد: آن زمان بسیاری از مسئولان دوست داشتند که ایرج در خارج از شهر بم به خاک سپرده شود اما با تلاش‌های بسیار خانواده در بم و در کنار برادرش به خاک سپرده شد. 

سپس با حضور وفایی مدیر کل میراث استان کرمان، اکبری مدیر کل پست استان کرمان، علیزاده مدیر کل ارشاد استان کرمان از تندیس تمبر ایرج بسطامی که از جنس مس بوده و توسط اداره کل پست استان کرمان ساخته شده است، رونمایی شد. این تندیس تمبر به خانواده و موسسه بسطامی در کرمان اهدا شد. 

در ادامه این مراسم گروه آفرینش کرمان برای اجرای قطعاتی به روی صحنه آمدند. 

مسعود حبیبی نیز در این مراسم با بیان اینکه همیشه صحبت‌های ما روی استیج بداهه بوده چراکه ما موزیسین‌ها سخنوران خوبی نیستیم اظهار کرد: رفاقت من با ایرج بسطامی به گروه عارف و سرپرستی پرویز مشکاتیان بر می‌گردد. ما بعد از مدتی در گروه با هم صمیمی‌تر شدیم و گاهی اوقات با هم درد ودل می‌کردیم. ایرج بسیار زلال بود و دل بسیار بزرگی داشت. 

او با تاکید بر اینکه ایرج بسطامی روح بزرگی داشت ادامه داد: او به غیر از بعد هنری‌اش بسیار مهربان بود و همیشه غم دیگران را می‌خورد و دیگران برای او ارجحیت داشتند. همه ما باید یک روزی برویم اما باور کردنی نیست هنرمندی با این روح بلند به این زودی ما را ترک کند. 

حبیبی افزود: ایرج از کسانی بود که با رفتنش پیکره موسیقی ایران تکان خورد و همه جامعه موسیقی آن را درک کردند چراکه اگر ایرج زنده می‌ماند بدون شک آثار بسیار گرانقدری را خلق می‌کرد. 

در پایان نیز حسام الدین سراج به همراه شهرام میر جلالی و مسعود حبیبی قطعاتی را اجرا کردند. 

پنج سال بعد از درگذشت ایرج بسطامی بنیاد بسطامی راه اندازی شد. در این بنیاد به بخش‌های فراموش شده هنر به خصوص موسیقی اصیل ایرانی توجه فراوانی شده است. از جمله فعالیت‌های اخیر این بنیاد جایزه سال ایرج بسطامی است که از آذرماه سال ۹۳آغاز و در اردیبهشت سال ۹۴ با اعلام نفرات برگزیده به پایان رسید. جایزه سال ایرج بسطامی دو دوره برگزار شده است. 

حسام الدین سراج دبیر پیشین جشنواره بسطامی با بیان اینکه در دوره سوم این جشنواره نیز حضور دارد، اظهارکرد: موسیقی ایرانی بسیار مظلوم است و متاسفانه حمایتی از سوی صدا و سیما و رسانه‌ها نمی‌شود از همین رو اینگونه موسسات در شهرستان‌ها می‌توانند در جذب، پرورش و تربیت هنرجویان مستعدی که آینده هنر کشور را بسازند، بسیار موثر باشند. 

او ادامه داد: وجود موسساتی مانند موسسه بسطامی در کرمان و موسسه «گشایش» در اصفهان که توسط فرزند استاد کسایی اداره می‌شود و برنامه ریزی فرهنگی دارند در شهرستان‌ها بسیار موثر است. این موسسات سعی دارند حتی با هزینه شخصی، فرهنگ و هنر این کشور را توسعه دهند. 

سراج درباره حمایت‌های دولت و بویژه ادارات کل ارشاد در استان‌ها از این گونه موسسات گفت: قطعا دفا‌تر اداره کل ارشاد در استان‌ها می‌توانند با تامین بخشی از هزینه‌ها، برطرف کردن موانع و صدور مجوز‌ها به این موسسات در پیشبرد اهدافشان کمک کنند.

کد خبر : ۴۴۱۲۶۳