خبرگزاری کار ایران

هوشنگ جاوید در گفت و با ایلنا؛

با پرکشیدن درپور، شیوه آوازی کهن خراسان به زیر خاک رفت

با درگذشت این هنرمند، شیوه آوازی کهن خراسان به زیر خاک رفت/ مسئولین فرهنگی فکری به حال فرهنگی که درحال نابودیست کنند و به دنبال ابتذال درحال شکل‌گیری که متعلق به فرهنگ ما نیست؛ نباشند.

هوشنگ جاوید (محقق و پژوهشگر موسیقی) در گفت و گو با خبرنگار ایلنا؛ ضمن اظهار تاسف از درگذشت استاد نورمحمد درپور، درباره اهمیت این خواننده و دوتار نواز گفت: مهمترین مسئله‌ای که وجود دارد، شیوه آواز خوانی بود که او در سینه داشت. درپور ستون آوازی خراسان. او آوازهایی را از دوره صفویه را توسط آشنایی با قلنداران یاد گرفته بود و بیشتر شیوه‌های آوازی خراسان را به خوبی می‌دانست.

او ادامه داد: نورمحمد درپور بیش از 10 هزار شعر معنوی حفظ بود و شاگردی نزد استادانی مثل پاینده بلوچ موجب شده بود تا فضای آثار او بسیار معنوی و عرفانی باشد و هیچگاه آوازهای سبک نخواند. دانستن آوازهای مذهبی مثل سحرخوانی یا صلوات خوانی از دیگر ویژگی‌های درپور بود.

جاوید با بیان این که درپور فراتر از مرزهای ایران فعالیت می‌کرد؛ اظهار داشت: همه‌ی مردم درپور را به امانت‌داری می‌شناختند و این شهرت او حتی به افغانستان هم رسیده بود و از افغانستان هم به دیدنش می‌آمدند. او بارها در خارج از کشور اجراهای بین‌المللی داشت. یکی از اجراهای او در هلند بود که آقای نعیمایی برای من تعریف می‌کرد که از ایشان درخواست کرد تا برای نیمه شعبان شعری بخواند و استاد درپور ناگهان به صورت بداهه شروع به خواندن شعر کرد و با پایان اجرا حتی مردم هلند هم حالشان درپون شده بود و مدت‌ها تشویقش می‌کردند

این پژوهشگر موسیقی به بیان یک خاطره از  استاد درپور پرداخت و گفت: حدود 25 سل پیش که وهابی‌ها قصد نابودی فرهنگ و موسیقی راداشتند و کشتارهای زیادی انجام می‌دادند، نزد استاد نیز آمدند و در آن زمان مبلغ 10 میلیون تومان را به او پیشنهاد کردند تا در اشعارش از حضرت علی و دیگر امامان نگوید اما استاد همه آن‌ها را از خانه بیرون کرد و بعدها به من گفت: «مگر می‌شود و شعر بخوانم و از علی (ع) و حسین (ع) نگویم؟»

هوشنگ جاوید درگذشت درپور را فاجعه‌ای جبران نشدنی دانست و ادامه داد: از حدود 25 سال پیش، من، آقای درویشی ، آقای اردلان و بسیاری دیگر, از مسئولین بارها درخواست کردیم تا مکتب‌خانه موسیقی نواحی را در استان‌ها برقرار کنند اما متاسفانه کسی توجه نکرد و حاصل آن این فاجعه شده است که با پایان این قرن، تمام موسیقی معناگرا و فرهنگی خود را از دست داده‌ایم و مسئولین هم به طرز شگفت‌آوری به دنبال موسیقی بی‌مایه و و کم‌محتوایی که متعلق به فرهنگ ما نیست؛ می‌باشند.

وی درباره آثار ضبط شده این خواننده خراسانی نیز بیان کرد: آثار ایشان توسط نهادهای خصوصی و دولتی ضبط شده اما هیچ ضبط مدونی از آثار ایشان وجود ندارد و ما آثار ایشان را به صورت پک در اختیار نداریم. متاسفانه با درگذشت ایشان بخشی از نغمه‌های شفاهی که در سینه داشتند از بین می‌رود اما ایشان شاگردی به نام آقای گزیکی را به من معرفی کردند که از شاگردان خوب ایشان است.

جاوید در پایان گفت: درپور استاد اخلاقی بود که من از او بسیار آموختم و متاسفانه با درگذشت این هنرمند، شیوه آوازی کهن خراسان به زیر خاک رفت. امیدوارم مسئولین فرهنگی فکری به حال فرهنگی که درحال نابودیست کنند و به دنبال ابتذال درحال شکل‌گیری که متعلق به فرهنگ ما نیست؛ نباشند.

کد خبر : ۲۶۱۵۷۹