خبرگزاری کار ایران

کتاب‌های اسدالله امرایی برای نمایشگاه کتاب

امرایی گفت: اگر کسی بخواهد سری به نمایشگاه بزند باید تمام روز را وقت بگذارد تا از آن دیدن کند. قطعا مکان فعلی مزایای نمایشگاه قبلی در مصلی و نمایشگاه بین‌المللی را دست‌کم در چند سال اول نخواهد داشت.

اسدالله امرایی (نویسنده و مترجم) دو کتاب تازه برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران دارد. او به خبرنگار ایلنا گفت:  مجموعه داستان‌های "لیدیا دیویس" به نام "نمی‌توانم و نمی‌خواهم" از 125 داستان تشکیل شده که نشر افق آن را منتشر می‌کند. این کتاب برنده جایزه بوکر شده است. ناشر حقوق اثر را برای ترجمه فارسی خریداری کرده است. کتاب دوم  از مجموعه "ده تایی‌ها" هم "ریموند دیگر با ما نیست، کارور مرده" نام دارد که توسط انتشارات نقش و نگار منتشر می‌شود. رمان "بینایی" که چاپ نخست آن اسفند ماه 1394 منتشر شد نیز به چاپ دوم رسیده و در  نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. ناشر این کتاب؛ نشر مروارید است.

امرایی قرار است سری هم به نمایشگاه کتاب بزند. او درباره حضورش در نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما باید برویم و از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کنیم. من در حوزه مورد علاقه‌ام ادبیات؛ کتاب خریداری می‌کنم و سری هم به غرفه‌های بخش بین‌الملل می‌زنم چون ممکن است کتابی چشمم را بگیرد و آن را بخرم. البته علاوه بر کتاب‌هایی که می‌خرم؛ کتاب‌هایی نیز هدیه می‌گیرم.

این مترجم افزود: امسال که نمایشگاه کتاب دورتر شده؛ شاید رفت و آمد برای مردم سخت باشد. واقعیت این است که اگر کسی بخواهد سری به نمایشگاه بزند باید تمام روز را وقت بگذارد تا از آن دیدن کند. قطعا مکان فعلی مزایای نمایشگاه قبلی در مصلی و نمایشگاه بین‌المللی را دست‌کم در چند سال اول نخواهد داشت.

امرایی درباره علاقمندی مردم به خرید کتاب هم اظهار داشت: مردم وقتی کتاب خوب بییند؛ آن را می‌خرند. کسانی که به نمایشگاه کتاب می‌روند؛ علاقمند به کتاب هستند. دانشجویان هم باید کتاب‌های درسی خریداری کنند. عده‌ای هم از روی علاقه کتاب می‌خرند البته خریدن کتاب تا حدودی هم به وضعیت مالی بستگی دارد.

او درباره میزان کتابخوانی در کشور نیز گفت: مردم ما کتاب کم می‌خوانند نه اینکه نخوانند، اگر آنها مطالعه نداشتند پس این ناشر در کشور چگونه کار می‌کردند. البته ما در مقابل جمعیت جوان و گسترده‌ای که داریم؛ آمار کتابخوانی پایینی داریم. قبل از هر چیز مردم باید به نویسنده، شاعر و ناشر اعتماد کنند در این‌صورت وقتی کتاب خوب پیدا کنند حتما آن را خواهند خرید. وقتی کتابی با 10000 نسخه کمتر از یک ماه به فروش می‌رسد؛ یعنی کتاب خوب بوده است.

امرایی در پایان افزود: باید انصاف داشت که در این یکی دو سال اخیر از شدت سختگیری‌های بی‌مورد کاسته شده است. نویسندگان، شاعران، دانشمندان و عالمان ما پرچم‌داران فرهنگ این مملکت هستند که نیازی به مراقبت ندارند و مردم به آنها اعتماد دارند. مدیران هم باید با کاهش نظارت‌های دست و پاگیر به آنها کمک کنند.

کد خبر : ۳۶۵۴۰۶