خبرگزاری کار ایران

مرضیه برومند مطرح کرد:

کمربندها فقط در عرصه فرهنگ محکم است

نخستین نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی امروز، سه‌شنبه یکم دی ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیش از آغاز صحبت مسئولان جشنواره؛ نماهنگی برای حاضران در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر پخش شد که به مرور پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی اختصاص داشت. 

مرضیه برومند نیز توضیحات خود را با اشاره به این نماهنگ آغاز کرد و گفت: سال گذشته در جشنواره تئاتر بولونیا - ایتالیا - به جشنواره ما جایزه‌ای تعلق گرفت که با حضور در این کشور «پری‌دریایی طلایی» را دریافت کردیم. کلیپی که ابتدای جلسه برای شما پخش شد نسخه‌ای است که به مسئولان آن جشنواره نشان دادیم و همه حاضران در جلسه از دیدن فعالیت‌ها و گرمای حاکم بر جشنواره بسیار متعجب شدند.

این هنرمند که در دوره گذشته اختلاف‌های زیادی با مدیرکل وقت هنرهای نمایشی داشت،‌ ادامه داد: امسال حالم از دوسال قبل بهتر است، چون آن زمان خیلی خسته بودم و علاوه بر فعالیت‌های مرتبط با جشنواره باید برنامه‌های اکران فیلم شهرموش‌ها را نیز پیگیری می‌کردم. مجموعه این عوامل در کنار ناهماهنگی‌هایی که در مرکز هنرهای نمایشی وجود داشت؛ موجب می‌شد خستگی دو چندان شود. اما در دوره جدید به دلیل هماهنگی‌های بیشتر در مرکز هنرهای نمایشی حالم بهتر است.

او افزود: البته جشنواره همچنان با سال‌های اواخر دهه 60 و اوایل 70 فاصله دارد و شور حال آن دوران ایجاد نشده است. به عنوان نمونه من خیلی علاقه دارم که زمان برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی فضای شهر تهران و دیگر استان‌ها نیز عروسکی باشد و امیدوارم شهرداری‌ها و دیگر ارگان‌ها سال‌ آینده در جریان برگزاری جشنواره همراهی بیشتری از خود نشان دهند.

برومند که واژه «شادپیمایی» را به عنوان جایگزین «کارناوال» انتخاب کرده است؛‌ به آغاز دوره گذشته جشنواره با حضور مردم و هنرمندان عروسکی در خیابان‌ اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم برای نخستین بار در تاریخ «کارناوال» یا «شادپیمایی» انجام دادیم که شهر نیز در جریان برگزاری جشنواره قرار بگیرد. نکته جالب اینکه هیچ شهروندی نسبت به ترافیک ایجاد شده اعتراض نکرد و همه با لبی خندان همراه ما بودند.

پیمان شریعتی (مدیر اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی و پانزدهمین جشنواره عروسکی) در ادامه این جلسه با بیان اینکه سال گذشته یکی از بهترین دوره‌های جشنواره را شاهد بودیم، گفت: به این دلیل که برگزاری سبب ایجاد همگرایی بیشتر در خانواده تئاتر عروسکی شد و همچنین برای نخستین بار صنف نمایشگران عروسکی خانه تئاتر بیشترین همراهی را با دبیرخانه داشت.

او ادامه داد: یکی از دلایل اصلی انتخاب خانم برومند برای دبیری دوره شانزدهم همین ایجاد همگرایی و فعال شدن بچه‌های عروسکی در جشنواره بود که باید تلاش کنیم در این دوره به شکلی گسترده‌تر اتفاق بیفتد.

او با بیان اینکه «حکم دبیر امسال زودتر از دوره‌های گذشته اعلام شد» اظهار کرد: این تصمیم فرصت خوبی را در اختیار دبیرخانه می‌گذارد تا برای دعوت از گروه‌های بین‌المللی به ایران اقدام کنند و همچنین زمان مناسب‌تری برای تولید خانواده تئاتر عروسکی در اختیار می‌گذارد. ما اویل شهریور ماه را برای برگزاری جنشواره درنظر گرفته‌ایم که تا آن زمان پیش‌بینی‌های مالی هم صورت گرفته است.

شریعی جشنواره پانزدهم را «یک اتفاق» توصیف کرد و افزود: از این جهت که 80 درصد امور اجرایی برعهده بچه‌های تئاتر عروسکی قرار گرفت و نیروهای خوبی تربیت شدند که قطعا برای دوره شانزدهم بسیار بهتر عمل می‌کند. وقتی جشنواره‌ها به پایان می‌رسد اتفاق‌ها تمام می‌شود اما برخلاف مرسوم خانه عروسک با برگزاری کارگاه‌های نمایشی فعال بود و خانم برومند این سقف را به خوبی حفظ کرد.

برگزاری جشنواره عروسکی هم‌زمان با تهران در دیگر استان‌ها

مدیر اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: خانم برومند خیلی علاقه بودند جشنواره به دیگر استان‌ها نیز گسترش پیدا کند و بر همین اساس این نوید را می‌‌دهم که در دوره شانزدهم بین سه تا پنج استان همزمان با تهران از جشنواره شانزدهم تئاتر عروسکی میزبانی خواهند  کرد.

