خبرگزاری کار ایران

در نشست تشکل های نشر با دبیر هفته کتاب عنوان شد:

هفته کتاب باید در سطح ملی برگزار شود

نشست نمایندگان تعدادی از تشکل های فعال در حوزه کتاب و نشر با دبیر هفته کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد که در این جلسه نمایندگان صنوف مختلف برنامه‌هایی که برای هفته کتاب درنظر گرفتند را ارائه کردند.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست ، مجید غلامی جلیسه گفت: بنا داریم امسال در برگزاری هفته کتاب هرچه بیشتر از تجربه تشکل ها و انجمن های مرتبط با حوزه کتاب استفاده کنیم.

دبیر هفته کتاب با بیان اینکه در هفته کتاب امسال باید توجه بیشتری به وجه عمومی آن داشته باشیم، افزود: هدف اساسی هفته کتاب، ترویج کتاب و کتابخوانی است. در این مبحث مخاطبان از اهمیت زیادی برخوردار هستند. لذا تولیدکنندگان در اولویت دوم این موضوع قرار می گیرند. از این جهت که تولیدکنندگان و نویسندگان طی یک سال تلاش کردند و قرار است ما در یک هفته آنچه را که آنهاتولید کرده اند را به مخاطبانمعرفی کنیم و جوی ایجاد کنیم تا بارقه هایی از توجه به کتاب شکل بگیرد.

مدیر عامل خانه کتاب با تاکید بر اینکه هفته کتاب باید در سطح ملی برگزار شود، عنوان کرد: در این خصوص تمام تلاش ما باید این باشد که مردم را به مشارکت در حوزه کتاب ترغیب کنیم. با بررسی هایی که از برنامه های سال گذشته صورت گرفته است، بسیاری از برنامه ها معطوف به پایتخت است که این امر ضعف بزرگی محسوب می شود.

وی افزود: باید بتوانیم مشارکت رسانه های عمومی در قالب تلویزیون، رادیو، سینما و روزنامه ها را برای هفته کتاب جلب کنیم. بنابراین امسال باید هفته کتاب را به عنوان یک برند در سطح ملی و برای مردم پررنگ کنیم تامطالبه مردم در خصوص هفته کتاب افزایش یابد.

غلامی جلیسه در ادامه گفت: هفته کتاب باید به عنوان هفته مهمی در تقویم فرهنگی همه ارگان ها مهم و تاثیر گذار ثبت شود تا برای آن برنامه ریزی مناسب اجرا شود.

وی تاکید کرد: ما از مشارکت و همکاری تشکل های مختلفی که در حوزه کتاب فعالیت می کنند حمایت میکنیم از اینجهت که این تشکل ها در بدنه مردم و جامعه حضور دارند. با این پیش شرط که در فعالیتهای آنها به مناسبت هفته کتاب برنامه های تکراری و صنفی دیده نشود.

در ادامه این جلسه، نماینده انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با بیان اینکه این انجمن 18سال سابقه فعالیت دارد و همه نویسندگان، شاعران، روزنامه نگاران حوزه کتاب و نوجوان در آن عضو هستند، گفت: سال گذشته وزارت ارشاد در هفته کتاب برگزاری سومین جشنواره کتابخانه های خانگی را بر عهده ما گذاشته بود را به انجام رساندیم. امسال هم آمادگی داریم چهارمین دوره این جشنواره را برگزار کنیم.

برآبادی برگزاری بزرگداشت‌های فرهنگی با حضور منتقدین و دست اندرکاران کتاب کودک، برپایی دیدار نویسندگان با مخاطبان و نکوداشت پیشگامان حوزه کتاب کودک از دیگر فعالیت های این انجمن در هفته کتاب دانست.

در ادامه، حاجی‌آبادی (نماینده انجمن ناشران خصوصی دفاع مقدس) با بیان اینکه ما بانی نذر کتاب هستم، گفت: تا امروز 9 دوره این طرح در کشور اجرایی شده که در طی آن نزدیک به 34 هزار کتابکه حدود 2 میلیارد ریال برآورد مالی داشت، نذر شده است. هدف از نذر کتاب، خوانده شدن کتاب است. ما می توانیم در ایام محرم یازدهیمن دوره نذر کتاب را برگزار کنیم.

