خبرگزاری کار ایران

تشکیل اتحادیه طراحان لباس در اتاق اصناف

جلسه شورای سیاست‌گذاری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با تصویب چگونگی حضور بِرندهای خارجی در جشنواره برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ حمید قبادی، سید منصور حسینی، مهدی افضلی، مهدی سیف جمالی، محسن کلانتری، سومبات هاکوپیان، گلنار نصراللهی، یداله صادقی، عفت شریعتی، نرگس معدنی‌پور، حمیدرضا خانپور، مسعود زاهدیان، لاله افتخاری، علیرضا سلمانی، علی فاضلی، علی عوض‌پور، عبدالمجید شریف‌زاده و علی‌اکبر فرهنگی که همگی از اعضای شورای سیاست‌گذاری هستند؛ درباره نحوه سیاست‌گذاری جشنواره مد و لباس گفتگو کردند.

در ابتدای این جلسه حمید قبادی (رئیس پنجمین جشنواره بین‌المللی فجر) گفت: در این دوره از جشنواره و در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر واگذاری جشنواره‌ها به بخش خصوصی، برگزاری پنجمین جشنواره بین‌المللی فجر به بنیاد فرهنگی اصناف ایران واگذار شده و مسئولیت برگزاری این دوره را عهده‌داراست.

دبیر کارگروه سامان‌دهی مد و لباس، افزود: در این دوره از جشنواره سعی شده مشارکت همه ارگان‌های دولتی و غیردولتی جلب شود.

۲۲ اتحادیه به جشنواره مد و لباس پیوستند

در ادامه؛ منصور حسینی دبیر پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گزارشی از فعالیت‌های انجام شده، ارائه داد.

حسینی گفت: از ابتدای امسال جلسات مستمر و موثری با کارگروه ساماندهی مد و لباس برگزار کرده‌ایم. هدفمان برای جشنواره امسال این بود که با مشارکت اصناف، به اهداف کارگروه مد و لباس جامع عمل بپوشانیم. شاید مهم‌ترین نقطه ضعف حوزه مد و لباس، نبود ارتباط مناسب بین سه حلقه طراحی، تولید و توزیع و مخاطبان باشد.

ویادامه داد: خوشبختانه کمیسیون تولید و توزیع به اتاق اصناف ایران واگذار شد که می‌تواند اقدامی موثر باشد. پیش از این، تنها صنف پوشاک وارد با جشنواره مد و لباس همکاری داشت اما با ورود بنیاد فرهنگی اصناف ایران به جشنواره، برای این دوره ۲۲ اتحادیه دیگر وارد عرصه برگزاری جشنواره شده‌اند.

دبیر این دوره جشنواره درباره اهداف برگزاری گفت: هدف از برگزاری این دوره از جشنواره اجماع تمامی بخش‌های موثر در حوزه مد و لباس است. همچنین می‌خواهیم هویت ایرانی اسلامی را برای مد و لباس تبیین کنیم و آن را مبنا قرار دهیم.

جشنواره هم از نظر محتوا و هم از نظر ظاهر تغییر می‌کند

سید منصور حسینی درباره شعار جشنواره و هدف از پرداختن به هویت ایرانی اسلامی در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، گفت: جشنواره هم از نظر شکلی و هم از نظر محتوایی تغییراتی کرده است. در جلسات متعددی که با آقای قبادی داشته‌ایم من بار‌ها گفته‌ام که اگر می‌خواهیم اتفاقی تازه در جشنواره رخ دهد، در یک سال چنین چیزی می‌سر نیست. به همین دلیل ما دورنمایی سه ساله برای رسیدن به اهداف جشنواره داریم.

وی ادامه داد: آسیب‌شناسی‌هایی که از دوره‌های گذشته جشنواره بین‌المللی فجر داشتیم، نشان می‌دهد که میان طراحان و تولیدکنندگان ارتباط مناسبی وجود ندارد. ما طراحان بسیاری داریم که متاسفانه با تولیدکنندگان ارتباطی ندارند. از طرف دیگر تولیدکنندگان هم ارتباط مناسبی با مخاطبان ندارند. مبنای اصلیِ کار ما در جشنواره مد و لباس اتصال میان این سه حلقه است.

