خبرگزاری کار ایران

جنتی در همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط:

هنوز مشکل کتابسازی داریم/ اگر دادگستری همکاری نکند؛ نمی‌توانیم از حقوق فکری دفاع کنیم

وزیر ارشاد گفت: درست است که در سال گذشته 80هزار عنوان کتاب را به چاپ رساندیم که بخش اعظم آن چاپ اول بود ولی هنوز با پدیده کتاب‌سازی روبرو هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ امروز (13 اردیبهشت ماه) در ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط بیان کرد: این ششمین همایشی است که در زمینه مالکیت ادبی و هنری برگزار می‌شود و این سومین سالی است که من در این همایش شرکت می‌کنم. اعتقادم این است که در اینگونه همایش‌ها باید به نظرات کارشناسان و متخصصان توجه شود و کمتر به تشریفات بپردازیم.

او ادامه داد: موضوع این همایش حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی است. ما در گذشته درباره حقوق مالکیت ادبی و هنری سخن گفته‌ایم. خوشبختانه در طول سالیان گذشته این موضوع که حق مالکیت فکری از جمله حقوق مسلم پدیدآورنده اثر است جا افتاده. نویسنده‌ای که چند سال وقت صرف می‌کند تا اثری را پدید بیاورد در واقع یک حق ایجاد کرده است که دیگران نباید به این حق تجاوز کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پدیده کتاب‌سازی ادامه داد: ما هنوز هم در داخل کشور با مسئله کتاب‌سازی روبرو هستیم. درست است که در سال گذشته 80هزار عنوان کتاب را به چاپ رساندیم که بخش اعظم آن چاپ اول بود ولی هنوز با پدیده کتاب‌سازی روبرو هستیم. باید با این نوع کتاب‌سازی‌ها مقابله کرد. گاهی می‌بینیم کتابی که فردی زحمت ترجمه آن را کشیده؛ بعد از رسیدن به نتیجه و اتمام کار توسط شخص دیگری ربوده شده و آن را به نام خودش منتشر می‌کند.

جنتی افزود: برخی از فیلم‌های سینمایی ما که حداقل به مدت یک سال برای آن تلاش شده است؛ بدون پرداخت حق آن توسط اشخاص دیگری به نمایش درمی‌آیند یا در فضاهای مجازی منتشر می‌شوند. اوضاع در حوزه موسیقی هم به همین شکل است.

او با اشاره به اینکه یکی از نواقص اساسی ما آثاری است که در فضای مجازی منتشر می‌شوند؛ اظهار داشت: دنیا تبدیل به یک دهکده جهانی شده و با یک کلیک می‌توان با فردی در آن سوی دنیا ارتباط برقرار کرد. در واقع یک بزرگراه درست شده که افراد بتوانند از آن استفاده کنند. بسیاری از پایگاه‌های اطلاعاتی که در اختیار ماست؛ کتاب‌ها و مقالاتی را روی آن قرار می‌دهیم که دیگران از آن استفاده کنند. همچنین پایگاه‌های زیادی تاسیس شده که کتاب‌ها را در فضای مجازی به فروش می‌رسانند. اگر قرار باشد هرکسی به خودش حق بدهد که سایت را حک کند، دیگر انگیزه‌ای برای خالق اثر باقی نمی‌ماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اثر برای پدیدآورنده مانند فرزندش است وقتی آن را بدزدند دیگر انگیزه‌ای برایش باقی نمی‌ماند. اگر فردی به صورت غیرمجاز محصولات ادبی را دانلود کند در واقع تلاش‌های پدیدآورنده را از بین برده است. در داخل کشور علی‌رغم اینکه قوانینی وجود دارد در فضای مجازی دچار خلاء قانونی بودیم و نمی‌شد از پدیدآورندگان آثار حمایت کنیم. با همکاری برادر عزیزم آقای پورمحمدی (وزیر دادگستری) لایحه‌ای تنظیم شد و مدت‌هاست در مجلس شورای اسلامی است که امیدوارم تصویب آن بتواند راهی برای حفظ مالکیت ادبی در فضای مجازی بگشاید.

وی با اشاره به پیوستن به کنوانسیون‌های جهانی بیان کرد: ما بسیاری از آثار خارج از کشور را در فضای مجازی می‌بینیم و از آن استفاده می‌کنیم. ما ناگزیر هستیم به این کنوانسیون‌های بین‌المللی بپیوندیم. سالیان دراز به این نتیجه رسیده‌ایم که به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم. امروزه تلاش بر این است که بتوانیم عضو این سازمان باشیم. حتماً باید در زمینه مالکیت ادبی به جوامع ذیربط بپیوندیم تا از حقوق پدیدآورندگان در خارج از کشور حمایت کنیم.

وی با اشاره به پخش فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای بیان کرد: بسیاری از فیلم‌های ما در شبکه‌های ماهواره‌ای نمایش داده می‌شود و این اتفاق درباره بسیاری از آثار موسیقی ما نیز می‌افتد. برای دفاع از حقوق پدیدآورندگان باید به سازمان‌های مالکیت فکری بپیوندیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: در ایران هم اگر قوانین به درستی انجام شود و دستگاه‌های حکومتی همکاری کنند؛ می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اگر دادگستری با ما همکاری نکند؛ نمی‌توانیم از حقوق فکری دفاع کنیم.

کد خبر : ۳۶۷۰۴۰