خبرگزاری کار ایران

اقبال تهرانی‌ها به نامه‌های احمد شاملو به پسرش

بازار کتاب تهران در آخرین روزهای تابستان کتاب‌های جدیدی را در لیست پرفرو‌ش‌ها می‌بیند. البته کتاب‌های معرفی شده برای مسابقه‌ی کتابخوانی برنامه‌ی خندوانه همچنان توجه مطالعاتی عموم را به خود جلب کرده‌اند و در لیست پنج‌تایی پرفروش‌های بیشتر فروشگاه‌های کتاب دیده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «فرار از اردوگاه 14»، «امید آفتابی من!» که مجموعه نامه‌های احمد شاملو به پسرش "سامان" را شامل می‌شود، «مادلن در زیباترین صبح جهان» و «سوزن ته‌گرد» کتاب‌های تازه وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در چهارمین هفته‌ی شهریورماه  هستند. همچنین «جزء از کل»، «ملت عشق» و «بی‌شعوری» که چند ماهی می‌شود یک هفته درمیان در لیست کتاب‌های کتاب‌های پرفروش جا خوش کرده‌ بودند، این هفته نیز در کتابفروشی‌ها جزو پنج کتاب پراستقبال بودند. البته کتاب‌هایی مثل «یادداشت‌های روزانه‌ی محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس»، «موزه‌ی معصومیت» و «چقدر خوبیم ما» هم برای چندمین هفته‌ی متوالی به عنوان کتاب پرفروش معرفی شدند. رمان‌های «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» زویا پیرزاد، «یک عاشقانه‌ی آرام» از نادر ابراهیمی و «یادداشت‌های زیرزمینی» داستایوفسکی نیز کتاب‌های نسبتا قدیمی هستند که هنوز مورد توجه کتابخوان‌ها هستند و هرازگاهی مثل این هفته در لیست کتاب‌های پرفروش دیده می‌شوند. علاوه بر این‌ رمان‌های «راز شوهر» از لیان موریارتی و «کمد دوران کودکی» آثار داستانی چاپ تابستان هستند که مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته‌اند. «بلوغ و مدرنیته» از دیوید ج.اوون و «فرم و فرمالین: کالبدشکافی روایت در سینما» هم کتاب‌های پرفروش حوزه‌ی هنر و علوم انسانی در اواخر تابستان معرفی شدند.

ناشرانی چون مروارید، ثالث، مرکز و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند .

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 21 شهریورماه تا 26 شهریورماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی رود: دو رمان «ملت عشق» نوشته‌ی الیف شافاک با ترجمه‌ی ارسلان فصیحی و «موزه‌ی معصومیت» از اورهان پاموک، همچنان در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده؛ قرار دارند. البته رتبه‌‌ی اول جدول فروش در اختیار «چقدر خوبیم ما» ابراهیم رهاست که نکاتی طنزی درباره‌ی معضلات اجتماعی و مشکلات فرهنگی جامعه را شامل می‌شود.  سروده‌های مناجات‌گونه‌ی طنز رضا احسان‌پور تحت عنوان «چوپان معاصر» که از داستان موسی و شبان مولانا الهام گرفته هم دیگر کتاب پرفروش کتابفروشی چتر در این هفته معرفی شد. همچنین روایت داستانی طنز گونه‌ی رحیم رسولی، یعنی کتاب «سوزن ته گرد» که خودش درباره‌اش می‌گوید: «دلم نمی‌آمد این روایت گونه‌های طنزآمیز را مجموعه داستان بنامم. می‌ترسیدم بازهم برای نثر طنز ما داستان درست کنند، ولی وقتی دیدم استادیوم آزادی هم برای خودش مجموعه دارد، گفتم چرا ما نداشته باشیم!» نیز، پنجمین کتاب پرفروش این فروشگاه در روزهای پایانی شهریور بود.  

کتابفروشی نشر چشمه: دو اثر داستانی «فرار از اردوگاه 14» از بلین هاردن و «هی هی-جبلی- قم قم»‌ رضا دانشور، در رتبه‌های ابتدایی لیست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاده‌اند و «یک عاشقانه‌ی آرام» نوشته‌ی نادر ابراهیمی که بعد انتخاب شدن برای مسابقه کتابخوانی برنامه خندوانه بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است در پشت سر آن‌ها قرار دارد. نامه‌های احمد شاملو به پسرش سامان، تحت عنوان «امید آفتابی من» جدیدترین کتاب مرتبط با این شاعر است هم این هفته مورد توجه ویژه‌ی مراجعان کتابفروشی نشر چشمه قرار گرفته و در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود.  همچنین کتاب پرطرفدار «بی‌شعوری» برای چندمین ماه متوالی، پنجمین کتاب پرفروش چشمه معرفی شد.

کتابفروشی نشر ثالث: عکس‌ها و روایت‌هایی از سنگ مزار بیش از 80 نویسنده و شاعر مطرح جهان  یعنی، «در محفل شاعران مرده»‌ی سیز نوته بام رتبه‌ی‌ ابتدایی فروش در کتابفروشی ثالث را به خود اختصاص داده است. ترجمه‌ی حشمت کامرانی از چهارمین اثر منتشر شده از ایوان کلیما، یا همان «نه فرشته نه قدیس» هم دیگر اثر مورد توجه برای مراجعان این فروشگاه در این هفته بود. «مادلن در زیباترین صبح جهان» نوشته‌ی پاسکال کینیار و «یادداشت‌های زیرزمینی» داستایوفسکی نیز از جمله داستان‌های مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در روزهای پایانی تابستان معرفی شدند. «جامعه‌شناسی استارک» که روایت‌های رادنی استارک درباره علم جامعه‌شناسی را با مخاطب درمیان می گذارد هم برای مشتری‌های این فروشگاه جذابیت داشته و جزو پنج کتاب پرفروش این هفته به‌شمار می‌آید.

کتابفروشی نشر مرکز: تازه‌ترن اثر چاپ شده از ابراهیم رها با نام «چقدر خوبیم ما» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی نشر مرکز ایستاده و اثر منتقدانه‌ی «ما ایرانیان» نوشته‌ی مقصود فراستخواه که مجموعه مباحث او در بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان است که طی سلسله بحث‌هایی درباره خلقیات ایرانی مطرح شده بود؛ رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. البته استقبال مراجعان این فروشگاه از دیگر اثر نقادانه به جامعه‌ی ایرانی یعنی، «ایرانیان» همایون کاتوزیان هم درخور توجه بوده و این هفته جایگاه این دو کتاب در لیست فهرست پرفروش‌ها رتبه‌های خوبی دارند. همچنین کتاب چندجلدی زیست‌محیطی «آب پنهان»  تونی آلن با ترجمه آرش حسینیان و مریم بیرمی در جایگاه چهارم این فهرست ایستاد. «عدالت، آنچه با پول نمی‌توان خرید» و «لیبرالیسم و محدودیت‌های عدالت» هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که در چهارمین هفته‌ی شهریور مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در انتهای فهرست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاد.

شهرکتاب خرمشهر: آثار داستانی «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» زویا پیرزاد و «فرانکشتاین در بغداد» از احمد سعداوی با ترجمه‌ی امل نبهانی جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های شهرکتاب خرمشهر هستند. «یادداشت‌های روزانه‌ی محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس» به خواستاری ایرج افشار و با کوشش محمد افشین‌وفایی و پژمان فیروزبخش که توسط نشر سخن منتشر شده نیز دیگر کتاب لیست پرفروش‌های این فروشگاه معرفی شد. علاوه بر این‌، ترجمه‌ی عادل فردوسی‌پور از «هنر شفاف اندیشیدن» رولف دوبلی نیز این هفته مورد استقبال کتابخوانان قرار گرفته و در جایگاه آخر لیست پرفروش‌های این شهرکتاب ایستاده است. از سیزدهمین مجلد مجموعه تجربه هنر و زندگی نشر گمان به‌نام «فلسفه‌ای برای زدگی، رواقی زیستن در دنیای امروز» هم استقبال خوبی صورت گرفته است.

شهرکتاب کامرانیه: دو رمان «جزء از کل» و «سوکورو تازاکی بی‌رنگ» این هفته‌ هم جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بوده‌اند. البته داستان تازه منتشر شده‌ی پاتریک مودیانو در ایران یا «کمد دوران کودکی» نیز در رتبه‌های ابتدایی لیست کتاب‌های پر فروش‌ها‌ی شهرکتاب کامرانیه قرار دارد. «یادداشت‌های روزانه‌ی محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس» کتاب دیگری است که این هفته رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال این شهرکتاب داشته و اینجا هم جزو پنج کتاب پر مخاطب معرفی می‌شود.  در کنار  این‌ها، ترجمه‌ی سحر حسابی از «راز شوهر» لیان موریارتی نیز مورد توجه مشتریان این فروشگاه قرار گرفته است.

