خبرگزاری کار ایران

"قزاق‌ها"ی روس بازار را در دست گرفتند/ موراکامی همدم تهرانی‌ها

کتاب‌هایی مثل «پین بال، 1973» از هاروکی موراکامی با ترجمه‌ی بهرنگ رجبی، «یک تراژدی عاشقانه»‌ی فرانسوا موریاک و «قزاق‌ها»‌ی لف تولستوی روس با ترجمه‌ی عباس‌علی عزتی برخی از نام‌های جدید در لیست پرفروش‌های روزهای پایانی پاییز هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لیست پرفروش‌های بازار کتاب تهران در چهارمین هفته‌ی آذر ماه و با نزدیک شدن به آخر پاییز و زمان شمارش جوجه‌ها با تغییراتی جزئی نسبت به چند ماه اخیر به روز شده است. کتاب‌هایی مثل «پین بال، 1973» از هاروکی موراکامی با ترجمه‌ی بهرنگ رجبی، «یک تراژدی عاشقانه»‌ی فرانسوا موریاک و «قزاق‌ها»‌ی لف تولستوی روس با ترجمه‌ی عباس‌علی عزتی برخی از نام‌های جدید در لیست پرفروش‌های روزهای پایانی پاییز هستند. البته تعدادی از کتاب‌های پرمخاطب ماه‌های گذشته از جمله «ملت عشق»، «بی‌شعوری» و «هنر شفاف اندیشیدن» همچنان خواننده دارند و خیال تکان خوردن از لیست پرفروش‌ها را ندارند. کتابفروشی‌ها هم چشم‌ به راه رسیدن کتاب‌های  چاپ زمستان هستند تا پیشخوان‌ها و قفسه‌هایشان را برای کتاب‌خوانانی تنها در آستانه‌ی فصلی سرد پرو پیمان کنند. هرچه هست در روزهای سرد و برفی زمستان که معمولا سرها در گریبان است؛ داستان‌ها و رمان‌ها بهترین همدم برای لم‌دادن کنار شومینه و بخاری به حساب می‌آیند.

«ابر ابله» اثر ارلند لو با ترجمه شقایق قندهاری، «هنر نا مطمئن بودن»‌ از دنیس مریت جونز و یک رمان پلیسی جنایی که در موقعیتی عجیب‌وغریب روی می‌دهد با نام «شهر و شهر» به قلم چاینا میه‌ویل دیگر آثار کتاب‌های تازه‌وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در چهارمین هفته‌ی آذرماه هستند. البته کتاب‌هایی مثل «جنون هوشیاری» داریوش شایگان به همراه سه‌ اثر «از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان)» که گفت‌گوی حسن قباد با این شخصیت فرهنگی را شامل می‌شود، «شکسپیر و شرکا» و «بر دیوار کافه» هم برای چندمین هفته‌ی متوالی در لیست پرفروش‌ها جا خوش کرده‌اند. رمان‌های «زیبای وحشی» افسانه رازانی، «سجاده و صلیب» به قلم هما پور اصفهانی و «کافه اردیبهشت» سارا خالقی نیز داستان‌های عامه‌پسند ایرانی هستند که این هفته مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و در لیست کتاب‌های پرفروش‌های آخرین روزهای پاییز دیده می‌شوند.  

علاوه بر این‌ها کتاب‌ «جنگ‌های ایران و یونان» با ترجمه‌ی حسن افشار  اثری با حال و هوای تاریخی- سیاسی در این لیست دیده می‌شود و «دراماتورژی فیلم» نوشته‌ی شاپور شهسواری هم جایگاه کتاب‌های سینمایی را در لیست پرفروش‌ها حفظ کرده و یکی از کتاب‌های پرمخاطب این هفته بوده است.

ناشرانی چون تندیس، ثالث، مرکز و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های تهران از 21 آذر‌ماه تا 26 آ‌ذر‌ماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی نشر چشمه: استقبال مراجعان این فروشگاه از «لذتی که حرفش بود» پیمان هوشمندزاده همچنان ادامه دارد و این کتاب را در صدر فهرست پرفروش‌های این فروشگاه قرار داده است. کتابی از شاپور شهسواری در مورد هنر هفتم و سینما، تحت عنوان «دراماتورژی فیلم» نیز در رتبه‌ی بعدی قرار دارد. همچنین داستان ایرانی «پاییز فصل آخر سال است» نسیم مرعشی رده سوم لیست فروش را به خود اختصاص داده و «قزاق‌ها»ی لف تولستوی، دیگر کتاب پرفروش چشمه معرفی می‌شود. البته ترجمه‌ی عادل فردوسی‌پور از «هنر شفاف اندیشیدن» رالف دوبلی همچنان خواهان دارد و پنجمین اثر مورد استقبال مخاطبان در این فروشگاه بود.

