خبرگزاری کار ایران

مسابقه طراحی لباس به پایان رسید

با انجام داوری آثار تولید شده در مسابقه طراحی لباس جشنواره مد و لباس فجر، آثار برگزیده در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند.

به گزارش ایلنا؛ بعد از ظهر روز پنج شنبه (13 اسفندماه) مسابقه سه روزه طراحی لباس پایان یافت و داوران مسابقه برای قضاوت آثار در تالار وحدت حضور یافتند. پیش از آغاز داوری آثار، صدیقه پاک بین با توضیح روند برگزاری این مسابقه گفت: پس از انتخاب 20 طراح ازمیان بیش از 100 نفر متقاضی شرکت در مسابقه، صبح روز سه شنبه مسابقه با در اختیار قراردادن کلیه لوازم کار شامل کاغذ، پارچه و...آغاز شد.

دبیر انجمن طراحان لباس و پارچه ایران افزود: هدف ما از برگزاری این مسابقه این است که توانایی طراحان را بسنجیم و بتوانیم آن‌ها را به بخش صنعت هدایت کنیم.

او با اشاره به آیتم‌های داوری آثار گفت: چیزهایی که بیشترین اهمیت را برای ما دارد زیبایی لباس، همنشینی پارچه‌های رنگی در کنار هم، کاربردی بودن لباس و قابلیت تولید انبوه آن است.

پاک‌بین ادامه داد: امیدوارم با نظر شما بهترین کارها انتخاب شوند و از کارخانه‌های مختلف درخواست می کنیم که هر کدام یکی از این طرح‌ها را به تولید برسانند. مطمئنا این کار بسیار تاثیرگزار خواهد بود و حتی می‌تواند رنگ سال آینده را مشخص کند.

او با اشاره به اهمیت بالای رای فعالان صنعت در این مسابقه گفت: در فرم‌های داوران بخشی مختص تولیدکنندگان وجود دارد که فقط توسط آنها امتیاز داده می‌شود و این امتیاز اهمیت بالایی در نتیجه نهایی دارد.

پاک بین افزود: من با 33 سال سابقه تدریس و کار اجرایی باور نداشتم که شرکت کنندگان چنین توانایی داشته باشند. بعضی از آنها تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، عده‌ای سالها سابقه کار دارند و حتی یک نفر از آنها استاد دانشگاه است. همه آنها جسارت این را داشتند که برای اولین بار در این مسابقه شرکت کنند. آنها در فرصت محدود خود کار را از طراحی آغاز کردند و سپس با انتخاب پارچه و دوخت لباس ادامه دادند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این مسابقه نشان می‌دهد که طراحی لباس آن طور که عده‌ای گمان می‌کنند فقط طراحی خطی روی کاغذ نیست، بلکه طراح باید نکات بسیاری مانند شناخت پارچه و نحوه استفاده از هر نوع پارچه را بداند.

پاک بین افزود: می‌خواهیم با بررسی نتایج این مسابقه ضعف‌های طراحی لباس را در کشور خود بشناسیم. اگر مشکل از استادان، نحوه پذیرش دانشجو، امکانات دانشگاه و... است، همه آنها باید ثبت و اعلام  شود. از داوران می خواهم طرح‌ها را بررسی کنند تا اگر مشکلاتی در آن‌ها هست که مانع استفاده از طرح‌ها در تولید انبوه می‌شود، این مشکلات را در جلسه‌ای مطرح کنند تا به صورت بخشنامه تنظیم شده و به مسئولان ارائه شود.

با پایان سخنان پاک بین ابتدا داوران بخش طراحی، سپس داوران بخش الگوسازی و سرانجام داوران صنعت با در دست داشتن فرم‌های داوری وارد سالن شدند و در مدت 3 ساعت به بررسی لباس‌ها و امتیازدهی به آنها پرداختند.

داوران بخش طراحی لباس امیرحسین مهدی زاده ، حسام جلالی، میرچی، سهیل عباسی، مهلا زمانی، کیاوش، منیره ملکی، مریم مونسی، قاسمیان، مینو کریم نیا، صالحی، فریناز فربود و عسگراولادی بودند.

داوری بخش الگوسازی را نیز امیرحسین مهدی زاده، سهیل عباسی، مینو پدرام، مرجان کشاورز، کاظمی، ملکشاهی، جعفری، زندیه و طهماسبی برعهده داشتند.

داوران بخش صنعت و تولید در اجرای نهایی طرح هم برعهده رضا نامی، جوانرود، شاهرخ جعفری، رشیدی، زندیه، ملکشاهی، معتمد، اسلامی، حمیدرضا یوسفی‌فر، طهماسبی و جعفری بود.

برگزیدگان مسابقه طراحی لباس پنجمین جشواره مد و لباس فجر در روز اختتامیه جشنواره معرفی می‌شوند.

کد خبر : ۳۵۲۶۱۴