همچنین نماینده انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی سابقه فعالیت گفت: تا به امروز 6 دوره نمایشگاه کتابهای دانشگاهی را در هفته کتاب برگزار کرده ایم و امسال هم این نمایشگاه در کانون پرورش فکری کودکان برگزار خواهد شد.

در ادامه نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: ما باید برنامه‌های هفته کتاب را به گونه ای برگزار کنیم که فرصت بهره‌مندی همه این برنامه‌ها برای تمامی افرد فراهم شود نه اینکه به دلیل فشردگی برنامه از تعدای از آنها بی‌بهره بمانیم. همچنین برای پیشبرد بهتر فعالیت ها و برنامه ها باید شعار هفته کتاب هر چه سریع تر نوشته شود.

فروغی به فعالیت های این اتحادیه در هفته کتاب اشاره کرد و گفت: مطابق چند سال گذشته مراسمی با حمایت وزارت ارشاد تحت عنوان«گردهمایی اهالی نشر و مسوولان» برگزار می کنیم.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: اتحادیه با همکاری فعالان حوزه توزیع کتاب نمایشگاه‌های موردی که در مناطق مختلف تهران برگزار می شود را برعهده بگیرد تا از شکل‌گیری نمایشگاه‌هایی که در شان جمهوری اسلامی ایران نیستد جلوگیری شود.

در ادامه فخری زاده؛ نماینده دیگر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه تمام برنامه هایی که انجمن‌ها و صنوف در این جلسه مطرح کردند از دل آن هدف اصلی هفته کتاب که عمومی کردن کتاب است بیرون نمی‌آید، گفت: ما باید به دنبال خواننده بگردیم و برای تحقق این هدف می‌توانیم برای کتابخانه‌ها و حتی برای کتابخوان‌ها جایزه در نظر بگیریم.

در ادامه و پس از صحبت نمایندگان صنوف مختلف، جلیسه به جمع بندی نکته هایی که نمایندگان انجمن‌ها به آن اشاره کرده بودند پرداخت و گفت: برگزاری نمایشگاه که فصل مشترک تمام انجمن ها و صنوف است طرح خوبی است. اما اینکه این نمایشگاه در چه سطحی با چه شکلی و با چه ویژگی هایی برگزار شود از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب با تاکید بر اینکه طرح هایی مانند نذر کتاب که مشارکت عمومی را به دنبال دارد باید توسعه و تقویت شوند، گفت: امسال باید نقاط ضعف و قوت نذر کتاب را به خوبی شناسایی کنیم تا با سازوکار بهتری اجرایی شود. یکی از این ضعف ها عدم مشارکت صدا و سیما با این طرح است که امسال باید این ضعف به نقطه قوت تبدیل شود. همچنین، همزمانی هفته کتاب با محرم و صفر این فرصت را برای ما فراهم می کند تا انجمن ها و صنوف از ظرفیت مساجد و تکایا برای معرفی کتاب ها استفاده کنند.

جلیسه به نقش مهم کتاب فروشی هادر هفته کتاب اشاره کرد و افزود: کتاب فروشی ها به عنوان محلی برای رفت و آمد مردم باید بیشتر به هفته کتاب اهمیت دهند. بنابراین نباید در برنامه های خود برای هفته کتاب نمایشگاه زده شویم.از این جهت که نمایشگاها خط سیر مردم به سمت کتاب را تغییر می دهند و آنها را از رفتن به سمت کتاب فروشی ها باز می دارند. ما باید مردم را با کتاب فروشی ها آشتی دهیم. برای تحقق این هدف باید دیدار نویسندگان با مخاطبان در کتاب فروشی ها انجام شود. همچنین در مراسم امضای نوسندگانرا در دستور کار خود قرار دهیم.

جلیسه در پایان گفت: ما در خانه کتاب در پی راه اندازی طرحی با عنوان اهدای کتاب هستیم که مردم در آن مشارکت می کنند. به این صورت که اگر کتاب یا کتابخانه ای دارند به این طرح اهدا کنند. از طرف دیگر ارگانهایی که تقاضای کتاب دارند از این کتاب ها استفاده کنند. این طرح همزمان با هفته کتاب اجرایی می‌شود.

کد خبر : ۳۱۱۳۴۸