خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات نظارت بر اجرا ضوابط نشر:

مجوزها همچنان در تهران صادر می‌شود

به گفته‌ی رئیس هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر هنوز تمامی جنبه‌های کارگروه‌های جدید نظارت بر نشر در پنج استان کشور روشن نیست.

محمدعلی مهدوی‌راد (رئیس هیات نظارت بر اجرا ضوابط نشر) در توضیح شرایط و نحوه‌ی فعالیت کارگروه‌های جدید نظارت بر نشر در پنج استان کشور به خبرنگار ایلنا گفت: ما هنوز این طرح را نهایی نکرده‌ایم، فعلا استان‌هایی مثل آذربایجان، خراسان و کرمان مورد بحث قرار گرفته‌اند و مقدمات کار برای آن‌ها انجام شده است. استان خراسان حتی مسئولان و گروه‌های نظارتی خود را هم معرفی کرده‌اند و ما بررسی کردیم و گروه استان خراسان نهایی شد. به ترتیب هرکدام از استان‌ها افراد را معرفی کنند کار جلو می‌رود.

وی ادامه داد: براساس معیارهایی که در اختیار آن‌ها می‌گذاریم و با نظارت افرادی که ارشاد استان مذکور معرفی و ما تایید می‌کنیم؛ خودشان می‌توانند روال بررسی و نظارت را انجام بدهند و نتیجه‌ی نهایی را به وزارت ارشاد اعلام می‌کنند. مجوز نهایی هم در تهران و وزارتخانه صادر می‌شود.

رئیس هیات نظارت بر اجرا ضوابط نشر همچنین درباره‌ی احتمال اجرای این طرح برای استان‌های دیگر اظهار داشت: هنوز خیلی دقیق همه‌ی جوانب را نمی‌دانیم. در حال تجربه کردن هستیم. مثلا گفتیم هر استانی که مقدار مشخصی کتاب تولید کند؛ می‌تواند از چنین امکانی برخوردار شود. این طرح در گام‌های اولیه است و امیدواریم که خوب جواب بدهد تا بتوانیم در استان‌های دیگر هم اجرا شوند.

براساس موافقت کمیته تخصصی هیات نظارت بر نشر قرار است پنج کارگروه جدید نظارت بر نشر در استان‌های خوزستان، همدان، یزد، فارس و گیلان تشکیل شود.

از سال 1389 به این سو و با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، استان‌های خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان شرقی، اصفهان و قم دارای کارگروه نظارت استانی هستند.

بنا بر اعلام، این اقدام به منظور تمرکززدایی و تسریع در فرآیند ممیزی کتاب در دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی انجام شده است.

کد خبر : ۳۱۰۷۷۸