خبرگزاری کار ایران

نرم‌افزار اطلاع‌رسانی نمایشگاه چقدر مورد استفاده مراجعان قرار گرفته‌است؟

تاکنون بیش از ۱۲۰۰۰هزار نفر از طریق وب‌سایت ۲۸. ir اقدام به دریافت نرم‌افزار اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب کرده‌اند. اما تعداد زیادی نیز موفق به دانلود آن نشده‌اند.

اطلاع‌رسانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال با تغییراتی همراه بود. استفاده از سامانه اینترنتی ۲۸. ir که در آن از پایگاه داده‌ای اختصاصی شامل اطلاعات ناشران و کتاب‌های حاضر نمایشگاه و همچنین ارائه یک نرم‌افزار و اپلیکیشن قابل نصب روی تلفن‌های همراه؛ برخی از این تغییرات هستند که برای سهولت جستجوی کتاب و ناشر دراختیار مراجعان به بیست وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قرار گرفته‌اند.

با این وجود در پرس‌وجوی خبرنگار ایلنا از مراجعان؛ مشخص شد تعداد زیادی از آن‌ها تنها به نقشه‌ها و برگه‌های راهنمایی که از باجه‌های اطلاع‌رسانی دریافت می‌کنند؛ اکتفا کرده‌ یا اصلا از وجود چنین امکاناتی مطلع نیستند. تعدادی هم با وجود تلاش برای دریافت نرم‌افزار اطلاع‌رسانی از پایگاه اینترنتی ۲۸. ir موفق به دانلود این نرم‌افزار و استفاده از آن نشده‌اند.

طائب(مدیر کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه) با بیان اینکه بازدید از وب‌سایت اطلاع‌رسانی ۲۸. ir طی روزهای گذشته و با افزایش بازدید از نمایشگاه رشد تصاعدی داشته است، گفت: آمار بازدید‌ها از این پایگاه اطلاع‌رسانی از ۵۰۰۰ نفر در روز اول به ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر در روزهای گذشته رسیده است. در جستجوهای کتاب‌ها نیز عباراتی مثل امام زمان، مهدویت، غدیر خم درکنار کتاب‌های شعر و رمان از بیشترین موضوعات مورد جستجوی مراجعان بوده است. در واقع از میان جستجوهای صورت گرفته در میان کتاب‌ها حدود ۳ تا ۴ هزار جستجو مربوط به موضوعات مذهبی بوده است.

او در ادامه با تاکید مجدد بر ارائه اطلاعاتِ تنها کتاب‌های حاضر در نمایشگاه روی پایگاه داده ۲۸. ir افزود: بازدیدکنندگان از این پایگاه اینترتی باید توجه داشته باشند که تنها اطلاعات کتاب‌هایی از ناشران در این وب‌سایت قرار داده شده که ناشر آن‌ها در بیست وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه کرده‌اند و اگر کتابی را روی این سایت نمی‌یابند به معنای نقص اطلاعات نیست.

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه همچنین درباره آمار تعداد افرادی که تاکنون نرم‌افزار اطلاع‌رسانی نمایشگاه را روی تلفن‌های همراه خود نصب کرده‌اند؛ اظهار داشت: سال گذشته ۴تا۵ اپلیکیشن مختلف به عنوان نرم‌افزار اطلاع‌رسانی وجود داشت که روی حدود ۲۷۰۰۰ هزار تلفن همراه نصب شده بودند. باتوجه به استفاده بدون اجازه برخی از این نرم‌افزار‌ها از اطلاعات اشخاص؛ امسال تصمیم گرفتیم تنها یک نرم‌افزار واحد هرچند در حد متوسط ارائه دهیم که دست‌کم خیال مراجعان بابت حفظ اطلاعاتشان راحت باشد. نرم‌افراز امسال به فاصله هر یک تا دو روز به‌روزرسانی و آپدیت می‌شود تا آخرین نقشه و محل استقرار غرفه‌ها در اختیار مراجعان قرار داشته باشد.

طائب در ادامه افزود: دریافت این نرم‌افزار از دوطریق دانلود از سایت ۲۸. ir یا دریافت آن از محیط‌های وای فای موجود در نمایشگاه است. براساس آمار هم تاکنون بیش از ۱۲۰۰۰هزار نفر از طریق وب‌سایت اقدام به دریافت این نرم‌افزار کرده‌اند. البته هنوز از تعداد کسانی که به واسطه‌ی محیط‌های وای فای نمایشگاه برای دریافت این نرم‌افزار استفاده کرده‌اند؛ آمار دقیقی نداریم. فقط می‌دانیم حدود ۲۰هزار نفر از این طریق برای استفاده از نرم‌افزار اطلاع‌رسانی نمایشگاه اقدام کرده‌اند. البته این نکته را هم باید درنظر داشته باشیم که برخی از سایت‌های دیگر هم فایل نرم‌افزار را برای دانلود گذاشته‌اند که طبعا تعداد دانلودهایی که از طریق این سایت‌ها صورت می‌گیرد؛ از دسترس ما خارج است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تعدادی از مراجعان برای دریافت فایل برنامه اطلاع‌رسانی از روی وب‌سایت به مشکل می‌خورند؛ بیان کرد: دو راه برای راه‌اندازی و طراحی این نرم‌افزار داشتیم، یا باید نرم‌افزار را به‌صورت آنلاین طراحی می‌کردیم یا آفلاین. از آنجا که استفاده از نرم‌افزار آنلاین ملزم به وجود اینترنت است؛ راه دوم یعنی راهکار طراحی آفلاین را انتخاب کردیم که مشخصا به دلیل حجم بالای اطلاعات و پایگاه داده‌ها با حجمی نزدیک به ۲۰مگابایت روی سایت قرار گرفته است. بعد از دریافت هم شخص باید آن را از حالت فشرده خارج کند که نهایتا حجم نرم‌افزار به حدود ۳۰۰مگابایت می‌رسد. در این حالت قبول دارم که عده‌ای برای دریافت یا نصب نرم‌افزار اطلاع‌رسانی به مشکل برمی‌خورند. چون وقتی قرار است اطلاعات نزدیک به ۲۰۰۰ ناشر و تعداد بالایی کتاب را در یک نرم‌افزار آفلاین جادهیم به چنین محدودیت‌ها و مشکلاتی هم برخورد می‌کنیم، اما حتما در ادامه کار و برای سال‌های آینده این مشکلات را نیز برطرف خواهیم کرد.

این مسئول نمایشگاه در پایان به مسئله چند اسمی بودن برخی ناشران اشاره کرد و درباره مشکلاتی که چنداسمی بودن برای استفاده از نرم‌افزار به‌وجود می‌آورد؛ گفت: گاهی خود ناشران خودشان را با نام دیگری می‌شناسند. یا به دلیلی تحت عنوان خاصی میان مردم معروف شده‌اند (مثلا خیلی‌ها انتشارات خردمندان را به نام استادی می‌شناسند، درحالیکه عنوان استادی تنها برای گروه خاصی ار کتاب‌های نشر خردمندان است.) اما ما موظف هستیم از نام اصلی و ثبت شده در وزارت ارشاد استفاده کنیم. به همین دلیل ممکن است کاربری هنگام جستجوی ناشر موردنظر خودش با مشکل مواجه شود که با درنظر گرفتن نام رسمی ناشر مورد نظر با چنین مواردی برخورد نمی‌کند.

کد خبر : ۲۷۶۳۳۱