خبرگزاری کار ایران

اما و اگرهای بزرگترین جشنواره موسیقی کشور

سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر درحالی پروسه‌های اجرایی خود را طی می‌کند که دفتر موسیقی هیچ سمت اجرایی ندارد و حمیدرضا نوربخش با وجود اتهامات متعددی مبنی بر تخلف در هیئت مدیره خانه موسیقی؛ ریاست آن را عهده‌دار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پروسه برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر همچنان پر از ابهام است و در طول چند چند ماه گذشته فراز و فرودهای عجیبی را طی کرده است. جلسه شورای طرح و برنامه جشنواره سی و یکم موسیقی فجر  تیرماه امسال درحالی برگزار شد که پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی در آن زمان؛ اطلاعی از برگزاری این جلسه نداشت و در نتیجه در جلسه حضور نیافت.

حذف ارجمند؛ پررنگ شدن خانه موسیقی

دقیقا در زمانی که پیروز ارجمند به تدریج از فضاهای رسمی و دولتی به عقب رانده می‌شد تا به‌طور کلی از دفتر موسیقی حذف شود؛ بحث حضور پررنگ خانه موسیقی در جشنواره به واسطه حمایت مرادخانی (معاون وزیر ارشاد) قوت گرفت. درواقع با حذف پیروز ارجمند و حضور خانه موسیقی به عنوان یک نهاد صنفی؛ دفتر موسیقی هیچ جایگاهی در برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر پیدا نمی‌کرد و به همین ترتیب خانه موسیقی در جلسه شورای طرح و برنامه جشنواره سی و یکم موسیقی فجر حضور پیدا نکرد.

در همین زمان؛ انتقادات هنرمندان به خانه موسیقی بیشتر و بیشتر شد. این نهاد صنفی از سوی صدها هنرمند موسیقی به عدم رعایت اساسنامه متهم شد. اتهاماتی که مشخصا تخلفات هیئت مدیره را آشکار می‌ساخت. با وجود این انتقادات سخنگوی ارشاد به طور سمی اعلام کرد برگزاری جشنواره موسیقی فجر به خانه موسیقی واگذار شده است.

مدیرعامل متهم به تخلف؛ رئیس جشنواره فجر می‌شود

با شدت یافتن این انتقادات و علنی شدن برخی تخلفات واضح خانه موسیقی؛ مرادخانی اعلام کرد مسئولیت برگزاری جشنواره را به یک نهاد صنفی نمی‌دهد و خانه موسیقی باید شبهات موجود را رفع کند. او همچنین اعلام کرد: وجاهت قانونی این نهاد برای ارشاد بسیار مهم است و باید مشخص شود آیا خانه موسیقی توانایی برگزاری جشنواره را دارد یا خیر. البته به نظر ما نمی‌توان گفت که خانه موسیقی هم اکنون غیر قانونی است.

پس از مدتی سکوت و بی‌اطلاعی از شرایط جشنواره؛ مرادخانی در اقدامی عجیب‌ برگزاری جشنواره را به حمیدرضا نوربخش واگذار کرد. سخنگوی وزارت ارشاد نیز بار دیگر درباره واگذاری جشنواره موسیقی فجر به خانه موسیقی گفت: شبهه‌ای که قبلا مطرح شده بود مبنی بر اینکه قرار است اجرای جشنواره موسیقی فجر تماما به خانه موسیقی واگذار شده و اداره کل موسیقی  مسئولیت اصلی را ندارد از بین رفته. مدیرعامل خانه موسیقی هم به عنوان شخص حقیقی در برپایی این جشنواره حضور خواهد داشت نه حقوقی. درنتیجه مشکل خاصی درباره اداره جشنواره موسیقی فجر نیست. جالب‌ اینجاست که نوربخش نه به عنوان مدیرعامل نهادی صنفی با ده‌ها تخلف بلکه به عنوان شخصیتی حقیقی ریاست جشنواره را برعهده گرفت.

تخلفات آشکار خانه موسیقی در برخی بخش‌ها شخص نوربخش و هیئت مدیره را هدف گرفته است. حال سوال اینجاست؛ چرا شخصی که از سوی برخی هنرمندان متهم به تخلف شده؛ ریاست بزرگترین جشنواره موسیقی کشور را برعهده می‌گیرد آنهم در شرایطی که به گفته‌ مرادخانی هنوز دفتر موسیقی شبهات را برطرف نکرده است.

حذف دفتر موسیقی از جشنواره موسیقی فجر

در نهایت دفتر موسیقی وزارت ارشاد به طور کامل از جریان برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر خارج شد؛ نوربخش به عنوان رئیس جشنواره، علی ترابی به عنوان مدیر اجرایی جشنواره و حسن ریاحی در سمت دبیر جشنواره کارهای برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر را اداره می‌کنند.

حسن ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره شرایط کنونی جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: به نظر می‌رسد سیاست بر این است که جشنواره به همین شکل اداره شود و دفتر موسیقی نقشی در برگزاری آن نداشته باشد. 

او همچنین درباره فراخوان سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر توضیح می‌دهد: در این جشنواره تصمیم گرفته شده تا بخش رقابتی وجود نداشته باشد در نتیجه فراخوانی برای جشنواره منتشر نخواهد شد.

در شرایط فعلی وزارت ارشاد بر حضور نوربخش به عنوان شخصیتی حقیقی و نه حقوقی اصرار دارد و نمی‌خواهد تخلفات هیات مدیره این خانه را که نوربخش نیز عضوی از آنهاست؛ در مسند ریاست خانه موسیقی در نظر بگیرد. حال باید دید آیا معاونت هنری وزارت ارشاد؛ شرایط اداره و برگزاری جشنواره را تغییر خواهد داد یا خیر.

کد خبر : ۳۰۶۵۶۵