شهرکتاب بهشتی (بخارست): دو کتاب جامعه‌شناسانه‌ی «ما ایرانیان» فراستخواه و «بلوغ و مدرنیته» در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته حضوری پررنگ داشته‌‌اند. در کنار این کتاب‌ها که در رتبه‌‌های اول و سوم فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، دو اثر دیگر در حوزه‌ی علوم انسانی و هنر، یعنی «شهرفرنگ اروپا»‌ی پاترک اوئورژدنیک و «فرم و فرمالین: کالبدشکافی روایت در سینما» از رضا کاظمی نیر رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های این شهرکتاب را به خود اختصاص داده‌‌اند. همچنین کتاب «دیگری» نوشته‌ی آرتور شنیتسلر هم همزمان با نقد آن توسط علی‌اصغر حدادو توماس کلویبر در شهرکتاب در رده‌ی بعدی این فهرست قرار گرفته‌ است.

شهرکتاب مرکزی: مثل خیلی از کتابفروشی‌ها در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته هم دو اثر ایرانی «یک عاشقانه‌ی آرام» از نادر ابراهیمی و «چقدر خوبیم ما» دیده می‌شوند. در کنار این کتاب‌ها که در رتبه‌‌های اول و سوم فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، داستان‌های «کوری» ژوزه ساراماگو و «صدسال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز نیز رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های این شهرکتاب را به خود اختصاص داده‌‌اند. کتاب «بی‌شعوری» نوشته‌ی خاویر کرمنت هم، در رده‌ی بعدی این فهرست قرار گرفته‌ است.

 

‌کتاب‌های پرفروش آخرین هفته‌ی شهریور
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 امید آفتابی من! احمد شاملو چشمه 8000 نامه‌های احمد شاملو به پسرش سامان
2 مادلن در زیباترین صبح جهان پاسکال کینیار/ شراره شاکری فرهنگ آرش 10000 رمانی 24 فصلی در فضای باروک قرن هفدهم
3 فرار از اردوگاه 14 بِلِین هاردن/ مسعود یوسف حصیرچین چشمه 16000 این کتاب سرگذشت شین این گنون است که در مخوف‌ترین اردوگاه کار اجباری در کره‌ی شمالی یعنی اردوگاه 14 به دنیا آمد و تنها انسانی‌ست که توانسته از آن‌جا بگریزد.
4 موزه‌ی معصومیت اورهان پاموک/ مریم طباطبایی‌ها پوینده 29000 ماجرای این کتاب که در دهه ۷۰ میلادی رخ داده، به موضوع عاشقانه بین مردی ثروتمند و دختری فقیر از استانبول می‌پردازد.
5 چقدر خوبیم ما ابراهیم رها مروارید 7500 نقد ایرادات رفتاری ما به طنز
6 یادداشت‌های روزانه‌ی محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس گرداورنده: بنیاد افشار سخن 65000 کتاب حاصل گردآوری ۶ دفترچه از یادداشت‌های روزانه فروغی یا همان ذکاءالملک است که در فاصله زمانی ۲۵ آذر ۱۲۹۷ تا ۱۹ مرداد ۱۲۹۹ نوشته شده است.
7 راز شوهر لیان موریارتی/ سحر حسابی آموت 21000 «راز شوهر» داستان انسان‌هایی است که دروغی ویرانگر را با خود حمل می‌کنند و در مسیر زندگی یاد این دروغ‌ها رهایشان نمی‌کند.
8 کمد دوران کودکی پاتریک مودیانو/ مهران ترابیان افراز 9500 تازه‌ترین اثر به فارسی ترجمه‌ شده‌ی پاتریک مودیانو
9 بلوغ و مدرنیته دیوید  ج.اوون/ سعید حاجی‌ناصری، زانیار ابراهیمی رخداد نو 23000 بررسی رابطه‌ی بلوغ اجتماعی و مدرنیته
10 فرم و فرمالین: کالبدشکافی روایت در سینما رضا کاظمی مرکز 18900
این کتاب درباره فیلم نامه نویسی نیست، اما شاید یک فیلم نامه نویس هم بتواند توشه ای از آن بیندوزد.

 

کد خبر : ۳۰۵۶۴۶