خبرگزاری کار ایران

در گالری شش به نمایش درمی‌آید؛

«نا-پیدا» اشیاء ذخیره شده در پشت پنجره‌ها

فصل مشترک اشیاء ذخیره شده در پشت پنجره‌های مجموعه مسکونی علاوه بر قرار گرفتن در فریم‌های تکراری، زمان طولانی‌ای است که در وضعیتی برزخ‌گون در فضای حد واسط جهان داخل و خارج خانه سپری می‌کنند و انتخاب نام مجموعه هم با ارجاع به این وضعیت پاردوکسیکال صورت گرفته است.

به گزارش ایلنا، ما به تمام چیزهایی که عاشقشان هستیم عشق می‌ورزیم. می‌دانم که این جمله اندکی نامتعارف به نظر می‌آید، اما حقیقت دارد. همانطور که لاینوس شخصیت اصلی مجموعه داستانهای مصورِ "بادام زمینی" به پتوی دوران کودکی‌اش وفادار بود، هرکدام از ما نیز چیزهایی داریم که ممکن است دیگر برایمان کارایی نداشته باشند و تنها بدلیل نوعی وابستگی نوستالژیک آنها را در نزد خود نگاه داشته‌ایم. برنامه‌ی تلویزیونی مستندی وجود دارد که جزئیات زندگی و چالشهای "ذخیره کنندگانی" را نشان می دهد که بصورتی ناخواسته و وسواسی هر چیزی را که دم دستشان می‌رسد در اطراف ذخیره می‌کنند. این افراد همواره با وسواسی کشنده دست و پنجه نرم می‌کنند چراکه صرفا نمی‌توانند توده چیزهایی که ازدید دیگران"جنس های بنجل" است و به زعم خودشان "گنجینه های ذخیره شده"، را "رها کنند".

مجموعه پیش رو از اشیاء ذخیره شده در پشت پنجره‌های مجموعه مسکونی اکباتان عکسبرداری شده است. اشیایی که به دلایل گوناگونی در پشت پنجره قرار گرفته و برای زمانی طولانی در آنجا جا خوش کرده‌اند. شاید قرار است در آینده‌ای نزدیک، دور انداخته شوند ، ممکن است تنها از دید حاضرین در خانه مخفی شده باشند و یا حتی عامدانه در برابر دید همسایگان قرار داده شده باشند. آنچه مسلم است تمامی این اشیاء از فضای حال خانه اندکی فاصله گرفته و دست کم در طول روز در پشت پرده‌های حال پنهان می‌شوند. فصل مشترک همه این اشیاء علاوه بر قرار گرفتن در فریم‌های تکراری، زمان طولانی‌ای است که در وضعیتی برزخ‌گون در فضای حد واسط جهان داخل و خارج خانه سپری می‌کنند و انتخاب نام مجموعه هم با ارجاع به این وضعیت پاردوکسیکال صورت گرفته است.

تجربه عکاسی در این مجموعه، فوکوس کردن از فاصله‌ای دور بوده است تا مخاطب قادر به دیدن چیزهائی شود که در حالت عادی قابل به دیدن نمی‌باشند. چیزهایی عادی و روزمره از زندگیِ نه - خصوصی - و - نه - عمومی که با سرک کشیدن دوربین ثبت شده‌اند.

شاید خیلی دور از ذهن نباشد که تصاویر تولید شده در این مجموعه را واجد وضعیتی تمثیل گون - همانند آنچه بطور مثال در کارهای رنه مگریت دیده می‌شود- به حساب آورد. حضور اشیاء ناهمگون در یک فریم ساده که درک روابط بین آنها به سادگی میسر نبوده و به مفهوم خاصی نیز ارجاع نمی دهند. البته ، فارق از بار تمثیل‌گون تصاویر، اشیاء انبار شده در پشت پنجره عمدتا ابژه‌هایی آشنا در زندگی روزمره ما هستند که بخشی از زمان و مکان معاصر را در خود حفظ کرده‌اند.  

نمایشگاه عکس اعظم شادپور در گالری شش به آدرس، خیابان میرزای شیرازی، کوچه بیستم، پ3 از تاریخ 28 خرداد تا 4 تیر به نمایش درمی‌آید.  

کد خبر : ۳۸۰۷۲۴