خبرگزاری کار ایران

یک نوازنده مطرح کرد؛

عرصه فرهنگ و هنر همچنان درگیر کمبود بودجه است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۶۱۳

اجرای بیش از ۱۰ طرح توسط کانون مدرسان خانه موسیقی در سال جدید

رئیس هیئت مدیره خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد می‌گوید: همه ساله در فصل‌های مختلف نکوداشت زادروز هنرمندان پیشکسوت موسیقی، ادبیات و خوشنویسی را برگزار می‌کردیم، اما به دلیل نبود بودجه توان برگزاری این برنامه را نداشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مولفه‌های مهم در پیشرفت هر هنر و ارتقای بخش‌های مختلف آن فعالیت مثمرثمر و مستمر نهادهای فرهنگی دولتی و غیر دولتی است. طی این سال‌ها نیز برخی از مهمترین‌ رویدادهای فرهنگی، هنری و موسیقایی توسط همین بخش‌ها برگزار شده و مورد حمایت قرار گرفته است. 

به طور کلی «دفتر موسیقی» که تحت نظارت مستقیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ذیل این مجموعه فعالیت می‌کند، یکی از بخش‌های مهم پیش‌برد موسیقی کشور است. «انجمن موسیقی ایران» نیز به عنوان بازوی کمکی دفتر موسیقی در طول سال فعالیت‌های مداوم و مقطعی دارد. «خانه موسیقی ایران» نیز یکی دیگر از بسترهایی است که قرار است به وضعیت صنفی و حق و حقوق کاری و بیمه‌ای اعضا بپردازد. در میان دیگر بخش‌های فعال فرهنگی، می‌توان به خانه موزه دکتر معین و امیرجاهد اشاره کرد که یکی دیگر از مجموعه‌هایی است که نقش تاثیرگذاری در آموزش موسیقی و برگزاری رویدادی به همین نام دارد. جشنواره موسیقی امیر جاهد که امسال پنجمین دوره آن برگزار شد رویدادی نوپاست که طی چند دوره به کشف استعدادهای کودک و نوجوان پرداخته است. 

مهدی مساح بیدگلی (نوازنده، عضو هیئت مدیره کانون مدرسان خانه موسیقی ایران و رئیس هیئت مدیره خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد) درباره کم و کیف فعالیت‌های رخ داده در سال گذشته و وضعیت مالی پروژه‌های فرهنگی حال حاضر کشور با ایلنا گفتگو کرد. 

ارزیابی شما از سال ۱۴۰۲ به چه صورت بود؟

امسال کتاب اول تئوری موسیقی که افتخار تألیف آن را داشتم، به چاپ یازدهم رسید. خوشحالم که در سال 1402 با تمام مشکلاتی که پیش روی داشتیم، دوره پنجم جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد را با مشارکت خانه موسیقی به اتمام رساندیم و یک مراسم اختتامیه بسیار خوب در برج آزادی برگزار شد و از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

فراخوان دوره جدید جشنواره چه زمانی منتشر می‌شود؟

انشالله بزودی و در فروردین ماه سال 1403 نیز فراخوان دوره ششم این جشنواره نیز اعلام خواهد شد.

حال که به سال جدید نزدیک هستیم، از دیگر رویدادهایی بگویید که در سال جاری برگزار شد.

از دیگر جشنواره‌هایی که در سال جاری برگزار کردیم، دوره نخست جشنواره ملی‌ادبی دکتر معین با مشارکت موسسه لغت نامه دهخدا بود. همچنین برگزاری دوره سوم جشنواره ملی خوشنویسی امام علی (علیه‌السلام) با مشارکت انجمن خوشنویسان ایران و برگزاری دوره اول جشنواره گنجینه‌های شهر تهران در سطح شهر تهران و از سوی اداره کل سلامت شهرداری تهران از جمله جشنواره‌هایی بود که در سال جاری به عنوان دبیر اجرایی افتخار همکاری داشتم.

با توجه به تجربیاتتان در عرصه فرهنگ و هنر، به نظرتان چه مشکلاتی در این بخش از کشور وجود دارد؟

برای افرادی که دغدغه‌های فرهنگی دارند، شرایط سخت است و کمبود بودجه در این حوزه بیشتر به چشم می‌خورد بودجه‌ای در این حوزه‌ها نیست و ما مشکلات بسیار زیادی را در برگزاری جشنواره‌ها داریم. حتی ما همه ساله در فصل‌های مختلف نکوداشت زادروز هنرمندان پیشکسوت موسیقی، ادبیات و خوشنویسی را برگزار می‌کردیم، اما به دلیل نبود بودجه توان برگزاری این برنامه را نداشتیم اما در مجموعه خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد همیشه سعی کردیم دیدار با هنرمندان را داشته باشیم و یا اینکه افتخار این را داریم که در خدمت هنرمندان باشیم و آن‌ها را دعوت می‌کنیم و شاید به صورت انفرادی مراسمی برای این عزیزان برگزار کنیم یا اینکه به منازل هنرمندان پیشکسوت عرصه هنر برای دیدار با این عزیزان می‌رویم.

کمی از کم و کیف فعالیت‌های کانون مدرسان «خانه موسیقی» بگویید.

ما در طول سال جاری چندین دوره جلسه را با اعضای هیئت مدیره برگزار کردیم و جلساتی با حضور خانم آذر هاشمی، دکتر محمد سریر، استاد داوود گنجه‌ای، استاد هادی منتظری و آرش فرهنگ فر بازرس کانون برگزار شد.اعضای هیئت مدیره، بسیار همراه، همسو و همدل هستند و ما در جلساتی که در سال جاری برگزار کردیم، پرونده افرادی که می‌خواهند عضو کانون مدرسان خانه موسیقی شوند را بررسی کرده و در بیمه کردن متقاضیان ورود به کانون مدرسان خانه موسیقی نیز اقداماتی صورت گرفت و در کنار آن، پیشنهاداتی نیز برای برنامه‌هایی در حوزه فرهنگی و هنری داشتیم. همچنین برنامه‌هایی در این حوزه‌ها در سال جاری اجرا شد. یکی از برنامه‌های ما در سال آینده، تقویت این‌گونه برنامه‌ها است.

آیا ناگفته‌ای هست که بخواهید آن را به گوش اعضای خانه موسیقی برسانید؟

طرح‌هایی را در این زمینه ارائه کردیم و قرار است در سال 1403 بیش از ده طرح بسیار مهم از سوی کانون برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز