خبرگزاری کار ایران

بازار کتاب همچنان ساکن و راکد؛

توجه کتاب‌خوان‌ها به «مردم در سیاست ایران»

کتاب‌هایی «دختری در قطار»، «تو همچون پاریس زیبایی»به همراه سه‌گانه‌ی «دفتر بزرگ»، «مدرک» و «دروغ سوم» از آگوتا کریستوف برای چندمین هفته‌ی متوالی به عنوان کتاب پرفروش معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لیست پرفروش‌های بازار کتاب تهران در آستانه‌ی دومین ماه پاییز همچنان با رکود و سکون مواجه است و کتاب‌های پرمخاطب بهار و تابستان هنوز هم بیشترین درخواست را دارند. با این همه کتاب‌هایی مثل «گیرنده شناخته نشد» از کاترین کرسمن تیلور، «چهل‌سالگی‌ها»ی غلامرضا معدنی‌پور که شامل تجارب و اندیشه‌های او در 40 سال زندگی‌اش در قالب نوشته یا عکس است و مجموعه شعر «این‌جا» سروده‌ی ویسواوا شیمبورسکا شاعر لهستانی تازگی لیست پرفروش‌های چهارمین هفته‌ی مهرماه را تا حدودی حفظ کردند. با شروع مهرماه بیشترین فروش کتابفروشی‌ها تا حدود زیادی به کتاب‌های دانشگاهی یا کمک آموزشی اختصاص دارد ولی کتابفروشی‌ها انتظار می‌کشند تا در آبان‌ماه داستان‌ها و شعرهای چاپ پاییزی بیشتری را در قفسه‌های تازه‌های کتاب خود ببینند تا مشتری‌هایشان دست خالی از اثر ادبی به خانه برنگردند.

 «مردم در سیاست ایران» نوشته‌ی یرواند آبراهامیان و «ای آنکه اکنون مرا در دست داری»‌ که گزیده اشعار والت ویتمن با ترجمه‌ی سیروس پرهام را شامل می‌شود دیگر کتاب‌های تازه‌وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در چهارمین هفته‌ی مهرماه هستند. البته کتاب‌هایی مثل «دختری در قطار»، «تو همچون پاریس زیبایی»به همراه سه‌گانه‌ی «دفتر بزرگ»، «مدرک» و «دروغ سوم» از آگاتا کریستوف هم برای چندمین هفته‌ی متوالی به عنوان کتاب پرفروش معرفی شدند. رمان‌های «صد سال تنهایی» گابریل گارسیا ماکز، «شازده کوچولو» با ترجمه‌ی احمد شاملو و «هویت» میلان کوندرا نیز کتاب‌های نسبتا قدیمی هستند که این هفته هم مجددا مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و در لیست کتاب‌های پرفروش‌های آخرین روزهای مهرماه دیده می‌شوند.  

علاوه بر این‌ها دو کتاب «زندگی با تمام وجود» و «توتم و تابو» آثاری با حال و هوای روان‌شناسی هستند که مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته‌اند. «یک عاشقانه‌ی آرام»، «چقدر خوبیم ما» و «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» هم کتاب‌های تقریبا همیشگی در لیست پرفروش‌های چند ماه اخیر هستند. کتاب «‌قاون دوم: انرژی، آشوب و شکل» نوشته‌ی پیتر اتکینز که به خواننده نشان می‌دهد چگونه یک اصل ساده در تبدیلات انرژی مسئول هرگونه دگرگونی و تغییری در گوشه و کنار طبیعت خواهد بود، هم جایگاه کتاب‌های علمی-طبیعی را در لیست پرفروش‌ها حفظ کرده و یکی از کتاب‌های پرمخاطب این هفته بوده است.

ناشرانی چون مروارید، مازیار، بیدگل و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 25 مهرماه تا 30 مهرماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی جیحون: دو اثر روان‌شناسی قدرت «زندگی با تمام وجود» برند برون و «48 قانون قدرت» رابرت گرین و ویولت الفر با ترجمه‌ی فرناز کامیار، در رتبه‌های ابتدایی لیست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاده‌اند و «توتم و تابو» که روایت فروید از این تعریف جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه است در پشت سر آن‌ها قرار دارد. 92 ترفند ساده و مفید لیل لوندز که با استفاده از آن‌ها می‌توان هم در زندگی، هم در عشق و هم در کار، یک گفتگوکننده برتر شد، تحت عنوان «چه‌طور با هر آدمی ارتباط برقرار کنیم» هم این هفته مورد توجه ویژه‌ی مراجعان کتابفروشی جیحون قرار گرفته و در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود. همچنین اثر رابرت بولتون در مورد شناخت روابط انسانی، یعنی «روان‌شناسی روابط انسانی» نیز، دیگر کتاب پرفروش جیحون معرفی شد.

کتابفروشی چتر: داستان‌های سه‌گانه یا تریلوژی آگاتا کریستف یعنی ، «مدرک»، «دفتر بزرگ» و «دروغ سوم» مثل دو هفته قبل در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی چتر ایستاده‌اند و یادآوری‌های طنزگونه‌ی ابراهیم رها درباره‌ی عادات اجتماعی ایرانی یعنی، «چقدر خوبیم ما» رده‌ی بعدی لیست فروش را به خود اختصاص داده است. رمان پائولا هاوکینز که پرفروشترین کتاب سال 2015 جهان لقب گرفته، با نام «دختری در قطار» با ترجمه‌ی فرانک سالاری هم دیگر اثر مورد توجه برای مراجعان این فروشگاه در این هفته بود.  همچنین رمان قدمی «میلان کوندرا» نیز از یکی دیگر کتاب‌های داستانی مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در هفته‌ی چهارم مهرماه معرفی شد.

کتابفروشی روزبهان: مجموعه شعر ویسواوا شیمبورسکا شاعر لهستانی، با نام جالب «این‌جا» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی روزبهان ایستاده و رمان ژاپنی «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش»‌ هاروکی موراکامی با ترجمه‌ی امیرمهدی حقیقت رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. همچنین دو اثر داستانی «یک عاشقانه‌ی آرام» و «40 نامه‌ی کوتاه به همسرم» از نادر ابراهیمی نیز در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. علاوه بر این‌ها «در جستجوی صبح» که خاطرات عبدالرحیم جعفری است؛ هم برای مشتری‌های این فروشگاه جذابیت داشته و یکی از کتاب محبوب در این فروشگاه معرفی می‌شود.

کتابسرای نیک: داستان‌ پائولا هاوکینز که رکورد فروش هری‌ پاتر را هم شکانده یا همان، «دختری در قطار» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابسرای نیک ایستاده است. البته فروش دو جمعه شعر  «کبریت خیس» از عباس صفاری و «ی» به سرایش حسین جنتی هم درخور توجه بوده و این هفته جایگاه این دو کتاب شعر در لیست فهرست پرفروش‌ها رتبه‌های خوبی دارند. همچنین آخرین  داستان بلند منتشر شده از سارا سالار یعنی «هست یا نیست» هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که در روزهای پایانی مهر مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. «یک عاشقانه‌ی آرام» که پای ثابت پرفروش‌ها در ماه‌های اخیر است نیر در انتهای فهرست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاده است.

کتابفروشی مروارید: دو کتاب «تو همچون پاریس زیبایی» و «چهل سالگی‌ها» از غلامرضا معدنی‌پور رتبه‌های ابتدایی فروش این کتابفروشی را در اختیار دارند. بعد از آن‌ها گزیده‌ای از اشعار والت ویتمن با عنوان «ای آنکه اکنون مرا در دست داری» ایستاده و «عاشق‌تر از همیشه بخوان» سیمین دانشور در پشت سر آن قرار دارد. همچنین «چقدر خوبیم ما» اینجا هم در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود و پنجمین کتاب پرفروش مروارید در آخرین روزهاش مهرماه است.

کتابفروشی بیدگل: دو اثر علمی و تخصصی «معنا به مثابه‌ی تجربه‌ی زیسته» با زیر عنوان گذر از نشانه‌شناسی کلاسیک به نشانه‌شناسی با دورنمای پدیدارشناختی از مرتضی بابک‌معین با مقدمه‌ی لاندوفسکی که در دو هفته‌ی اخیر مورد توجه دانشجویان قرار گرفته و «منشاء کیهان» نوشیته‌ی استیون ایلز با ترجمه‌ی حسن فتاحی این هفته‌ جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بوده‌اند. البته داستان‌ «گیرنده شناخته نشد» از کاترین کرسمن تیلور نیز دوباره این هفته رتبه‌‌ی خوبی در لیست کتاب‌های پرفروش‌ها‌ی بیدگل داشته‌ است. البته «مردم در  سیاست در ایران» یرواند آبراهامیان با ترجمه‌ی بهرنگ رجبی نیز این هفته رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال این کتابفروشی داشته و جزو پنج کتاب پرمخاطب معرفی می‌شود. علاوه بر این‌ها کتاب «شهرها و سینماها» نوشته‌ی باربارا منل با ترجمه نیما عیسی‌پور که درباره تئوری مدنیت و مطالعات سینمایی و اثرات آن‌ها بر یکدیگر بحث می‌کند، هم جایگاه خوبی را در لیست پرفروش‌های بیدگل داشته و یکی از پنج کتاب پرفروش این کتابفروشی شناخته شد.

شهرکتاب مرکزی: ترجمه‌ی عادل فردوسی‌پور از «هنر شفاف اندیشیدن» رالف دوبلی که یکی از آثار پرفروش در حوزه‌ی روان‌شناسی است بعد از چند هفته در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته نیز حضوری پررنگ داشته است. در کنار این کتاب‌ که در رتبه‌‌‌ی اول فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، دو اثر داستانی «شازده کوچولو»‌ی نشر امیرکبیر با ترجمه‌ی محمد قاضی و «کوری» از ساراماگو باز هم رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های این شهرکتاب را به خود اختصاص داده‌‌است. همچنین دو کتاب «آه» و «بی‌شعوری» هم در رده‌ی بعدی این فهرست قرار گرفته‌‌اند.

کتاب‌های پرفروش در آخرین هفته‌ی مهرماه
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 مردم در سیاست ایران یرواند آبراهامیان/ بهرنگ رجبی چشمه 14000 پنج پژوهش موردی درباره‌ی ارتباط مردم با سیاست در ایران
2 ای آنکه اکنون مرا در دست داری والت ویتمن/ سیروس پرهام مروارید 8200 گزیده‌ای از مجموعه شعرهای والت ویتمن
3 چهل‌سالگی‌ها علامرضا معدنی‌پور جمال هنر 14000 کتاب مجموعه‌ای است از گزین گویه‌ها (آفوریسم) و عکس‌ها
4 این‌جا ویسواوا شیمبورسکا/ بهمن طالبی نژاد و آنا مارچینوفسکا چشمه 5500 مجموعه‌ای از اشعار ویسواوا شیمبورسکا شاعر لهستانی
5 گیرنده شناخته نشد کاترین کرسمن تیلور / بهمن دارالشفایی ماهی 3500 شرح نامه‌نگاری‌های دو دوست آلمانی ساکن امریکا در دوره‌ی به قدرت رسیدن هیتلر
6 دفتر بزرگ آگوتا کریستوف/ اصغر نوری مروارید 9500 جلد اول از تریلو‌ژی دوقلوها بود که کریستوف را به یکی از معروف‌ترین نویسنده‌های دنیا بدل کرد.
7 مدرک آگوتا کریستوف/ اصغر نوری مروارید 8800 کتاب دوم از تریلو‌ژی دوقلوها
8 دروغ سوم آگوتا کریستوف/ اصغر نوری مروارید 8200 کتاب سوم از تریلو‌ژی دوقلوها
9 دختری در قطار پائولا هاوکینز/ فرانک سالاری البرز 19000 پرفروش‎ترین کتاب سال 2015 در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانه‎ای کتاب هری پاتر را شکست.
10 شهرها و سینماها باربارا منل/ نیما عیسی‌پور بیدگل 25000 نکات جامعه‌شناسه‌ی باربارا منل درباره‌ی چگونگی بازنمایی شهرها در سینما
کد خبر : ۳۱۵۵۲۸