حسینی با تاکید بر مسئله هویت ایرانی اسلامی در حوزه مد و لباس، گفت: هم اکنون روی لباس‌هایی که مردم ما می‌پوشند اغلب نشانه‌ها و آثاری هست که ایرانی و اسلامی نیست. ما می‌خواهیم در پروسه زمانی که در نظر گرفته‌ایم، هویت کنونی را تغییر دهیم و به فرهنگ خودمان نزدیک کنیم. متاسفانه چنین نگاهی پیش از این وجود نداشته است.

وی ادامه داد: در گذشته خوارک طراحی مد و لباس ما، خارج از مرز‌ها تعیین می‌شد. گاهی طراحی فرش ایرانی بر روی برخی لباس‌ها از سوی خارجیان به کار گرفته شده و‌‌ همان طرح از خارج وارد کشور شده است. متاسفانه ما از طراحانمان حمایت لازم را به عمل نیاورده‌ایم و بسیاری از این طراحان یا کارشان را‌‌ رها کرده‌ و یا به کشورهای دیگر نقل مکان کرده‌اند.

در ادامه این بحث حمید قبادی گفت: ورود بنیاد فرهنگی اصناف ایران به جشنواره بین‌المللی فجر اساسا به خاطر جبران نقص سهم تولید بوده است. متاسفانه ارتباط منطقی بین طراحان و تولید کنندگان به خوبی برقرار نشده است. ما در دوره‌های پیشین جشنواره ۱۲ هزار طراح را شناسایی کرده‌ایم. برخی از این طراحان از نوابغ طراحی به شمار می‌روند.

اتحادیه طراحان در اتاق اصناف ایران تاسیس می‌شود

صدیقه پاک‌بین یکی دیگر از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره، گفت: امسال پنجمین دوره جشنواره است و هدف ما رسیدن طراحان به جایگاه اصلی خودشان در بخش صنعت است. این امر تنها با یک معرفی ساده عملی نمی‌شود، باید مواردی تشویقی برای تولید‌کنندگان قرار دهیم تا در صورت بهره بردن از طراحان، از مزایایی بهرمند شوند.

این طراح و استاد دانشگاه، تاکید کرد: متاسفانه امروز برخی از طراحان لباس سرخورده شده و کشور را ترک کرده‌اند. برخی هم طرح‌هایشان را در شبکه‌های مجازی ارائه می‌دهند.

حسینی دبیر جشنواره با اشاره به صحبت‌های صدیقه پاک‌بین، گفت: ما در اتاق اصناف ایران موضوع تاسیس اتحادیه طراحان را در حال بررسی داریم.

در ادامه حمیدرضا خانپور، قرار دادن گذر مهارتی در روزهای جشنواره و برگزاری کارگاه‌هایی با موضوع کسب و کار و کارآفرینی را پیشنهاد داد.

طاهری نیز با اشاره به عدم تمرکز جشنواره بر نمایشگاهی بودن جشنواره، تأکید کرد خلاقیت و رقابت مورد توجه و استقبال مخاطبان از طرح‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

عبدالمجید شریف‌زاده طی سخنانی اظهار داشت: جشنواره باید تبلور تمام فعالیت‌های حوزه مد و لباس در طول سال باشد. اگر ارتباط موثری بین دانشگاه‌ها با حوزه تولید و توزیع مد و لباس دیده نشود کار‌ها علمی و ماندگار نخواهد شد و همچنین در دوره‌های گذشته توجه به مسئله فروش بیش از حد بود.

در پایان این جلسه حمید قبادی رئیس جشنواره٬ چند مصوبه درباره چگونگی حضور برند‌های خارجی را قرائتکرد و با موافقت اعضای شورای سیاست‌گذاری به تصویب رسید.

بند‌هایی از این مصوبه به این شرح بود:

الف: کلیه شرکت‌ها و برند‌های اسلامی بدون امکان فروش در جشنواره حضور داشته باشند.

ب: کلیه شرکت‌های مد و لباس که مغایرت با ارزش‌های اسلامی ندارند بودن فروش به جشنواره بیایند.

ج: برندهایی که امکان تولید مشترک در ایران را فراهم می‌کنند به جشنواره بیایند.

د: محور حضور برند‌ها با رعایت شرایط اسلامی فراهم شود.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به دبیری سید منصور حسینی و توسط بنیاد فرهنگی اصناف ایران برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۳۳۳۴۴۱