بعد از پایان صحبت‌های شریعتی، مرضیه برومند با بیان اینکه چیزی از سال گذشته باقی مانده که او را ناراحت می‌کند گفت: در دوره پانزدهم قول اجرای عمومی آثار جشنواره را مطرح کردم اما متاسفم که بگویم این تعهد را طی یکسال گذشته پیگیری کردیم ولی هیچ همراهی از سوی سالن‌های نمایشی شاهد نبودیم. یکی از محل‌هایی که با منت اجرای دو نمایش را پذیرفتند فرهنگسرای نیاوران بود که نمایش‌های «کدوزری» و «ملاقات بانوی سالخورده» با تحمل سختی‌های فراوان و به‌رغم برخوردهای غیرفرهنگی مجموعه روی صحنه رفت.

او ادامه داد: البته آقای اردلان به ما کمک کردند و چهار نمایش در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته و خواهد رفت. باید به این نکته هم اشاره کنم که هیچ یک از اهالی متخصص و کارگردانان عروسکی به تماشای این آثار نمی‌نشینند و اگر حمایت خانواده عروسکی نباشد از دیگران انتظاری نیست.

صداوسیما بدون دریافت پول تکان نمی‌خورد/ بریز و بپاش‌ها ادامه دارد

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی خاطرنشان کرد: شبکه‌های ترک‌زبان بدون دریافت مبلغی آثار و کالاهای فرهنگی را تبلیغ می‌کنند اما متاسفانه صداوسیمای ما بدون دریافت پول تکان نمی‌خورد. می‌گویند باید  کمربندها را سفت ببندیم اما شاهد هستیم سربندها را سفت کرده‌اند و کمربندی بسته نشده و هرچه به حوزه فکر و هنر ارتباط دارد با دشواری مواجه است اما تمامی بخش‌های دیگر کشور مشغول بریز و بپاش هستند.

شورای شهر و شهرداری به نامه‌ها پاسخ نمی‌دهند

برومند در پاسخ به سوالی مبنی بر تلاش برای تعیین سالن‌ اختصاصی اجرای آثار عروسکی گفت: دو ماه قبل به شورای شهر نامه نوشتم اما تا این لحظه پاسخی نیامده؛ حتی تلاش کردم نامه بسیار سوزناک باشد اما اثری نداشت. همچنین با سازمان زیباسازی هم رایزنی‌هایی صورت گرفت اما آقای علیزاده نیز پاسخگوی نامه ما نبود. مسئولان شورای شهر و شهرداری باید خود را در برگزاری این جشنواره سهیم بدانند.

او افزود: در برنامه‌ای دیگر به همراه مهندس راحتی از مجموعه تئاتر صبا بازدید کردیم که جای شادی، موجب ناراحتی شد. چون سالن بی‌کیفیتی ساخته شده و محلی که برای اجرای آثار نمایشی عروسکی معرفی کردند به هیچ‌دردی نمی‌خورد و از ریشه غلط دارد. وقتی چنین ظرفیت‌هایی فراهم می‌شود بد نیست مسئولان حداقل با یک کارشناس گفتگو کنند.

جشنواره به نوعی رقابتی است

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی همچنین درباره شیوه انتخاب آثار در دوره جدید اظهار کرد: در مرحله اول درها را برای طرح ایده‌ها و نمایش‌نامه‌ها باز گذاشتیم و دلمان می‌خواهد با گروه‌ها وکمپانی مواجه شویم. کارگردان باید از همان ابتدا نسبت به آنچه قرار است انجام دهد تفکر کند و اعضای هیات انتخاب که فعلا مشخص نیستند در مرحله بعد وارد می‌شوند.

او ادامه داد: از این‌جا حمایت از گروه‌ها را آغاز می‌کنیم؛ گرچه شخصا به تعیین سقف و کف برای پرداخت مالی از نمایش‌ها علاقه ندارم اما چاره‌ای نیست. از این‌‌ به بعد، دو مرحله دیگر پیش‌رو داریم که طی آن آثار منتخب برای اجرا در جشنواره به حداقل می‌رسد و طبیعتا حمایت‌ها نیز افزایش می‌یابد. از این مرحله به بعد ما افزایش کیفیت و مراقبت از گروه‌ها را در دستور کار قرار می‌دهیم.

این هنرمند تصریح کرد: طبق گفتگوهای صورت گرفته برنامه‌ای برای معرفی فهرستی از هنرمندان شناخته شده تئاتر درنظر خواهیم گرفت که گروه‌ها در صورت نیاز به مشورت با آنها می‌پردازند.

برومند همچنین تاکید کرد که فقط یک هنر به نام تئاتر می‌شناسد که عروسکی و غیر عروسکی ندارد. او ادامه داد: دایره ارتباطی بین هنرمندان تئاتر محدود است و من فکر می‌کنم اگر دیگر گونه‌های نمایشی نیز به یکدیگر نزدیک شوند اتفاق خوبی رخ می‌دهد امیدوارم به فضایی برسیم که دیگر بین تئاتر عروسکی و دیگر گونه‌ها تفاوتی مطرح نباشد چون اصلا به چنین چیزی قائل نیستم. بویژه در این دوران که همه تکنیک‌ها در یکدیگر تنیده هستند.

دبیر جشنواره از اهدای جایزه به گروه‌های برگزیده در جشنواره شانزدهم خبر داد و گفت: امسال جشنواره به نوعی رقابتی است و در تمام بخش‌ها جایزه‌ای به هنرمند برگزیده تعلق می‌گیرد. چون دوستان معتقد بودند جذابیت را برای گروه‌ها بیشتر خواهد کرد.

مرضیه برومند در انتها از رایزنی با روابط عمومی وزارت نفت برای حمایت مالی از جشنواره خبر داد و دیگر ارگان‌ها مانند وزارت نیر و سازمان محیط زیست را به این کار دعوت کرد.

کد خبر : ۳۳۲۱۳۴