خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی ارشاد خبر داد:

ساماندهی و تسهیل کافه کتاب‌ها در دستور کار است

دومین جلسه‌ی کتابفروشی گردی معاون فرهنگی وزارت ارشاد عصر امروز (شنبه ۲۸ آذر) در کتابفروشی انتشارات میراث مکتوب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون امیرزاده (مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد) در ابتدای این برنامه با اشاره به برگزاری سومین جلسه کتاب‌گردی به عباس صالحی گفت: هفته آینده روز شنبه کتابفروشی دارالکتاب اسلامیه با مدیریت مرتضی آخوندی برای کتابفروشی انتخاب شده‌اند.

امیرزاده سپس درباره مهمانان کتابفروشی امروز گفت: غلامرضا شجاع از اتحادیه لیتوگراف‌ها و مدیران نشر هرمس نیما مهمانان حضوری امروز هستند.

او همچنین مجدد تاکید کرد که میزان تاثیرگذاری قدمت و عضویت در بخش خصوصی از جمله مواردی است که در انتخاب کتابفروشی‌ها لحاظ می‌شود.

عباس صالحی نیز با اشاره به اینکه یکی از انگیزه‌های حضور در انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌ها رصد پشت صحنه اتفاقاتی است که در صنعت نشر ممکن است اتفاق بیفتد، گفت: هر کتابفروشی به ویژه وقتی قدمتی پنجاه ساله داشته باشد یک سبقه تاریخی دارد که معمولا توجهی به آن نمی‌شود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: من علیرغم اینکه از اتفاقات و جریانات منحصر به کتابفروشی‌ها و انتشاراتی‌ها به اطلاع نبوده و نیستم اما در این جلسات دیدار حضوری با مواردی روبرو می‌شوم که انسان رابه اعجاب می‌آورد. کتابفروشی اساسی که سابقه پنجاه سال سابقه  دارد؛ در واقع یک پشتوانه و بنیانی برای انتشارات سی ساله است که توانسته بیش از ۶ هزار عنوان کتاب فاخر در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی چاپ و منتشر کند. در واقع اسم کتابفروشی اسم کتاب و فرهنگ مبنایی شده تا سرمایه‌گذاری روی کتاب و فرهنگ انجام دهند.

او سپس تصریح کرد: یک کتابفروشی می‌تواند فعالیت و تاثیرگذاری ده‌ها موسسه را داشته باشد؛ صرفا اگر با عشق و علاقه به فرهنگ ایران وارد کشور شوند و ادامه دهند. دیدن کتابفروشی و انتشارات‌هایی مثل اساتید انسان را به آینده نسل ایران امیدوار‌تر می‌کند.

صالحی سپس در پاسخ به این سوال که مسبب جدید معاونت فرهنگی مبنی بر نیاز مصنفان قران به دریافت مجوزی تازه گفت: چنین هماهنگی‌هایی از قبل صورت گرفته بود به خصوص اینکه برخی مجموعه‌هایی بیرون از کشور حتی خطاهای سهوی قرآن‌ها را هم مورد سوء استفاده قرار می‌دهند برای همین نیاز دیدیم تا دقت و توجه را در چاپ قرآن بالا ببریم.

صالحی اضافه کرد: البته این مصوبه نسبت به قرآن‌هایی که برای چاپ جدید ارسال می‌شود اعمال می‌گردد اما قرآن‌هایی که در کتابفروشی‌ها و در جای مختلف توضیح شده زیر نظر سازمان دارالقرآن تالیف شده است و مطابق قبل چنانچه اشتباه کاهشی در آن‌ها وجود داشته باشد سازمان دارالقرآن خود نسبت به جمع آوری آن‌ها اقدام می‌کند.

صالحی همچنین به سوال دیگری مبنی بر اینکه موضع معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در قبال شناور شدن جایزه جلال چیست گفت: در بحث جایزه جلال شناور شدن میزان جایزه در چندین مرحله صورت گرفته و جلسات متعددی برای به نتیجه رساندن آن داشتیم. این مصوبه ناظر به چند حوزه دیگر هم بود که در شورای انقلاب فرهنگی نهایی شد. از آنجایی که خود مبلغ جایزه جلال حساسیت‌های مضاعف و کاذبی روی این جایزه تحمیل کرده بود و حتی مثلا می‌دیدیم رمان به عنوان اصلی‌ترین بخش‌های این جایزه چندین سال هیچ برگزیده‌ای نداشت؛ تصمیم گرفتیم با شناور کردن مبلغ جایزه زمینه بهتری برای ادبیات رقم بزنیم.

صالحی افزود: البته همانطور که اشاره شد بحث مبلغ جایزه تنها یکی از موضوعات این مصوبه است و سه چهار موضوع دیگر نیز نیاز به بازبینی و بازنگری داشت که انجام شد.

او همچنین در توضیح انگیزه نزدیک کردن جایزه جلال به جایزه سال نیز گفت: آنچه که اول پیشنهاد دادیم معادل‌گذاری جایزه جلال هم  ردیف جایزه سال بود در این صورت حوزه‌هایی مثل نقد و مستندنگاری که در جایزه کتاب سال حضور نداشتند نیز هم‌رده و هم‌پای این جایزه قرار می‌گرفتند. به عقیده ما با همسو کردن با هم چند کردن جایزه کتاب سال جلال کاهش زیادی در میزان جایزه جلال رخ نمی‌دهد.

صالحی در پایان ضمن تاکید بر اینکه این مصوبه دو ماه قبل به امضای رییس جمهور رسیده بود و تازه ابلاغ شده است به مباحثی مرتبط با کافه کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: بحث ساماندهی و تسهیل کافه کتاب برخی کتابفروشی‌ها در شورای دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در دست بررسی است و خبر‌ها و نتایج آن با تکمیل جریان اعلام می‌شود.

کد خبر : ۳۳۱۱۶۱