خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد:

مسئولان نمایشگاه مراقب کتاب‌های توقیفی هستند

اگر مسئولان نمایشگاه متوجه عرضه کتاب‌های توقیفی شوند؛ حتما با آن برخورد خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از غرفه عمان در جمع خبرنگاران بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: امسال سلطان‌نشین عمان به دعوت مسئولان نمایشگاه مهمان ویژه نمایشگاه هستند و یکی از دلایلش این بود که اشتراکات فرهنگی ما و حسن هم جواری که بین ایران و سلطان‌نشین عمان هست واقعا زبانزد هست به خصوص در منطققه خلیج فارس. از دیرزمان هم روابط سیاسی ما رابطه بسیار خوبی بوده است.

وی در ادامه افزود: در طول این 35 سال بعد از انقلاب سلطان‌نشین عمان همواره دارای یک سیاست ثابت و متوازنی بوده نسبت به جمهوری اسلامی ایران. هم در زمینه‌های فرهنگی؛ روابط نزدیکی میان ما هست و هم قرارداد فرهنگی بین این دو کشور منعقد شده، رایزنی فرهنگی ما در آنجا در مسقط مستقر هست و همانطور که ملاحظه می‌کنید این همه آثار که در اینجا وجود دارد و کتابهایی که چاپ شده؛ نشان می‌دهد علایق فرهنگی خیلی در سلطان‌نشین عمان قوی هست و آثار چاپی، نشریات و مطبوعاتی که در آنجا چاپ می‌شود نشان دهنده عمق فرهنگی است که در آنجا وجود دارد.

جنتی افزود: خوشحال هستیم که امسال میزبان دوستانمان هستیم. وزیر محترم اطلاع‌رسانی لبنان نیز حضور دارند و به اتفاق بازدید کردیم از کتابهایی که چه از طریق سازمان اوقاف منتشر شده یا وزارت میراث فرهنگی این کشور و سایر ناشران خصوصی که در اینجا هستند. همچنین کتابهای خوبی در زمینه فقه، فلسفه، در زمینه آثار گردشگری خودشان و چاپ کتابهای خطی که در آنجا دارند؛ در این نمایشگاه ارایه شده که همگی کتابهای بسیار ارزشمندی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص برخی کتابهای توقیفی که گفته می‌شود؛ در نمایشگاه به صورت پنهانی به فروش می‌رسد؛ گفت: هر کدام از مسئولان نمایشگاه که متوجه این موارد شودند؛ حتما با آنها برخورد خواهند کرد. سال گذشته هم من به طور روزانه گزارش‌های مکتوبی دریافت می‌کردم و مشخص بود مسئولان نمایشگاه به طور دائمی مراقبت می‌کنند و هرجا دیده‌اند ناشری تخلف کرده با آن برخورد کرده‌اند.

علی جنتی درباره برنامه کشور عمان برای نشر آثار عربی به زبان فارسی اظهار داشت: ما در توافقی که داریم و تفاهم‌نامه‌هایی که امضاء کردیم یکی از مواردش نشر آثار عربی به فارسی هست که ما باید انجام دهیم و بخشی هم مربوط به آثار عربی است.

وی افزود: امسال شمارگان نشر مقداری کاهش یافته است البته یک احتمال هم دارد که متأسفانه بعضی از ناشرین آنچه را که پشت جلد می‌زنند؛ واقعی نیست و ما احتمال می‌دهیم در سال گذشته چنین اتفاقاتی افتاده و اکنون به واقعیت کمی نزدیک شده و بیشتر مراقبت می‌شود تا شمارگانی که چاپ می‌شود با آنچه پشت جلد آورده می‌شود؛ یکی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته عناوین منتشره حدود 8 هزار افزایش پیدا کرده است.

کد خبر : ۲۷۵۶۵۶