کتابفروشی ارغوان: داستان‌های خارجی «پین بال، 1973» از هاروکی موراکامی که اولین رمان این نویسنده به حساب می‌آید و «شکسپیر و شرکا» نوشته‌ی جرمی مرسر با ترجمه‌ی پوپه میثاقی در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی ارغوان ایستاده‌اند. سومین اثر تریسی شوالیه که در سال 2001 نوشته شده تحت عنوان «سقوط فرشتگان» و «ملت عشق» الیف شافاک هم دیگر ادبیات داستانی جهانی هستند که رده‌ی بعدی لیست فروش را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین «ده روز با داعش، در دل خلافت اسلامی» از یورگن تودن‌هوفر در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده؛ قرار دارد و از کتاب‌های سیاسی-اجتماعی مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در هفته‌ی چهارم آذرماه معرفی شده است.

کتابفروشی رود: پرفروشترین کتاب سال 2015 در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانهای کتاب هری پاتر را شکست، تحت عنوان «دختری در قطار» با ترجمه‌ی مهرآیین اخوت در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی رود ایستاده و داستانی در ژانر پلیسی-جنایی از چاینا میه‌ویل که همزمان با ظرافت عادت به «ندیدن» در زندگی مدرن و کلا‌ن‌شهرها را متذکر می‌شود، یا همان «شهر و شهر» رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. همچنین سه رمان و داستان بلند «شکسپیر و شرکا» از جرمی مرسر، ««نی سحرآمیز و چند داستان دیگر » بهومیل هرابال و «قزاق‌ها» نوشته‌ی لف تولستوی نیز در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. علاوه بر این‌ها «وهم جدایی» سایمون ومبول و «چقدر خوبیم ما» همچنان برای مشتری‌های این فروشگاه جذابیت داشته و به عنوان کتاب‌های محبوب در این فروشگاه معرفی شده‌اند.

کتابفروشی نشر ثالث: همچون چند هفته‌‌ی گذشته «از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان)» در لیست پرفروش‌های کتابفروشی ثالث دیده می‌شود. آخرین اثر منتشر شده از  احمدرضا احمدی یعنی «بر دیوار کافه» هم رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. البته فروش دو اثر داستانی «ابر ابله» از ارلند لو و «یک تراژدی عاشقانه» فرانسوا موریاک هم درخور توجه بوده و این دو کتاب در لیست فهرست پرفروش‌ها‌ی چهارمین هفته‌‌ی آذر رتبه‌های خوبی دارند. همچنین تفسیر داریوش شایگان از اشعار بودلر، یا همان «جنون هوشیاری» هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که همچنان در روزهای انتهایی آذر‌ماه مورد توجه مخاطبان قرار دارد.

کتابفروشی تندیس: در این فروشگاه سری کتاب‌های جک ریچر همچون «تا پای مرگ»، «قتلگاه» و «اکو در آتش»، رتیه‌ی ابتدایی فروش را در اختیار دارند و بعد از آن‌‌ها  داستان فلسفی یوستین گوردر با نام «دختر پرتغالی» ایستاده است. همچنین «هنر نامطمئن بودن» دنیس مریت‌ جونز که به مفاهیمی مثل امید، شادی، اطمینان و اعتماد پرداخته هم در لیست پرفروش‌های تندیس دیده می‌شود و رتبه‌ی سوم لیست پنج تایی کتاب‌های پرفروش در این فروشگاه را به خود اختصاص داده‌اند. کتاب‌های «مریخی» اندی وییر، «دوزخ» دن براون و «مخمصه»‌ی هارلن کوبن نیز به عنوان دیگر داستان‌های پرفروش کتابفروشی تندیس معرفی شد. البته براساس پیش‌بینی مسئولین این فروشگاه کتاب «ارثیه‌ی شوم» آلیسون ویر که هفته‌ی آینده پخش می‌شود نیز به راحتی در لیست پرفروش‌ها قرار خواهد گرفت.

کتابفروشی مهرگان: تمامی ترجمه‌ها از اثر داستانی «دختری در قطار» نوشته‌ی پائولا هاوکینز که در یکی دو ماه اخیر مورد توجه کتابخوان‌ها قرار داشته‌ این هفته هم‌ جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بوده‌ است. سه رمان عامه‌پسند و ایرانی «زیبای وحشی» افسانه رازانی، «سجاده و صلیب» به قلم هما پوراصفهانی و «کافه اردیبهشت» سارا خالقی نیز رتیه‌های دوم تا چهارم فروش هفته‌ی چهارم آذر در کتابفروشی‌ مهرگان را از آن خود کردند. «بی‌شعوری» خاویر کرمنت که پای ثابت پرفرو‌ش‌ها در بسیاری از کتاب‌فروشی‌هاست نیز اینجا در جایگاه پنجم ایستاده و همچنان در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود.

کتابفروشی نشر مرکز: اثر داستانی پرفروش «دختری در قطار» نوشته‌ی پائولا هاوکینز با ترجمه‌ی محبوبه موسوی  در کتابفروشی نشر مرکز هم‌ جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها بوده‌ است. البته «شکسپیر و شرکا» نوشته‌ی جرمی مرسر هم برای چندمین هفته متوالی جزو آثار پرمخاطب کتابفروشی نشر مرکز معرفی شد. علاوه بر این‌ها ترجمه‌ی پرویز دوایی از «نی سحرآمیز و چند داستان دیگر» بهومیل هرابال و داستان «پین بال، 1973» از هاروکی موراکانی هم جایگاه خوبی را در لیست پرفروش‌های این کتابفروشی داشته‌اند و دو کتاب پرفروش این کتابفروشی شناخته شدند. کتاب تاریخی- سیاسی «جنگ‌های ایران و بونان» با ترجمه‌ی حسن افشار هم پنجمین کتاب پرفروش کتابفروشی نشر مرکز در اواخر آذر بود.

شهرکتاب مرکزی: «دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد»‌ آنا گاوالدا با ترجمه‌ی الهام دارچینیان و «پین بال، 1973» نوشته‌ی هاروکی موراکامی دو اثر اداستانی خارجی هستند که در شهرکتاب مرکزی ی‌ جزو پنچ کتاب مورد استقبال مخاطبان معرفی شدند. «دختر شینا»‌ی بهناز ضرابی‌زاده که روایتی از دوران جنگ است؛ داستان ایرانی لیست پرفروش‌های این فروشگاه در در پایان آخرین ماه پاییز است. رتبه‌‌‌های چهارم و پنجم جدول هم طبق معمول ماه‌های اخیر به نام «هنر شفاف اندیشیدن» از رالف دوبلی و «بی‌شعوری» خاویر کرمنت ثبت شده است.

کتاب‌های پرفروش هفته‌ی چهارم آذرماه
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1

شهر و شهر

چاینا میه‌ویل/ نریمان افشاری

نشر هیرمند

25000

یک داستان پلیسی جنایی که در موقعیتی عجیب‌وغریب روی می‌دهد

2

قزاق‌ها

لف تالستوی/ عباس‌علی عزتی

نشر چشمه

14000

یکی از آثار اولیه‌ی لف تالستوی که نویسنده آن را در 24 سالگی نوشته است

3

نی سحرآمیز و چند داستان دیگر

بهومیل هرابال/ پرویز دوایی

نشر آگه 12000

داستان‌هایی با نگاهی تاریخی به دوره‌ی اشغال نازی‌ها‌، حکومت کمونیستی تا موقت بازگشایی (معروف به سوسیالیسم با چهره‌ی انسانی)

4

جنگ‌های ایران و یونان

هردوت/ حسن افشار

نشر مرکز 11800

نگاهی تاریخی به نبردهای میان ایرانیان و یونانیان

5

پین بال، 1973

هاروکی موراکامی/ بهرنگ رجبی

چشمه 11000

این کتاب اولین رمان موراکامی به حساب می‌آید

6

یک تراژدی عاشقانه

فرانسوا موریاک/ مهسا ابهری

فرهنگ آرش 13000

بررسی و تحلیل زندگی و سبک داستانی فرانسوا موریاک

7

ابر ابله

ارلند لو/ شقایق قندهاری

ثالث 12000

داستان زندگی یک پسر 25 ساله که به نوعی در گیجی به سر می‌برد

8

هنر نامطمئن بودن

دنیس مریت جونز/ فرناز فرود

کتابسرای تندیس 10000

کتابی درباره‌ی نگاه نو به امید، اطمینان و اعتماد

9

دراماتورژی فیلم

شاهپور شهسواری

چشمه 18000 اثری تخصصی در حوزه‌ی سینما و فیلم‌شناسی
10 شکسپیر و شرکا جرمی مرسر/ پوپه میثاقی مرکز 23500 یک سرگذشت‌نامه درباره‌ی نویسندگان قرن بیستم کانادا

 

کد خبر : ۳۳۰۳۳۳