خبرگزاری کار ایران

«نوش آبادی» در جمع خبرنگاران:

عربستان لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۳۱۱

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سؤالاتی در خصوص اعزام زائران ایرانی به حج عمره و پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، «حسین نوش آبادی» ظهر امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ارشاد استان قم، در جمع خبرنگاران، در خصوص آخرین وضعیت اکران فیلم رستاخیز، اظهار داشت: فیلم رستاخیز، هم مجوز ساخت و تولید و هم مجوز اکران داشته و چون این فیلم مراحل قانونی خود را طی کرده، اکران آن بلا مانع بود، اما برخی نظرات و برخی شبهاتی که در خصوص برخی سکانس های این فیلم مطرح و پیرو آن نظرات برخی از مراجع معظم تقلید اعلام شد، باعث شد که تا اطلاع ثانوی، اکران آن را به تعویق بیاندازیم.

تعویق اکران رستاخیز به معنی تعطیلی آن نیست

وی افزود: عقب افتادن اکران فیلم، به معنای لغو و یا تعطیلی آن نیست، بلکه به دنبال این هستیم که مراحل اجرایی برای انجام این کار فراهم شود و اصلاحاتی هم که مدنظر است صورت گیرد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد: شخص آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این رابطه دستور ویژه ای دادند که اکران فیلم رستاخیز تعویق بیافتد؛ علی رغم این که بعد از انجام اصلاحاتی که روی این فیلم به عمل آمده بود، مشکل خاصی وجود نداشت، الا بحث سیما و چهره حضرت عباس(ع)، که این موضوع محل بحث بود.

وی تصریح کرد: در عین حال نظر اجماعی در خصوص این موضوعاتی که مطرح شده وجود ندارد و ما به احترام برخی از آقایان مراجع بزرگوار که برای ما محترم و عزیز هستند، فعلا اکران این فیلم را به حالت تعلیق نگاه داشتیم تا اشکالات برطرف شود؛ بعد از رفع این اشکالات، انشاالله اکران آن نیز انجام خواهد شد.

اقدامات وزارت ارشاد برای مقابله با تحرکات مخالفان دولت در قم

نوش آبادی، در ادامه در پاسخ به این سؤال که «با توجه به این که پایگاه اصلی مخالفان درجه یک دولت در قم است، و ما بعضا شاهد تحرکات آنان برای دادن اطلاعات غلط به برخی بزرگان از جمله در بحث همین فیلم رستاخیز یا بحث موسیقی زنان بودیم، اقدام وزارت ارشاد برای مقابله با این تحرکات، چیست؟» گفت: ما سعی کردیم برنامه های فرهنگی و هنری خود را بر اساس موازین شرعی و ضوابط قانونی اجرایی کنیم.

وی با بیان این که در واقع عنصر قانون و شرع در برنامه ریزی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده نقش اساسی داشته است، تأکید کرد: تأمین نظرات مقام معظم رهبری، برای ما اولویت اول است و در عین حال لحاظ کردن نظرات سایر مراجع بزرگوار، آن جاهایی که نظرات اجماعی وجود دارد، برای ما اهمیت دارد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: این مشکلی که اشاره شد ممکن است اتفاق بیافتد، اما خوشبختانه مراجع تقلید و علمای ما خیلی هوشیارتر و آگاه تر از این هستند که تحت تأثیر برخی تحریکات خاص قرار بگیرند.

وی تأکید کرد: همین مسائل ایجاب می کند که تعامل، ارتباط و مناسبات دستگاه فرهنگی کشور با مراجع بزرگوار تقلید نزدیک تر و بیشتر شود تا شاهد این اقدامات نباشیم.

نوش آبادی در پاسخ به این سؤال که فکر نمی کنید جای خالی یک مشاور امور روحانیت برای دولت خالی باشد؟ گفت: البته ارتباطات دولت و مراجع تا کنون خوب بوده، اما باید تقویت شده تا این نگرانی ها و دغدغه هایی که وجود دارد، به حداقل برسد.

برای اعزام زائران ایرانی به عمره، شروط سه گانه داریم

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت اعزام زائران ایرانی به حج تمتع و همچنین محاکمه دو مأمور خاطی سعودی، گفت: شروطی که جمهوری اسلامی ایران برای از سر گیری روابط، برای اعزام زائران حج عمره تعیین کرده، هنوز محقق نشده است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأکید کرد: تنبیه دو فرد هتاک به دو نوجوان ایرانی که در واقع جسارتی بود به همه ملت ایران و همه زائرین یکی از شروط ما برای از سرگیری روابط برای اعزام زائران به حج عمره بود که هنوز محقق نشده است؛ همچنین بحث عذرخواهی رسمی دولت عربستان بابت این اقدام شنیع و این رفتار زشتی که مأموران سعودی انجام دادند که این کار هم انجام نشده و در نهایت تأمین امنیت کافی برای رفت و آمد زائرین و فضای مناسب برای تردد و زیارت آن ها که پاسخ مناسبی به آن داده  نشده است.

وی خاطرنشان کرد: واقعا امروز چون عربستان در یک باتلاقی به نام تجاوز به یمن گرفتار شده و کشتار بی رحمانه زنان و کودکان و مردم بیگناه این کشور را انجام می دهد، به اندازه کافی خودش را درگیر مسائل کرده است.

عربستان لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد

نوش آبادی با تأکید بر این که ما هنوز بر شروط سه گانه خود برای اعزام زائران ایرانی به حج عمره باقی هستیم، تصریح کرد: اعتقاد داریم حرمین شریفین، مکه و مدینه، باید به دست جمعی از علمای اسلامی اداره شود؛ چون ما فکر می کنیم مقامات سعودی که خود را خادم الحرمین می نامند، لیاقت کافی برای اداره این اماکن مقدسه را ندارند.

وی با بیان این که باید یک مجمعی از علما و نمایندگان کشورهای اسلامی متولی اداره اماکن مقدس حرمین شریفین باشند، گفت: معتقدیم مکه و مدینه، فقط متعلق به سعودی ها نیست، بلکه متعلق به جهان اسلام است، و باید به دست نمایندگان کشورهای اسلامی اداره شود تا چنین اقداماتی که بعضا مشاهده می شود، دیگر تکرار نشود.

فرهنگ و هنر استان قم، نیازمند توجه و حمایت بیشتر استانی و ملی است

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به این سؤال که «اقدام عملی این وزارتخانه برای توسعه زیرساخت های فرهنگی در استان قم چیست و چرا برای مثال تالار مرکزی شهر قم، باید همچنان نیمه کاره باقی بماند؟» گفت: علاوه بر منابع ملی که برای اجرای پروژه های فرهنگی و زیرساخت های فرهنگی وجود دارد، منابع استانی برای تأمین این نیازها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این که صبح امروز ملاقاتی با استاندار جدید قم داشته است، گفت: استاندار قم قول داد که از تمام ظرفیت های و امکانات مالی و اعتباری استانداری استفاده کند تا برنامه های ارشاد در اولویت باشد.

نوش آبادی با بیان این که خوشحالم که نگاه استاندار جدید فرهنگی است، گفت: در صحبتی که من با ایشان داشتم ایشان از انتصاب مدیر کل جدید ارشاد استان قم حمایت کردند و قول دادند که از ظرفیت های موجود برای توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری استفاده کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: واقعا فرهنگ و هنر استان قم، نیازمند توجه و حمایت بیشتر استانی و ملی است و ما هم در حد وسع و توان خودمان در این خصوص تلاش خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز