خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد: ملتی که تاریخ خود را فراموش کند؛ هیچ نخواهد داشت

کتاب تاریخ جامع ایران از این پس یکی از اسناد هویت ملی ما تلقی خواهد شد که نه تنها سطح پژوهش‌های را تاریخی ارتقا خواهد داد بلکه زوایای پنهان تاریخ را آشکار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ کتاب 20 جلدی تاریخ جامع ایران در مراسمی در بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی رونمایی شد.

علی جنتی در این مراسم با قدردانی از بنیاد دایره المعارف اسلامی برای انتشار این مجموعه گفت: صمیمانه‌ترین درودها را به شما تقدیم می‌کنم و به خوبی می‌دانم که دشوارترین کار تاریخ‌نویسی است. این دشواری از سه منظر است: نخست اینکه تاریخ‌نویسی کاری بسیار زمان‌بر است تا آنجا که یک پژوهشگر چند دهه از زندگی خود را صرف این کار می‌کند. چه بسا تاریخ‌نویسانی که در تکمیل اثر خود روی بر خاک کشیدند و حاصل کار خویش را ندیدند. این موضوع درباره تاریخ شرف‌الدین خراسانی، یحیی شهیدی و آذر نفیسی صدق می‌کند. این بزرگان جان به جان آفرین تسلیم کردند و حاصل خویش را ندیدند اما اکنون که این اثر رونمایی می‌شود؛ روحشان شادمان خواهد شد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه تاریخ‌نویسی یک کار تخصصی است؛ گفت:‌ این کار از هر پدیدآوردنده‌ای برنمی‌آید. تاریخ‌نویسی تخصصی‌ترین کار در حوزه فرهنگ مکتوب به‌شمار می‌رود. تاریخ‌نگار وقت بسیاری را برای یک اثر تاریخی می‌گذارد که بازده مالی برای او ندارد و اگر عشق به فرهنگ و تاریخ ایران نبود؛ چنین اثری پدید نمی‌آمد. اهل فن خوب می‌دانند که ویرایش چنین آثاری تا چه اندازه دشوار است.

او افزود: نویسندگان این اثر در تحقیق و استخراج منابع، تحلیل و شیوه عرض بیان و روش ارجاع به منابع بسیار دقیق و مسلط هستند. تاریخ جامع ایران؛ نمایش هویت ایرانی در سه جوهره اصلی آن یعنی سیاست، فرهنگ و جامعه است. پدید آمدن چنین اثری برای آشنایی جهانیان با هنر و فرهنگ ایرانی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تاریخ؛ دانشی است برای شناخت حالات گذشته؛ بیان کرد: این فن ما را به سرگذشت دولت‌ها، مملکت‌ها و پادشاهان گذشته آگاه می‌کند. ملتی که از تاریخ خود بی‌خبر باشد در سنگلاخ روزگار باقی می‌ماند و شکست را بیش از پیروزی تجربه می‌کند. تاریخ یک ملت؛ حافظه آن ملت است و امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه بارها انسان را به خواندن تاریخ توصیه کرده است.

او افزود: میراث گذشته ملت سازنده آینده اوست. ملتی که تاریخ خود را فراموش کند؛ هیچ نخواهد داشت خصوصا در کشورهای جهان سوم و کشورهای رو به پیشرفت؛ خواندن تاریخ بسیار ضروری است. راه احیای چنین ملت‌هایی آن است که سنت و اساتیدشان را بازخوانی کنند. استفاده عمیق‌تر از آثار گذشتگان؛ ثروت‌هایی است که در اختیار نسل بعد قرار می‌گیرد که همه اینها در گروی تاریخ‌نویسی است که تنها با همت شما بزرگان و تاریخ‌نویسان امکان‌پذیر است.

جنتی در رابطه با کتاب تاریخ جامع ایران گفت: این مجموعه که از این پس یکی از اسناد هویت ملی ما تلقی خواهد شد؛ اثری است حاصل ده سال پژوهش در تاریخ ایران. شاید بتوان گفت اثری با موضوع تاریخ ایران و با این جامعیت تاکنون پدید نیامده و واژه جامع واقعا برازنده آن است. این کتاب از حوادث و رویدادهای تاریخی در اقوام مختلف گرفته تا تاریخ علوم، از تاریخ هنر گرفته تا تاریخ بیمه و بانکداری در جامعه ایران صحبت می‌کند. این اثر نه تنها سطح پژوهش‌های را تاریخی ارتقا خواهد داد بلکه زوایای پنهان تاریخ را آشکار خواهد کرد. امیدوارم با حمایت نهادهای فرهنگی این رودخانه پربار تداوم یابد.

کد خبر : ۲۸۴۱۷۱