خبرگزاری کار ایران

مدیر کمیته نظارات بر محتوا و تخلف نمایشگاه:

جمع‌آوری کتاب‌ها با هماهنگی ناشران انجام می‌شود

وزارت ارشاد خود را موظف به حمایت از مجوزهایی که صادر کرده؛ می‌داند. اما بهتر است اجازه بدهیم فرصت تنفس فرهنگی و اقتصادی ایام نمایشگاه مسیر درست خودش را طی کند.

هنوز نمایشگاه کتاب بیست و هشتم به نیمه راه نرسیده که خبرهایی از جمع‌آوری تعدادی کتاب از غرفه‌های داخلی و خارجی شنیده شد. حتی انتشارات جامعه‌نگاران به دلیل کتابی که همان روز اول توسط خود ناشر جمع‌آوری شده بود؛ درمعرض تعطیلی قرار گرفت. این درحالی‌ست که مسئولان رسمی وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی قبل از شروع نمایشگاه صراحتا بر حمایت از کتاب‌ها و ناشران مجوزدار تاکید کرده و ارشاد را تنها متولی اعمال ممیزی بر کتاب عنوان کردند.

به‌راستی چرا همه ساله در نمایشگاه کتاب شاهد اتفاقاتی مثل جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از سطح نمایشگاه هستیم؟ آیا وزارت ارشاد تنها شعار حمایت از مجوزهای صادر شده ازسوی خود را می‌دهد؟ آیا اگر به هر دلیلی تشخیص داده می‌شود کتابی بهتر است در نمایشگاه کتاب عرضه نشود, بهتر نیست ابلاغ آن قبل از شروع نمایشگاه باشد تا جنجال‌آفرینی و حاشیه‌سازی‌ها به اعتبار مجوزهای این نهاد دولتی لطمه نزند؟

همایون امیرزاده(مدیر کمیته نظارات بر محتوا و تخلف نمایشگاه) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ بار دیگر بر فصل‌الخطاب بودن رعابت ضوابط اجرایی نشر تاکید کرد و گفت: مسلما وزارت ارشاد از کتاب‌ها و ناشرانی که از مجاری قانونی مجوز کسب کرده‌اند؛ صیانت می‌کند. اما خواسته یا ناخواسته برخی کتاب‌ها به هر دلیل دچار حاشیه‌هایی می‌شوند. این حاشیه‌ها ابدا ازسوی وزارت ارشاد نیست و این وزارتخانه از فعالیت‌های قانونی تمام و کمال حمایت می‌کند. این جمع‌آوری‌ها هم به منظور پرهیز از حاشیه‌های بیشتر است که ناشران و عوامل نشر را دچار دردسر و سختی می‌کند.

امیرزاده گفت: برخی کتاب‌ها چون ممکن بود با حاشیه‌هایی مواجه شوند در یک اقدام اغنایی و درخواست تعاملی از ناشران از عرضه در نمایشگاه کنار گذاشته شدند و توزیع و فروش آنها به بعد از نمایشگاه موکول می‌شود. البته باید توجه داشت تعداد چنین کتاب‌هایی درمقابل عناوین پرشماری که در نمایشگاه عرضه می‌شوند؛ اندک است.

وی در ادامه افزود: در انجام این تمهیدات که برای جلوگیری از حواشی بیشتر صورت می‌گیرد؛ خود ناشران هستند که توصیه‌های اغنایی وزارت ارشاد را می‌پذیرند و براساس اعتمادی دوطرفه به صلاح‌دید هم ناشر و هم وزارت ارشاد؛ عرضه این کتاب‌ها در غرفه‌های نمایشگاه را متوقف می‌کنند. این راهکار تماما تعاملی است و هیچگونه اجباری برای ناشران وجود ندارد که مثلا ناظران؛ فلان کتاب را جمع‌آوری کنند. می‌توان گفت عدم عرضه کتاب در نمایشگاه به توصیه وزارت ارشاد و تشخیص نهایی ناشر انجام می‌شود.

مدیر کمیته ارزیابی و نظارت بر محتوای نمایشگاه در پاسخ به این سوال که آیا این روش, به‌رغم منطقی بودن؛ نمی‌تواند مسیر حاشیه‌سازی را برای حاشیه‌سازان ولو بعداز نمایشگاه هموار کند؛ توضیخ داد: هم وزارت ارشاد؛ هم ناشران و هم مراجعان می‌خواهند شرایط آرام و سالمی را در ایام نمایشگاه ببینند. مجددا تاکید می‌کنم وزارت ارشاد خود را موظف به حمایت از مجوزهایی که صادر کرده می‌داند. اما بهتر است اجازه بدهیم فرصت تنفس فرهنگی و اقتصادی که در ایام نمایشگاه برای کتاب و نشر کشور فراهم می‌شود؛ مسیر درست خودش را طی کند و با مقداری تعامل و تحمل و همچنین استفاده از اطلاعات صحیح؛ از بال و پر دادن به حاشیه‌ها جلوگیری کنیم. اساسا برخی حوادت و حاشیه‌ها صرفا به این دلیل به وجود می‌آیند که اطلاعات و داده‌ها از مسیرهای غیرمسئول و نادرست منتشر شده است. باید برای اطمینان‌بخشی به مخاطبان پرشمار نمایشگاه کتاب و آنها که برای حضور در این ضیافت فرهنگی روزشماری می‌کنند؛ مجال انتخاب آثاری که قانونی منتشر و عرضه شده‌اند را بدهیم.

کد خبر : ۲۷۶۳۲۴