خبرگزاری کار ایران

در جلسه نقد آلبوم "ساعت نامیزان" مطرح شد:

در موسیقی راک همه چیز را باید از ابتدا ساخت

راک ایران با کوروش یغمایی و فریدون فروغی و فرهاد مهراد درست شروع شد اما در این میان یک برشی به وجود آمد که همین برش باعث شد همه چیز به خانه اول برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ روز گذشته جلسه نقد و بررسی آلبوم ساعت نامیزان ساخته‌ی خشایار جوزی با حضور نیما جوان (مدیر پخش جوان)، خشایار جوزی (آهنگساز و نوازنده گیتار الکتریک) و میلاد جوزی (نوازنده گیتار باس) در سالن کنفرانس سرنا برگزار شد.

نیما جوان در ابتدا درباره پخش آلبوم‌های موسیقی گفت: به طور کلی پخش یک آلبوم موسیقی معضل بزرگی است. زیرا متاسفانه در کشور هفتاد میلیونی ایران تنها حدود 100 فروشگاه تخصصی برای موسیقی داریم و زمانی که یک هم چین آلبومی با هزار عدد تیراژ برای پخش اول تمام می‌شود؛ متاسفانه جشن ملی می‌گیریم که این اتفاق برای من خیلی دردناک است.

جوان افزود: متاسفانه در حال حاضر هر اتفاقی که خارج از موسیقی پاپ می‌افتد خیلی پرداخته نمی‌شود. به طور مثال روز جمعه آلبوم "آن دگر" از مرحوم پروعطایی را رونمایی کردیم که هیچ پوشش رسانه‌ای پیرامون آن صورت نگرفت. همین امر باعث شد آلبوم کمتر دیده شود.

خشایار جوزی در ادامه نشست نقد و بررسی آلبوم ساعت نامیزان عنوان کرد: زمانی که این آلبوم را می‌نوشتم مخاطب خود را می‌شناختم اما فکر نمی‌کردم مخاطب موسیقی بسیار محدودتر از آن چیزی که فکر می‌کردم؛ باشد.

وی افزود: این آلبوم را یک بچه 17 ساله نوشته است و بیش از آنکه به فکر جذب مخاطب باشد به فکر نشان دادن مهارت خود است. خشایار جوزی در این آلبوم سعی کرده بگوید که یک نوازنده حرفه‌ای گیتار الکتریک است.

جوزی تصریح کرد: این پیش زمینه را گفتم تا به اینجا برسم که با تمام این جزئیات من به مخاطبم هم فکر کردم و دلیل محدود بودن مخاطب را در این می‌دانم، زمانی که ما تنها 100 مرکز فروش داریم باید مخاطب موسیقی‌مان محدود باشد.

این آهنگساز افزود: در تمام جهان آنقدر به موسیقی بی‌کلام بها دادند که الان از آن خسته‌اند به همین خاطر می‌بینیم موسیقی بی‌کلام زیاد شده اما در ایران کسی به موسیقی بی‌کلام نپرداخته است. ما یک پرش در موسیقی داشته‌ایم. ما تمام تلاش‌مان این بود که موسیقی دهه هشتادی جالبی تولید کنیم اما به یکباره در موسیقی 2010 جهان افتادیم.

وی درباره اینکه قصد تولید آلبوم باکلام نیز دارد، گفت: در اینکه دغدغه موسیقی بی‌کلام دارم شکی نیست اما بعید نیست در آلبوم جدیدم آوا و صدا داشته باشم که در آلبوم جدیدم از آوا استفاده کرده‌ام.

جوزی درباره برنامه‌های آینده‌اش توضیح داد: چند پروژه جدید در دست تولید دارم که یکی از آن‌ها تولید یک آلبوم بلوز است. هدف من پرکردن جاهای خالی‌ست که تمامی موزیسین‌های جهان این کار را انجام داده‌اند اما پروژه‌ای که در حال حاضر تمامی تمرکز من را گرفته و در حال تولید آن هستیم؛ آلبومی جدید در حوزه موسیقی راک است. این اثر بسیار مفهوم‌گراتر از آلبوم ساعت نامیزان است.

میلاد جوزی (نوازنده گیتار باس آلبوم ساعت نامیزان) در ادامه نشست در اعتراض به وضعیت پخش آلبوم‌های موسیقی گفت: باید بگویم که مراکز پخش موسیقی ما دقیقا باتوجه به ظرفیت مخاطبان وجود دارد زیرا ما همین اندازه موسیقی می‌خواهیم. من می‌خواهم بپرسم که تا حالا شده ساعت‌ها برای پیدا کردن موسیقی خوب وقت بگذاریم؟ ما که موزیسین و اهل این رشته هستیم خودمان باید این موضوع را پرورش بدهیم و هوای موسیقی را داشته باشیم. چند هفته پیش در رونمایی آلبوم داماهی هزار نفر آدم آمده بود. همه‌ی حاضران از موزیسین‌های حرفه‌ای و عالی ما بودند اما جای مخاطبان موسیقی خالی بود که این خیلی بد است.

خشایار جوزی در ادامه درباره سبک موسیقایی‌اش توضیح داد: من تعصبی به راک ندارم و در هر ژانری دنبال موسیقی خوب کار کردن هستم. راک ایران با کوروش یغمایی و فریدون فروغی و فرهاد مهراد درست شروع شد اما در این میان یک برشی به وجود آمد که همین برش باعث شد همه چیز به خانه اول برسد.

وی ادامه داد: من به این امر اعتقاد دارم که اگر کاری نمی‌گیرد دلیلش این است که هنرمندان ما بین‌المللی فکر نمی‌کنند. اگر می‌خواهیم مخاطب داشته باشیم باید بین‌المللی فکر کنیم. من تمام تلاشم را می‌کنم که حتی کسی که واژه راک را به انگلیسی غلط می‌نویسد با موسیقی من ارتباط برقرار کند. به نظر من موسیقی درحال پیشرفت است و پخته‌تر می‌شود، از نظر من ما دو سبک موسیقی بیشتر نداریم و آن هم موسیقی خوب و بد است.

وی درباره تصویر و اندیشه پشت قطعات عنوان کرد: همه قطعات برای من تصویر دارد و تصویرهای آن خیلی کارتونی و فانتزی است. به طور مثال قطعه «سواران وحشی شب» تصویر دارد و تصویر آن هم به دهه‌ی هشتاد بازمی‌گردد. به نظر من قطعه «فرقی نداره» تنها قطعه‌ای است که هیچ تصویری ندارد. «فرقی نداره» تنها قطعه‌ای است که از روی نیاز نوشته شده است.

کد خبر : ۳۰۶۸۲۸