خبرگزاری کار ایران

خواست کارگردانان سینمای ایران از مدیران سینمایی؛

سینماگران را به مراکز تصمیم‌گیری راه بدهید

ششمین جشن کارگردانان سینمای ایران؛ شب گذشته (چهارشنبه؛ 10 تیر) درحالی در پردیس سینمای ملت برگزار شد که برگزیدگان جشن بر لزوم حضور قوی‌تر خانه سینما در مراکز تصمیم‌گیری سینما تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمال تبریزی (رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران) طی سخنانی با اشاره به برگزاری ششمین دوره جشن کانون کارگردانان گفت: امسال سعی کردیم در سیاست‌های برگزاری جشن همان سیاستهای خانه سینما را دنبال و همسو با خانه سینما حرکت کنیم.

وی ادامه داد: قصد ما این است تا از مشکلات به‌وجود آمده؛ عبور کنیم و به فکر حل آنها باشیم. امیدوارم همه برای رفع مشکلات درکنار هم تلاش کنیم و آینده روشنی را برای سینمای ایران رقم بزنیم.

یدالله صمدی که بهعنوان اولین رئیس کانون تجلیل می‌شد؛ نیز گفت: امیدوارم صنوف و اعضای آن واقعاً درکنار هم باشند و پراکنده نباشند و باندبازی در سینما تعطیل شود.

وی با اشاره به اینکه وحدت بین همه صنوف بسیار مهم است؛ گفت: مدیران می‌آیند و می‌روند اما ما می‌مانیم. مدیران وظایفی دارند و یکی از این وظایف این است که تلاش کنند ما تسهیلات بهتری بگیریم و بتوانیم راحت‌تر به اتاق آنها رفت و آمد کنیم.

صمدی با تکرار بحث خارج کردن فیلمش از جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم من را به بهانه اهمیت دادن به جوانان از جشنواره خارج کردند و این کار موجب شد تا من ضرر مالی کنم و اسپانسرها از فیلم کنار بکشند هرچند فیلم در زمان نمایش با استقبال مواجه شد.

وی ادامه داد: انتظار ما از خانه سینما و کانون کارگردانان این است تا واکنش بیشتری به اینگونه مسائل نشان دهند اما متاسفانه این واکنش از طرف خانه سینما و سازمان سینمایی رخ نداد.

رخشان بنی‌اعتماد نیز به‌عنوان دومین رئیس کانون تقدیر شد و در سخنانی گفت: من دوران کوتاهی مسئولیت این کانون را داشتم اما دیگران بسیار بیشتر از من مؤثر بودند. امروز کانون بعداز 25 سال به یک دوام رسیده و دوستانی که هم اکنون در خانه سینما فعال هستند؛ کار سختی در پیش دارند.

محمد متوسلانی بهعنوان یکی دیگر از روسای کانون تقدیر شد و گفت: قبول مسئولیت در هر مجمع صنفی فداکاری می‌خواهد زیرا به گونه‌ای باید کار کند که موجب گله نشود به همین دلیل افرادی که در صنوف کار می‌کنند؛ آدم‌های فداکاری هستند.

از محمد بزرگ‌نیا و علیرضا رئیسیان نیز به‌عنوان روسای دوره چهارم و پنجم تقدیر شد. رئیسیان که در سفر آمریکا بود در متن مکتوبی نوشته بود: کانون خانه من است و زمانی‌که مرا به این خانه دعوت کردند؛ گفتم که رسم نیست کسی را به خانه‌اش دعوت کنند. در این چند سال خاکستری من در کانون بودم. هرچند امروز دیگر تمایلی ندارم که کار صنفی کنم اما امیدوارم اصول درستی را بنای کار برای آینده قرار دهیم که همان دفاع از آزادی بیان توام با مسئولیت‌پذیری است.

در ادامه برنامه از سیروس الوند، حمید جبلی، ایرج طهماسب، احمدرضا درویش و داریوش مهرجویی بهعنوان کارگردانان برتر نسلهای مختلف تجلیل شد.

همایون اسعدیان در زمان اهدای لوح سیروس الوند گفت: در روزهایی که به بن‌بست مطلق رسیده بودیم و خانه سینما تعطیل بود؛ گروهی می‌گفتند بهتر است استعفا بدهیم اما ما این کار را نکردیم و شورای مرکزی را حفظ کردیم و امروز این کانون به فعالیت خود ادامه می‌دهد. من با افتخار میگویم یکی از افتخاراتم حضور در شورای مرکزی در سخت‌ترین زمان‌ها بود.

سیروس الوند نیز گفت: خوشحالم کانون امروز نگاه زیبایی به گذشته دارد هرچند به فیلم من در جشنواره فیلم فجر بی‌مهری شد و منهم گله دارم اما نمی‌خواهم این شب خوب را خراب کنم.

احمدرضا درویش بعداز دریافت لوح خود گفت: مجموعه اصناف سینمایی که زیر چتر خانه سینما هستند؛ گنجینه مغتنمی برای سینمای ایران هستند. در این میان نفش کانون برای اصناف روشن و درخشان است. کانون کارگرانان هویتش را از اعضایش می‌گیرد و ما امروز سرتعظیم فرود می‌آوریم بر چهره‌هایی که نقش مهمی در کانون داشتند و همچنین در اعتلای سینمای ایران تلاش بسیاری کردند.

درویش با اشاره به اینکه افرادی همچون مهرجویی، تقوایی، کیارستمی و کیمیایی ذخایر بالنده سینمای ایران هستند؛ افزود: باید امروز یاد کنیم از افرادی همچون علی حاتمی(که من یکی از جوایزم را از وی گرفتم)، سیف‌الله داد، رسول ملاقلی‌پور، رخشان بنی‌اعتماد، تهمینه میلانی، ابراهیم حاتمی‌کیا و کیومرث پوراحمد و خوشحالم که به‌عنوان یک عضو کانون در کنار آنها هستم.

کارگردان رستاخیز با تاکید بر اینکه امروز در بخشهایی از سینما حال سینماگران خوب نیست؛ گفت: مهم‌ترین چیزی که سینمای ایران می‌تواند به آن تکیه کند هنرمندان آن است اما باید بدانیم امروز پشتوانه‌های فنی و اقتصاد سینما و نمایش دچار بحران‌های زیادی شده‌اند.

وی ادامه داد: مدیران در دوره‌های مختلف گرفتاری‌های زیادی داشتند و دو سوم از انرژی آنها صرف اموری می‌شود که حاشیه‌ای است لذا از پرداختن به مسائل اصلی بازمی‌مانند و این مشکلات همچنان برای هنرمندان باقی می‌ماند.

کارگردان دوئل افزود: تکنولوژی‌های نوین سینمایی به سرعت پیشرفت می‌کند به گونهای که در آینده دیگر آپارات و پروژکتورهای پخش نخواهیم داشت و در این میان باید ببینیم سهم سینمای ایران از سینمای دنیا چقدر است.

درویش با اشاره به اینکه تنها 64 شهر در ایران صاحب سینما هستند؛ گفت: مسئولان دائم صحبت از عدالت فرهنگی می‌کنند درحالیکه بسیاری از مردم امکان دیدن فیلم‌ها را ندارند و همین مساله باعث شده فضای فرهنگی و هنری کشور در اختیار تولیدات بیگانه قرار گیرد.

وی افزود: اصلی‌ترین کسانیکه می‌توانند راه را باز کنند و روشنگری ایجاد کنند؛ سینماگران هستند و انشالله متولیان اصلی به این امر کاملاً پی ببرند و به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

داریوش مهرجویی نیز دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: سینمای ایران امروز روزهای خوبی دارد و هر روز نیز بهتر می‌شود. در جشنواره‌های جهانی نیز می‌درخشد و نقش جوان‌ها نیز در این رشد بسیار پررنگ است.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت صنوف سینمایی در همه جای دنیا گفت: باید خانه سینما و کانون کارگردانان به وظایفش که همانا دفاع از فیلم و فیلمساز است؛ عمل کند زیرا امروز ظلم‌ها و اجحافهای زیادی به فیلم‌ها و تولیداتی می‌شود که فیلمنامههایشان از قبل تأیید شده است.

مهرجویی ادامه داد: امروز یک فیلم در جشنواره شرکت می‌کند جایزه می‌گیرد اما در هنگام نمایش مشکل پیدا می‌کند لذا وظیفه صنف است که دربرابر این نوع نگرش‌ها بایستد و اعتراض کند زیرا بیحرمتی به یک عضو صنف؛ بی‌حرمتی به همه اعضاست.

کارگردان گاو با اشاره به اینکه باید مراکزی همچون کانون و خانه سینما در بحثهایی همچون قضاوت فیلم‌ها و بحث ممیزی ورود پیدا کند؛ گفت: باید صنف از ادارات و مراکز قدرت سؤال کند کسانی که فیلمهای پیشکسوتان سینمای ایران همچون تقوایی؛ من یا دیگران را قضاوت می‌کنند؛ چقدر سواد دارند و چرا کسانی که برای قضاوت چنین کارهایی انتخاب می‌شوند از دانش هنری و سینمایی برخوردار نیستند.

در ششمین جشن کارگردانان سینمای ایران که با استقبال طیف‌های مختلف  سینمایی برگزار شد؛ محمد حیدری، سیدجمال ساداتیان، کمال تبریزی، مهرداد فرید، سیروس حسنپور، مازیار میری، احمد طالبی‌نژاد، حبیب اسماعیلی، علی زمانی عصمتی، هوشنگ گلمگانی، علی شاه‌حاتمی، غلامرضا آزادی، بیژن امکانیان، کامران ملکی، سیدضیاء الدین دری، اسدالله نیک‌نژاد، علیرضا زرین‌دست، انسیه شاهحسینی، داریوش فرهنگ، محمد بزرگ‌نیا، رضا مقصودی، روح‌الله حجازی، احمدرضا درویش، منوچهر محمدی، حمید جبلی، مسعود ده‌نمکی، فریال بهزاد، یدالله صمدی، علی قویتن، بیژن میرباقری، شفیع آقامحمدیان، غلامرضا آزادی، علی غفاری، علی‌اکبر و امیر ثقفی، محمود رضوی، غلامرضا موسوی، رضا درمیشیان، تهمینه میلانی، مهدی کرمپور، عباس رافعی، رخشان بنی‌اعتماد، جهانگیر کوثری، سیروس الوند، نیکی کریمی، حمید نعمت‌الله، علیرضا امینی، فائزه عزیزخانی، ابوالحسن داوودی، مسعود داوودی، بیتا منصوری، رضا میرکریمی، حسن قناعت، جعفر پناهی، فاطمه معتمدآریا، محمدعلی حسین‌نژاد، مجید برزگر، منوچهر شاهسواری، مسعود رایگان، رؤیا تیموریان، سامان سالور، محسن امیریوسفی، محسن محسنی‌نسب، مصطفی کیایی، محمدرضا دلپاک، حبیب ایل‌بیگی، مرتضی رزاق‌کریمی، محمدرضا فرجی، محمد متوسلانی، سیدعباس سجادی، نادر مقدس، محمدعلی سجادی، کامبوزیا پرتوی، کمال تبریزی، همایون اسعدیان، پروین صفری، زینت رضا، بهروز شعیبی، جواد عزتی، شهرام شاه‌حسینی و سیدهادی محقق حضور داشتند.

اجرای برنامه را امیرشهاب رضویان برعهده داشت و در ابتدای مراسم نماهنگی با صدای پرواز همای درباره 175 شهید غواص پخش شد.

کد خبر : ۲۸۷۷۹۷