خبرگزاری کار ایران

در سمینار بین‌المللی جشنواره آئینی و سنتی مطرح شد:

مرادخانی: نمایش‌های آئینی معرف فرهنگ ایران به جهان است

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۴۷۱

سمینار بین‌المللی هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی عصر امروز یکشنبه - یکم شهریور - با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

به گزارش ایلنا، مرادخانی در جلسه آغاز به کار این سمینار ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان به نقش آیین‌ها در مشرق زمین اشاره کرد و گفت: آیین یکی از مباحث مهم در شرق است، البته این به معنای نبود آن در غرب نیست. نمادها و مصادیق ایین در شرق فراوان تر و پررنگ تر است و جلوه‌های آن را می‌توان در ادبیات نیز مشاهده کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی بستر مناسبی برای آشنایی جامعه و زنده نگهداشتن آن است. امید است به زودی شرایطی ایجاد شود تا با ایجاد مکان دائمی در تهران و استان‌ها بتوانیم هر شب یکی از آثار نمایش‌های ایرانی بر صحنه باشد. بی‌شک این مسئله می‌تواند معرف فرهنگ و هنر سرزمین ما به گردشگران خارجی باشد؛ همان‌گونه که در گذشته دیدن آثار ارهام صدر در اصفهان معرف این منطقه از ایران بود.

حمیدرضا اردلان دبیر سمینار در ابتدای این مراسم به گستردگی آیین‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران خلاصه‌ای از تمام آیین‌های جهان وجود دارد، طوری که تا چند دهه قبل اتفاقی رخ نمی‌داد مگر آنکه آیینی در آن شکل بگیرد. در مرکز یک آیین وقایع رخ می داد اما با گذشت زمان و گسترش زندگی مدرنیته همه چیز تغییر کرد. در ایران نیز این اتفاق شکل گرفت و بر این اساس اندیشمندان تلاش‌ می‌کنند نسبت آیین‌ها با مدرنیته گم نشود چون ما دوران معاصر را در تداوم یکدیگر می‌دانیم.

داود فتحعلی بیگی، دبیر هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی نیز با بیان جایگاه چگونگی شکل‌گیری این جشنواره عنوان کرد:  فروردین سال 68 جشنواره در شرایطی برگزار شد که هنوز تنی چند از پیشکسوتان نمایش‌های آیینی و سنتی در تهران و شهرستان‌ها وجود داشتند و فعال بودند. گرچه بی‌توجهی و بی‌مهری‌ها تعدادی را خانه نشین کرد به که حتی حاضر به مصاحبه نبودند.

او افزود: برگزاری این جشنواره عاملی برای بازگشت، بازبینی و بازخوانی گونه‌ها و جلوه‌های مختلف نمایش‌های سنتی در تمام کشور شد.

دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در ادامه به جدول اجرای نمایش‌ها اشاره کرد و گفت: جدول اجراها نشان می‌دهد که توجه و تمرکز بر حفظ و نگهداری میراث معنوی در قلمرو اجرا و نمایش رفته رفته جدی‌تر شده و همگان بر اهمیت این میراث آگاه شدند و گونه‌ها و جلوه‌هایی به ثبت جهانی رسیده است.

این پیشکسوت نمایش‌های آیینی و سنتی، هنرمندان درگذشته این عرصه را از یاد نبرد و خاطرنشان کرد: جشنواره در شرایطی برگزار می‌‌شود که اغلب پیشکسوتان را از دست داده‌ایم و در مواردی حتی جایگزینی برای آنان نداریم.

او با تاکید براینکه چراغ این بخش از هنر ملی خاموش گشته ادامه داد: در گذشته برگزاری مراسم سور و سوگ بهانه‌ای برای اجرا بود که نمونه آن مراسم شبیه‌خوانی است. حال که در اثر تحولات اجتماعی بهانه‌ای برای نقل گفتن وجود ندارد و اغلب تکایا تعطیل شده‌اند چه باید کرد؟ آیا زمان آن نرسیده است که راهکاری برای اجرا و ارائه نمایش‌های آیینی با توجه به شرایط امروزی بیابند؟ و آموزش سینه به سینه جای خود را به آموزش مدون بدهد؟

فتحعلی بیگی برای حفظ نمایش‌های آیینی سنتی پیشنهاد داد: برگزاری کارگاه های آموزشی در کوتاه مدت و دایر کردن هنرستان و دانشگاه در بلند مدت می تواند ما را در این مسیر به پیش برد، چراکه دیگر شیوه سینه به سینه برای انتقال مفاهیم قابل استفاده نیست چراکه در بسیاری موارد نه معلمی است و نه مکانی که هنرجو آن را ببیند و بیاموزد.

پنجمین سمینار بین‌المللی هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی دقایقی قبل با حضور علی مرادخانی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا اردلان دبیر این سیمنار، داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره هفدهم، پژوهشگران بین‌المللی و جمعی از علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز