خبرگزاری کار ایران

چه استان‌هایی که در نمایشگاه کتاب بیشتر دیده شدند؟

نام‌گذاری هر روز نمایشگاه به نام یک استان بهانه‌ای شد تا اهالی هر استان حتی آن‌هایی که مدت‌هاست در تهران زندگی می‌کنند؛ بنا بر یک احساس مشترک به نمایشگاه بیایند تا هم در روز استان خود شرکت کنند و هم از این رویداد فرهنگی بازدید داشته باشند.

نمایشگاه بیست وهشتم برای اولین بار طی دوره‌های برگزار شده، شاهد حضور متفاوت استان‌های مختلف کشور در این رویداد فرهنگی بود. نامگذاری هر روز از نمایشگاه به نام یک استان و اختصاص دادن زمان و مکان به متصدیان و مدیران آن استان برای برگزاری مراسم‌های فرهنگی مرتبط با کتاب و نشر یکی از این تغییرات بود.

سید محمد طباطبایی (مدیر روابط عمومی خانه کتاب و یکی از اعضای کمیته علمیی – فرهنگی) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ در خصوص برنامه‌هایی که استان‌ها در این مدت و در روز استان خودشان برگزار کرده‌اند؛ گفت: هر کدام از یازده استان (زنجان، قزوین، کرمان، هرمزگان، فارس، خراسان رضوی، مازندران، گیلان، کردستان، فم و همدان) در رزوهایی که به آن‌ها تخصیص یافته بود؛ گزارشی از وضعیت کتاب و نشر در استان خود را ارائه کردند. علاوه بر این اجرا و برگزاری رونمایی کتاب، تجلیل از نویسندگان استان، امضای تفام نامه‌های مختلف برای رشد و توسعه صنعت نشر استان نیز ازجمله کارهایی بود که در این مدت انجام شده است.

وی در ادامه افزود: البته چنین فرصتی تا حدودی سال گذشته نیز در اختیار استان‌ها قرار گرفته بود اما محدود و مهجور باقی ماند. امسال اما با توجه به اینکه کمیته علمی – فرهنگی در اختیار خانه کتاب قرار داشت در نشستی که اداره کل استان‌های وزارت ارشاد داشتیم تعهد دادیم که حمایت خوبی از برنامه‌های استان‌ها داشته باشیم. در حقیقت نام کمیته علمی – فرهنگی پیش از این کمیته جنبی بود که بار معنایی سرگرمی و غیرجدی را به همراه داشت، اما وقتی این مسئولیت به خانه کتاب محول شد و ما برنامه‌هایمان را ارائه دادیم در آخرین نشست شواری سیاست‌گذاری نام کمیته فرهنگی برای این فعالیت‌ها انتخاب شد. چنانچه این مسئولیت سال آینده هم برعهدهٔ خانه کتاب باشد مطمنا دوباره روزهای ویژه برای استان‌های مختلف برگزار خواهیم کرد.

مدیر روابط عمومی سپس در پاسخ به این سوال که انتخاب این یازده استان به چه صورت بوده است، بیان کرد: انتخاب استان‌ها تماما توسط اداره کل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. به نظر می‌رسد استان‌هایی که عملکرد بهتری در حوزه کتاب و نشر داشته‌اند؛ انتخاب شده‌اند و خیلی تقسیم بندی‌های جغرافیایی مدنظر نبوده که مثلا استان به واسطه موقعیت جفرافیایی در شمال و جنوب و شرق و غرب برای حضور در نمایشگاه معرفی شوند.

طباطبایی همچنین استقبال از برنامه‌های روز استان‌ها در نمایشگاه را بیشتر از انتطار ارزیابی کرد و گفت: واقعا استقبال از این برنامه‌ها بیشتر از تعدادی بود که ما مدنظر داشتیم یا انتظارش را می‌کشیدیم. قبل از شروع نمایشگاه ما نگران خالی ماندن صندلی‌ها در برنامه‌های روز استان‌ها بودیم آن هم در حالی که تنها حضور ۶۰تا۷۰ نفر را پیش بینی کرده بودیم اما در حین برگزاری با جمعتی نزدیک به ۳۰۰ تا۴۰۰ نفر در هر برنامه مواجه بودیم که باعث شد مشکل کمبود فضا داشته باشیم. به نظر می‌رسد نام‌گذاری هرروز نمایشگاه به نام یک استان بهانه‌ای شد تا اهالی آن استان حتی آن‌هایی که مدت‌هاست در تهران زندگی می‌کنند؛ بنا بر یک عرق و احساس مشترک به نمایشگاه بیایند تا هم در روز استان خود شرکت کنند و هم از این رویداد فرهنگی بازدید داشته باشند. به عبارت دیگر سالن استان‌ها امسال مخاطبان جدیدی را برای نمایشگاه به همراه داشت.

او در ادامه با تاکید براینکه مطمئنا حضور استاندار، نماینده ولی فقیه و مسئولین تصمیم‌گیر استان‌ها در این نشست‌ها نتایج خوبی برای صنعت نشر آن استان‌ها محقق خواهد کرد، افزود: با حضور مسئولان و تصمیم‌گیران این استان‌ها و با توجه به تفاهم‌نامه‌های متعددی که متعقد شده؛ امیدواریم تصمیمات کاربردی و اصولی برای صنعت نشر استان‌ها اتخاذ شود. به غیر از این‌ها وقتی نویسنده هر استان حتی اگر سال هاست که دیگر در آن استان زندگی نمی‌کند از سوی زادگاه خود مورد تقدیر قرار می‌گیرد می‌تواند انگیزه‌ای شود برای نویسندگان جوان استان‌های مختلف که ببیند بالاخره کار‌هایشان جایی دیده و ارزش گذاری می‌شود.

کد خبر : ۲۷۷۴۱۴