خبرگزاری کار ایران

مدیر هیئت نظارت بر محتوای کتاب های خارجی:

فقط یک کتاب خارجی از نمایشگاه جمع‌آوری شده است

تاکنون با یک عنوان کتاب خلاف مقررات مواجه شده‌ایم و آن کتابی مرتبط با حضرت امام خمینی(ره) بود که چندان با واقعیت ایشان هماهنگ نبود و به ناشر برای عدم عرضه آن تذکر دادیم.

نظارت بر محتوای کتاب‌هایی که در نمایشگاه ارائه می‌شوند همیشه یکی از موارد بحث برانگیز در ایام نمایشگاه بوده است. معمولا هرسال خبرهایی از جمع‌آوری برخی کتاب‌ها و جلوگیری از توزیع آنها در این بزرگترین رویداد اقتصادی صنعت نشر منتشر می‌شود. امسال و در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه تاکنون تعداد محدودی کتاب با این مسئله مواجه شده‌اند که یکی از آنها در حوزه‌ی کتاب‌های خارجی بوده است. آیا این نظارت نباید و نمی‌تواند قبل از عرضه کتب در نمایشگاه با دقت بیشتری صورت بگیرد تا ورود کتاب‌های حاشیه‌ساز به غرقه‌ها امکان مانور و شبه‌سازی را برای گروهی خاص فراهم نکند و آیا جمع‌آوری کتاب یا کتا‌ب‌هایی بعد از ورود به غرفه‌ها شاعبه فشار بر هیئت نظارت را ایجاد نمی‌کند؟

علی فریدونی (مدیر هیئت نظارت بر محتوای کتاب های خارجی) در گفت و گو با خبرنگار ایلنا؛ ضمن تشریح روند بررسی و نطارت بر کتاب‌های خارجی گفت: در نطارت محتوایی ملاک‌ها و معیارهای مشخص و معینی داریم و چنانچه کتابی در چهار زمینه اعتقادی؛ ارزشی؛ حکومتی و سیاسی مشکل‌دار تشخیص داده شود؛ همان قبل از ورود به نمایشگاه به ناشر تذکر داده می شود که این کتاب امکان عرضه در نمایشگاه را ندارد. همچنین به کتاب‌هایی که ضربه‌زننده به حاکمیت ارضی و ملی باشند؛ تذکر داده می‌شود.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه امسال با تعامل خوب ناشران و آگاهی آنها نسبت به حساسیت‌ها تعداد محدودی کتاب به این مشکل برخوردند و زیر 10عنوان فاقد امکان عرضه تشخیص داده شدند. البته نظارت‌ها طی نمایشگاه ادامه دارد تا اگر به دلیل حجم کاری کتابی از دید ناشران جا مانده نیز در ادامه کار عرضه نشود. در این مورد هم تاکنون با یک عنوان مواجه شده‌ایم و آن کتابی مرتبط با حضرت امام خمینی(ره) بود که چندان با واقعیت ایشان هماهنگ نبود و به ناشر برای عدم عرضه آن تذکر دادیم.

مدیر هیئت نظارت بر محتوای کتاب‌های خارجی همچنین درباره اقداماتی که اعمال سلیقه در امر نظارت بر کتاب‌های نمایشگاه را کاهش دهد؛ بیان کرد: تعامل خیلی خوبی با ناظران در حال انجام است و ناظران از شخصیت‌های برجسته علمی و غرهنگی هستند که همگی تحصیلات دانشگاهی و حوزوی دارند. باتوجه به سابقه و تجربه این دوستان اساس را بر اعتماد فرهنگی قرار داده‌ایم که ناظران ما براساس ملاک‌ها و ضوابط مشخص شده کتاب‌ها را ارزیابی می‌کنند و نه سلیقه و تفکر شخصی.

کد خبر : ۲۷۵۶۹۸