خبرگزاری کار ایران

ارایه بن‌کارت‌های بخش بین‌الملل برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب؛

فقط دانشگاه‌ها بن‌کارت بین‌الملل دریافت می‌کنند

تنها مراکز کتابخانه‌ای دانشگاه آزاد؛ دانشکده‌های وزارت بهداشت و آموزش و پرورش امکان استفاده از بن‌کارت‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب را دارند.

برپایی حوزهٔ کتاب‌های خارجی امسال به تشکل‌های نشر و کمیته‌ی ناشران بین‌المللی سپرده شده است. یکی از این فعالیت‌ها امور مرتبط با بن کارت بین‌الملل است که برای اولین بار در بیست وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اجرایی شده است.

حامد میرزابابایی(مدیر کمیته ناشران بین‌المللی) با اشاره اینکه تخصیص بن کارت‌های بین‌المللی اولین تجربه در زمینهٔ صدور بن کارت برای کتب خارجی است؛ گفت: پیشنهاد تخصیص بن کارت‌های کتاب خارجی از سوی اتحادیه ناشران به معاونت فرهنگی داده شد که مورد موافقت آقای صالحی قرار گرفت. در مرحله اول هم براساس توافق صورت گرفته؛ قرار شد تنها واحدهای تابعه دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز کتابخانه‌ای دانشکده‌های وزارت بهداشت و درمان و وزارت آموزش و پرورش امکان استفاده از این بن‌ها را داشته باشند. این مراکز نیز با تخصیص ۱۱۰میلیارد تومان؛ نمایندگانی را معرفی کردند که می‌توانند در ایام نمایشگاه به بخش فروش بین‌الممل مراجعه کنند و ضمن دریافت معرفی‌نامه نسبت به خرید کتاب‌های مورد نیاز موسسات خود اقدام کنند.

مدیر کمییته ناشران بین المللی در ادامه افزود: ثبت نام مراکز تابعه سه نهاد دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت و درمان و وزارت آموزش و پرورش هنوز ادامه دارد و هنوز نمی‌توان تعداد دقیق موسساتی که برای بن کارت درخواست داده‌اند را مشخص کرد. اما نمایندگان آن‌ها در روزهای باقیمانده از نمایشگاه هر زمان که معرفی‌نامه بگیرند؛ می‌توانند برای دریافت بن کارت بین‌المللی خود اقدام کنند.

او همچنین با بیان اینکه تمهیدات دقیقی برای جلوگیری از ورود کتاب‌هایی که با این بن کارت‌ها خریداری می‌شوند به بازار کتاب سیاه و فروش آن‌ها گفت: برای جلوگیری از فروش کتاب‌های خریداری شده با بن کارت بین‌المللی و تشکیل بازار سیاه تمهیداتی اندیشیده شده است. به عنوان مثال هر ناشر موظف است هنگام تحویل کتاب به نمایندگان موسساتی که برای بن کارت ثبت نام کرده‌اند چندین صفحه را ممهور به مهر آن مرکز کند. علاوه بر این امکان خرید شخصی با استفاده از این بن کارت‌ها به هیج وجه وجود ندارد و تنها نمایندگان مشخص شده می‌توانند کتاب‌هایی را برای موسسه متبوع خود بخرند.

به جز بن کارت بین‌الملل، فعالیت‌های گمرگ نیز امسال به روش‌های جدیدی تجربه می‌شود و به گفتهٔ میرزابابایی امسال اولین سالی است که ترانزیت داخلی برای انتقال محموله کتاب‌های خارجی صورت نمی‌گیرد.

او در همین رابطه بیان کرد: سازمان گمرگ جمهوری اسلامی ایران امسال همکاری خوبی با کمیته ناشران بین‌المللی داشت و برای ترخیص سریع محموله کتاب‌ها کمک بزرگی بود. با همین همکاری‌ها بود که خوشبختانه امسال دیگر ترانزیت داخلی نداریم و به‌جای اینکه کتاب‌ها به مرزهای بازرگان یا بندعباس منتقل شوند و از آنجا به تهران برسند، به صورت مستقیم به گمرک خود نمایشگاه در خیابان سئول وارد می‌شوند و با تعرفه‌ای ناچیز حددود دلار کارهای ترخیص و اعزام به نمایشگاه را انجام می‌دهند.

کد خبر : ۲۷۵۵۴۶