خبرگزاری کار ایران

عاشقانه‌ای که با برداشت‌های سیاسی مواجه شدند

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۵۱۴

ناصر ندیمی امسال با چهار کتاب به نمایشگاه بین‌المللی کتاب آمده است.

به‌گفته‌ی ناصر ندیمی؛ مجموعه شعر "راست و درروغش گردن مردم" در حالی به نوبت چاپ دوم رسیده و توسط انتشارات بوتیمار منتشر شده که دو غزل ار این مجموعه که در سال 90 منتشر شده بود؛ حذف شده. یکی از این غزل‌ها؛ "راست و دروغش پای مردم" نام دارد.

مجموعه دوبیتی‌های "آبادان 5 کیلیومتر"؛ مجموعه شعر نو "جناب ج ن گ" و چهارپاره ‌هایی تحت عنوان "به زنی در حوالی تهران" سه کتاب دیگر ندیمی در نمایشگاه کتاب هستند.

او در گفت و گو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به حدف کامل 5شعر و اصلاحیه خوردن تمام شعرهای مجموعه "به زنی در حوالی تهران" گفت: این مجموعه که دو سال است در ارشاد مانده بود و دست کم سه بار رد مجوز شده؛ سرانجام با اصلاحیه و حدف منتشر شد. جالب اینجاست که ممیزان از این مجموعه‌ی عاشقانه برداشت‌های سیاسی داشتند و نکاتی را درباره‌ی این شعرها عنوان می‌کردند که اصلا در ذهن من شاعر وجود نداشته است. به‌عنوان مثال حساسیت روی چند کلمه مثل اوین؛ انفرادی و ... وجود داشت درصورتی‌که که این کلمات تنها بار احساسی و عاطفی داشتند و عملا فاقد معنای سیاسی در شعرها بودند. با تمام این تفاسیر انتشار این مجموعه آنقدر برایم مهم بود که حتی با وجود چنین حذف و اصلاحاتی بازهم مابل بودم حتما منتشر شود.

او در ادامه از اعمال شدید ممیزی بر دیگر آثارش یعنی " ج ن گ" و "آبادان 5کیلومتر"  سخن گفت و اظهار داشت: مجموعه شعر : "ج ن گ" هم با حذف سه سعر سپید و مجموعه "آبادان 5کیلومتر" هم با حدف سه دوبیتی منتشر شده‌اند.

او گفت: به نظر می‌رسد علی‌رغم تمام شنیده‌ها ممیزی سختگیرانه تر شده و تنها با مکانیزیمی ماشینی با استفاده از یک کلید واژه بدون درنظر گرفتن کاربرد کلمه در متن نهایی اصلاحیه و ممیزی می‌زنند. این  نوع نگاه باعث شد در آثار من حتی دو شعر با محتوای عاشورایی هم حذف شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز