خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

تجدیدنظر در مجوز برخی نوبت چاپ‌ها ربطی به بولتن‌های رسانه‌ای ندارد

هشتمین دیدار معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اهالی کتاب و نشر، عصر امروز 17 بهمن ماه در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی در ابتدای این نشست درباره برنامه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای دهه فجر گفت: در دهه فجر امسال همچون سال‌های گذشته یکی از برنامه‌های اصلی برگزاری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب سال خواهد بود.هر کدام از این اتفاقات فرهنگی ازجمله مهمترین رویدادها در حوزه کتاب به شمار می‌آید.

صالحی ادامه داد: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به نوعی داوری یکساله حوزه نشر کشور است و جایزه جهانی کتاب سال نیز مطالعات اسلامی ایرانی در خارج از کشور را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. همچنین دهمین جشنواره شعر فجر با برگزاری محافل مختلف داخلی و خارجی در حال برگزاری است و اختتامیه این جشنواره نیز که بوی شعر را در این مدت در فضای داخل و خارج کشور پراکنده می‌کند اسفندماه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد سپس به برگزاری طرح عیدانه کتاب در ایام دهه فجر اشاره و بیان کرد: براساس طرح عیدانه کتاب از 22 بهمن تا عید نوروز طرح کتابفروشی به وسعت ایران به گام دوم می‌رسد و تمام کتابفروشی‌هایی که برای شرکت در این طرح ابراز تمایل کرده‌اند از تخفیف 15 تا 20 درصدی معاونت فرهنگی برخوردار می‌شود.

این مدیر فرهنگی اضافه کرد: علاوه بر این‌ها همچون سال‌های گذشته گرامیداشت دهه فجر وابسته به پیروان ادیان توحیدی کشور نیز برگزار می‌شود. به عنوان مثال در تهران مراسم سالانه این چند سال اخیر مجدداً اجرا می‌شود و در برخی شهرستان‌ها مثل شیراز نیز پیروان ادیان مراسم دهه فجر را گرامی می‌دارند.

او درباره چرایی حضور در مرکز تبادل کتاب نیز یادآور شد: یکی از اهداف حضور معاونت فرهنگی در مراکز کتابفروشی و نشر جدای از تقدیر و خسته‌نباشید گویی به فعالین فرهنگی  کشور درصدد است تا ایده‌های نو و جذاب ترویج کتابخوانی را هم مورد بررسی قرار دهد و هم با حمایت از آنها زمینه اجرایی شدن طرح‌های ترویج کتابخوانی را در سایر شهرها و استان‌های کشور فراهم کند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا؛ مبنی بر موضع ارشاد در قبال بولتن‌سازی رسانه علیه مجوزهای ارشاد و اینکه آیا چنین فشارهای رسانه‌ای در مورد مجوزها بخصوص چاپ‌ها دوم به بعد کتاب‌ها تاثیرگذار خواهد بود یا خیر گفت: مجدداً تاکید می‌کنیم در ارتباط با مجوز کتاب‌ها معاونت فرهنگی تابع ضوابط نشر و قوانین درنظر گرفته شده در این حوزه است. برهمین اساس هیات نظارت، ممیزان، بررسی‌کننده‌های وزارت ارشاد مطابق با قوانین موجود در آیین‌نامه و دستور کار نسبت به صدور مجوز کتاب‌ها اقدام می‌کند البته طبیعی است در این مسیر خطاهای انسانی یا غفلت‌های سهوی هم اتفاق بیافتد.

صالحی ادامه داد: به همین علت است که در مسیر صدور مجوز برای هر دو طرف مؤلف ناشر و وزارت ارشاد حق بازگشت و تجدیدنظرخواهی قائل هستیم به این ترتیب که گاهی مؤلف یا ناشر اصلاحات درخواستی یا غیرقابل چاپ اعلام شدن کتابش را نادرست یا قابل تجدیدنظر می‌داند که با درخواست خود آنها روند بررسی مجدد به ممیز و بررس دیگری ارجاع داده می‌شود. از سویی دیگر گاهی هم به دلیل خطاهای شهری عنوان شده وزارت ارشاد صلاح می‌داند نسبت به اصلاح چاپ بعدی برخی کتاب‌ها اقدام کند که این مسئله ابداً و به هیچ‌وجه تحت تأثیر جو رسانه‌ای یا فشار از سوی برخی رسانه‌ها نیست چرا که روابط حاکم بر مجوز و ممیزی کاملاً روشن و واضح است.

در بخش دیگری از این برنامه محسن پیرآبادی (رئیس هیات امنای مرکز تبادل و عضو شورای شهر تهران) در توضیح کوتاهی درباره چگونگی شکل‌گیری این مجموعه گفت: تبادل کتاب فعالیت جدیدی در حوزه کتاب نیست و امیدواریم با حمایت معاونت فرهنگی در سراسر کشور گسترش پیدا کند. هدف ما این است که کتابخانه‌های منازل حکم یک انبار کتاب را نداشته باشد و امکان صرفه‌جویی در مخارج فرهنگی را فراهم کنیم. مجموعه تبادل کتاب 6 ماه است که به صورت هیات امنایی فعالیت خود را آغاز کرده است.

پیرآبادی اضافه کرد: در همین مدت نسبتاً کوتاه نیز نزدیک به 130 تا 140 هزار کتاب به مجموعه وارد و از آن خارج شده است. برخی از این کتاب‌ها حتی کتاب‌های نویی بودند که به مرکز تبادل کتاب اهدا شده‌اند. با چنین پشتوانه‌ای و براساس آیین‌نامه هیات امنا دستی هم در خیرات کتاب به کتابخانه‌های عمومی داشته‌ایم. امیدوارم حالا که معاونت فرهنگی ارشاد به عنوان اولین مقام دولتی از این مرکز بازدید کردند با حمایت آنها چنین طرح‌هایی که منجر به ترویج کتابخوانی در کشور می‌شود را گسترش دهیم.

کد خبر : ۳۴۴۶۹۴